Runda IDE

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Runda IDE

Post by Xerbee »

Tjena alla !

Jag behöver IDE kablar som e runda och bara sladden ska va ca 90cm med själva kontakterna hyfsat nära varandra så att INTE en sitter på 50cm o den andra på 90cm eller så. Utan det måste vara hyfsat nära annars blir det massa som bara ligger där :D o det vill man ju inte.
Gärna tips på någon affär antingen på internet eller i GBG området.


Och i samma tråd så slänger jag en till fråga :D får man det ? jaja jag gör det endå ! Som ni kanske har märkt behöver jag långa sladdar :D och undrar nu om det går/lätt att förlänga alla sladdar till EL agget ?
Ska man löda eller finns det förlängnings grejs ?
User avatar
fragwolf
Hedersbit
Posts: 75
Joined: 2003-06-11 18:38:29
Location: Deje
Contact:

Post by fragwolf »

Jag har inte sett några IDEs där kontakterna sitter nära. Jag har själv 2 st sådana i min låda. Och jag skulle oxå uppskattat om det vore lite närmare mellan kontakterna. Jag köpte mina här lokalt. Men www.komplett.se www.datorbutiken.com har säkert alternativ.

Angående elkablarna. Det finns färdiga förlängare att köpa. Men då fungerar dom även som Y-kablar, dvs stoppa den i en å få 2 nya. Vet inte om det finns så du kan förlänga 1 & 1.
|-| /-\ X X 0 r
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

jag har förlängt en molexkontakt med typ 15 meter, inga probs.
har visserligen bara 2 diskar och 2 fläktar på den.
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

Hör med http://www.itpower.se, de har iaf 90cm ide-kablar. De har butik i Gbg.
Windows 98 på 4.38 MB, Nano98
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag har aldrig sett en kabel där kontakterna inte sitter på 0, 40, 100 %, däremot finns det flata kablar med 5 kontakter av just denna anledning.

Ett annat sätt är att vända sig till en datorbutik som har utrustning för att pressa egna flatkablar och själv bestämma vart kontakterna ska sitta och sedan själv runda den långa delen av kabeln.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Om du känner till Syntronic! jag är där nu på APU i 2 vecker o dom gör specila leveranser, alltså att du visar en ritning hur det ska se så får du en precis som du ville! jävligt smidigt men inte billigt kan jag säga dej!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Tack för alla svar !
Jag hade inte tänkt att special beställa något, men tack för tipset :D jag ville bara ha runda ide kablar som e ca 90 cm långa och gärna så att kontakterna sitter ganska nära varandra :D för jag ska ha den genom ett långt rör typ o sen ha 2 diskar bredvid varandra :D det är lite svårt att förklara. Jag har nämligen funderat på att bygga ett eget chassi i plexi så det ska ju va lite snyggt oxå när man ser igenom allt :D
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Xerbee wrote:Tack för alla svar !
Jag hade inte tänkt att special beställa något, men tack för tipset :D jag ville bara ha runda ide kablar som e ca 90 cm långa och gärna så att kontakterna sitter ganska nära varandra :D för jag ska ha den genom ett långt rör typ o sen ha 2 diskar bredvid varandra :D det är lite svårt att förklara. Jag har nämligen funderat på att bygga ett eget chassi i plexi så det ska ju va lite snyggt oxå när man ser igenom allt :D
Men prova att göra som jag, ring syntronic o fråga dom om du kan få va där på APU :D fast du inte ska det, du kanske få det ändå man vet alldrig, jag gjorde kablar till min data som jag har börjat med nu... för att det ska passa precis, det lönar sej att jobba för dom ( fick allt gratis ) ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Post Reply