hjälp med modding

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
jonbe
Posts: 28
Joined: 2004-02-17 22:41:06

hjälp med modding

Post by jonbe »

jag ska :fixa: till min dator o behöver lite hjälp hur man gör den snyggare, vilka grejor mm.
speldator: 3.2 intel 1024 ram. dvd brännare
arbetsdator: 2500+ amd 512 ram minne geforce fx
laptop: ska köpa en snart
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Lite mer specifikt?

Vill du mecka in färdigköpta kit eller vill du ta fram verktygen och själv göra grovjobbet?
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

nu vet inte jag hur du vill ha det men om du ska böja enkelt så tycker jag
att du först ska slita ur allt i datorn måla om den i nån trevlig färg
och slänga i ett fönster och ett par lysrör runda ide kablar och en fan controller brukar göra susen för dom flesta datorer
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
jonbe
Posts: 28
Joined: 2004-02-17 22:41:06

Post by jonbe »

[quote="lord_vasagos"]nu vet inte jag hur du vill ha det men om du ska böja enkelt så tycker jag
att du först ska slita ur allt i datorn måla om den i nån trevlig färg
och slänga i ett fönster och ett par lysrör runda ide kablar och en fan controller brukar göra susen för dom flesta datorer[/quote]

men måste man ta ut alt i datorn kan man bara inte ta väck chassit o sätta in ett fönster
speldator: 3.2 intel 1024 ram. dvd brännare
arbetsdator: 2500+ amd 512 ram minne geforce fx
laptop: ska köpa en snart
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

hahaha men om du inte vill ta ur allt ur datorn hur hade du då tänkt ta vecka chassit och låta sakerna vara kvar i chassit? är det bara i min skalle detta inte funkar?
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

smorgar wrote:hahaha men om du inte vill ta ur allt ur datorn hur hade du då tänkt ta vecka chassit och låta sakerna vara kvar i chassit? är det bara i min skalle detta inte funkar?
det funkar visst det, om han har ett chassi med löstagbar kåpa, och bara tänker måla om den!
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

kallas inte det för kåpor då ? för mig är chassi hela låddan
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

jo men skall man måla om hela chassit, både kåpan och fronten (fronten går oftast inte att lossa), då måste man plocka bort alla delarna för att de inte ska bli förorenade av färgen och eventuellt vid håltagning/beskärning i/av en sida!, men annars kallas hela lådan (inklusive nätagget) för chassi på fackspråk. :) :D :)
User avatar
e99mran
Posts: 319
Joined: 2002-03-13 0:26:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by e99mran »

dynamitsven wrote:jo men skall man måla om hela chassit, både kåpan och fronten (fronten går oftast inte att lossa), då måste man plocka bort alla delarna för att de inte ska bli förorenade av färgen och eventuellt vid håltagning/beskärning i/av en sida!, men annars kallas hela lådan (inklusive nätagget) för chassi på fackspråk. :) :D :)
Fronten går nästan alltid att lossa!
Min dröm din verklighet

c2d 8400, 8gig corshair, 3x1tb samsung
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Fronten går ALLTID att lossa, om det inte är som på ett fåtal aluminiumchassin att fronten är fastnitad i stommen (well, den går att lossa, men man vill inte borra ut nitar för det)

ALLA plastfronter går att ta loss.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

okej missade där... det går inte att lossa på mina chassin, jag har ett par IBM å ett Xpand, men å andra sidan så har jag varit för lat för att ge mig in på att lossa dom när jag har målat, inte plockat ut grejorna i heller förresten. Att inte plocka ut innehållet är INTE att satsa på. Numera har jag en grön/svart cpu fläkt som inte går lika bra!, jag ångrar fortfarande mitt tilltag... men men då har vi bevisat att fronten går att lossa! :)
jonbe
Posts: 28
Joined: 2004-02-17 22:41:06

Post by jonbe »

[quote="dynamitsven"]okej missade där... det går inte att lossa på mina chassin, jag har ett par IBM å ett Xpand, men å andra sidan så har jag varit för lat för att ge mig in på att lossa dom när jag har målat, inte plockat ut grejorna i heller förresten. Att inte plocka ut innehållet är INTE att satsa på. Numera har jag en grön/svart cpu fläkt som inte går lika bra!, jag ångrar fortfarande mitt tilltag... men men då har vi bevisat att fronten går att lossa! :)[/quote]

k tack för hjälpen men vet nån stans där man kan köpa plexiglas till burken helst nära helsingborg
speldator: 3.2 intel 1024 ram. dvd brännare
arbetsdator: 2500+ amd 512 ram minne geforce fx
laptop: ska köpa en snart
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

bygghandel eller hobby-butik, clas ohlson (finns väl inte i helsingborg men det finns ju postorder...) har men bara mindre bitar (20x30 cm), det billigaste är nog en bygghandel. finns nog andra ställen med, har inte så stor koll på det... :) ;D :)
DIM kalsonger As String
jonbe
Posts: 28
Joined: 2004-02-17 22:41:06

Post by jonbe »

men finns det inga färdiga plexi någonstans

?!?
speldator: 3.2 intel 1024 ram. dvd brännare
arbetsdator: 2500+ amd 512 ram minne geforce fx
laptop: ska köpa en snart
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

hela sidor, menar du?
DIM kalsonger As String
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Att köpa färdiga sidor är inte moddning, det är inköp av kit.

Moddning innebär att du själv modifierar något, inte köper en sak som är tillverkad precis som den ser ut och smäller på den på ditt chassi.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
jonbe
Posts: 28
Joined: 2004-02-17 22:41:06

Post by jonbe »

ja men jag menar att man köper en bit plexi och såga ett hål i chassit o sätter in den o måla lite ::)
speldator: 3.2 intel 1024 ram. dvd brännare
arbetsdator: 2500+ amd 512 ram minne geforce fx
laptop: ska köpa en snart
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Ghlargh wrote:Att köpa färdiga sidor är inte moddning, det är inköp av kit.

Moddning innebär att du själv modifierar något, inte köper en sak som är tillverkad precis som den ser ut och smäller på den på ditt chassi.
Inte om man kompletterar med andra färdiga grejor, då måste det ju vara moddning fast på ett lägre stadie
DIM kalsonger As String
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

jonbe wrote:ja men jag menar att man köper en bit plexi och såga ett hål i chassit o sätter in den o måla lite ::)
då ska du ju inte ha färdigt plexi utan en bit plexi att fixa till så att det blir ett fönster.

gör inte i den ordningen du nyss skrev (ovan), börja med att måla och sedan sätta dit fönstret, annars är det lätt hänt att fönstret också blir färgat å det är inte kul! :) ;D :)
DIM kalsonger As String
jonbe
Posts: 28
Joined: 2004-02-17 22:41:06

Post by jonbe »

vet ni nån hemsida om modding
som man kan få lite hjälp ?!?
speldator: 3.2 intel 1024 ram. dvd brännare
arbetsdator: 2500+ amd 512 ram minne geforce fx
laptop: ska köpa en snart
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

jonbe wrote:vet ni nån hemsida om modding
som man kan få lite hjälp ?!?
du kan ju sno lite idéer från ghlargh:s hemsida! ;D
DIM kalsonger As String
jonbe
Posts: 28
Joined: 2004-02-17 22:41:06

Post by jonbe »

ja men den är på engelska och jag orka inte läsa det men jag undra om det finns en hemsida om bara modding t.ex hur man gör, kosnader, verktyg hur man gör med belysning i burken mm ?!?

första gången du vet
speldator: 3.2 intel 1024 ram. dvd brännare
arbetsdator: 2500+ amd 512 ram minne geforce fx
laptop: ska köpa en snart
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

dynamitsven wrote:Inte om man kompletterar med andra färdiga grejor, då måste det ju vara moddning fast på ett lägre stadie
Att köpa en fläktkontroller och en chassiesida är inte moddning, det är att köpa en chassiesida och en fläktkontroller.

Modda är modifiera, man måste alltså ändra något från sitt ursprungliga utséende eller funktion för att det ska vara moddning, att köpa en färdig sida och byta kvalificerar egentligen inte som modifiering, även om företaget som säljer chassiesidan gärna vill att det ska göra det.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Lasse
Posts: 102
Joined: 2002-05-04 17:54:26

Post by Lasse »

Ghlargh: Kan ett hemmabygge räknas som en modd? (t.ex. en ny powerknapp man tillverkat själv eller nåt sånt)

Jonbe: www.metku.net har ganska mycket, men sidan är på engelska.
Win XP | P4 3.6Ghz | 2GB Ram | 2*250GB HDD | x850xt
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

För att montera en hemmatillverkad powerknapp måste du ju ta bort den gamla och montera din nya, så det bör räknas som moddning.

Egentligen borde det inte kallas för moddning när man bygger ett helt eget chassi av nytt material, däremot är det moddning om man bygger ett datorchassi av t.ex. en microvågsugn, då har man DEFINITIVT ändrat iaf funktionen hos det man moddar :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply