Kreationer: Elcentraler [Bilder: 800x600!!]

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Kreationer: Elcentraler [Bilder: 800x600!!]

Post by jstrom »

Om nån är intresserad: ;)

Blev nu ikväll klar med 2 st Elcentraler, avsedda att användas på LAN. Anledningen till att jag byggt dom är att vi i våran lan-förening ville köpa in egna el-centraler, men inte hittade några vettiga som passade oss. Och att specialbeställa var inte att tänka på (priset..). Så det slutade med att vi (jag) byggde 2 egna!

Specifikationer, 1 central:
Ingång: 3-Fas, 32A
Utgång: 230V, 12 uttag, säkrade 16A per 2 uttag
Skydd: 1xJordfelsbrytare, 6xSäkringar, 16A (2 på varje fas, 2 uttag per säkring)

Så... Till det intressanta, ögongodis!

Råvarorna
Image

Båda centralerna, 15m kabel var
Image

Fronten efter hålborrning
Image

Insidan av ena centralen (dock utan 3-fas-intaget)
Image

Insidan av andra centralen (med 3-fas-intaget)
Image

Vill ni se fler bilder så kan ni alltid ta en titt på denna sidan!

Hoppas nån gillade dom, jag är iaf mckt nöjd med dom :)

Och för er som är oroade över lagligheten att bygga sånna här, sluta... Nej, man behöver INTE vara behövrig elektriker för att bygga sånthär, då det inte är FASTA INSTALLATIONER (Källa: Elsäkerhetsverket).

Däremot skall man inte sätta sig och bygga dom om man inte har en aning om vad man gör... Så om nån vill bygga liknande, fråga inte mig... Då vet du hur du gör..
Vet du inte, bygg inte...x
Last edited by jstrom on 2004-10-28 23:24:17, edited 2 times in total.
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

Nu har du varit duktig.
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Inte lite lite med en JFB för 32 A? Blir irriterad på JFB:n i Hålanda bygdegård som slår om vi har kopplat över 20 datorer på övervåningen. Kan bero lite på köket med 2xspis, 2xkyl, 1xfrys, 1xVarmvattenberedare. :) Funderar på att köpa en JFB dit koppla 16A 3fas-uttaget separat på den, om man skulle fått lov av dom samt vara behörig elektriker som får pilla i centraler. ;)

Annars... Ser fabriksgjorda ut, fast då av bättre kvalitet för dom är skapade av en person som troligen inte är snål eller slarrvig. ;)

Saunacentraler?

EDIT!
* Skall inte matningen ifrån JFB in på undersidan av säkringarna?
* Hoppas du har rätt fasföld. *hoho*
* Två noll-tåtar ifrån JFB till nollskenan?


Funderar själv på att bygga en central av något slag, men vad skall jag ha den till?


EDIT2!
Var köpte du materialet och vad kostade det?
User avatar
Pjuklarv
Posts: 358
Joined: 2003-06-14 20:39:58
Contact:

Post by Pjuklarv »

Hmm, kabeln till 3-fas uttaget ser lite klen ut.
Den vita kabeln alltså som kommer från säkringsskåpet.

http://www.stromnet.org/bilder//Elcentr ... CT0015.JPG

Är det verkligen en 3-fas kabel?

Du har ju iallafall använt rätt färg på kablarna i själva boxarna.
Tidigare var de svarta kablarna bruna.
Fasen var alltså brun. Idag är fasen svart, nollan blå och jord gul/grön.
I 3-fas anslutningar finns det ju 3 svarta (3 faser), 1 blå (nollan) och 1 gul/grön (jord).
Dvs. 5 kablar. Det ser man ju på den röda 3-fas kontakten också.
5 st stift.
Se hemsida för att se min dator. Orkar inte skriva allt här.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Pjuklarv wrote:Hmm, kabeln till 3-fas uttaget ser lite klen ut.
Den vita kabeln alltså som kommer från säkringsskåpet.

http://www.stromnet.org/bilder//Elcentr ... CT0015.JPG

Är det verkligen en 3-fas kabel?

Du har ju iallafall använt rätt färg på kablarna i själva boxarna.
Tidigare var de svarta kablarna bruna.
Fasen var alltså brun. Idag är fasen svart, nollan blå och jord gul/grön.
I 3-fas anslutningar finns det ju 3 svarta (3 faser), 1 blå (nollan) och 1 gul/grön (jord).
Dvs. 5 kablar. Det ser man ju på den röda 3-fas kontakten också.
5 st stift.
Enligt skolan jag går på nu är det: (Samt många andra ställen)
L1: brun
L2: svart
L3: vit

Ändrades för något år sedan.

Fast det är kanske skillnad på kabelfärg i "villor och industrier".
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Fluffy wrote:Inte lite lite med en JFB för 32 A? Blir irriterad på JFB:n i Hålanda bygdegård som slår om vi har kopplat över 20 datorer på övervåningen. Kan bero lite på köket med 2xspis, 2xkyl, 1xfrys, 1xVarmvattenberedare. :) Funderar på att köpa en JFB dit koppla 16A 3fas-uttaget separat på den, om man skulle fått lov av dom samt vara behörig elektriker som får pilla i centraler. ;)

Annars... Ser fabriksgjorda ut, fast då av bättre kvalitet för dom är skapade av en person som troligen inte är snål eller slarrvig. ;)

Saunacentraler?

EDIT!
* Skall inte matningen ifrån JFB in på undersidan av säkringarna?
* Hoppas du har rätt fasföld. *hoho*
* Två noll-tåtar ifrån JFB till nollskenan?


Funderar själv på att bygga en central av något slag, men vad skall jag ha den till?


EDIT2!
Var köpte du materialet och vad kostade det?
Vad många edits.. ;)

Tror (hoppas verkligen :P) inte jfbna ska va några problem, sålänge man balanserar lika mellan faserna.. Jag och ghlargh kom fram till att det "jämnas ut" då.. :)

Matningen till säkringarna skall väl inte spela nån roll, dessutom har säkringarna plats för matningsskena på ovansidan så.. :)
Fasföljd spelar inte så jättestor roll med tanke på att vi bara kör lösa enfasgrejer ändå.. enda viktiga är ju vid intagen, men det är rätt kopplat jao ;)
Två till nollan... Fråga mig inte. :P Hade kabel över och skadar väl knappast ;)

Materialet köptes i huvudsak in från malmbergs, men det är bara företag som kan köpa därifrån, grossistpriser... Så skull eman köpt motsv. i en "vanlig" butik skulle det kosta väldigt mckt :P Men priset inkl. matningskabeln (tot. 30m 6mm2 RDOE) så sluta det på runt 3800.

Pjuklarv: Det är en 3fas.. Men det är bara 1.5mm2 dock (hade inget annat :P) och är således säkrade på 10A...
Sen är det som du ser ett 16A-uttag, så jag fuskade lite och körde en 16A-hane i ena ändan och en 32A-hona i andra änden.. Har inte så många 32A-uttag hemma.. :P Men som sagt, det funkar ju sålänge man inte försöker fulllasta centralen... Men då går ju säkringarna ovanför ändå.. ;)
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Hmm... Spelar väl ingen roll om hur man belastar faserna, läckströmmen blir ju större endå, Iofs, det kan ju läcka en icke förskjuten sinuskurva ifrån alla faserna till jorden som då tar ut varandra lite till JFB:arna.

Är dessa centraler för Saunalan? Dra fram en snubbel-32A istället för två 16A och fördela i stora salen. Minns DH där man gick och halvrammlade på dessa tjocka korvar som gömde sig under massor, eller inget.


3800 kr för dessa centraler inkl kabel. Billigt... 1900 per central. Fast då var det som sagt företagsrabattmojs. Exkl skatt och ett rabbaterat pris. LYX! :)
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Fluffy wrote:Hmm... Spelar väl ingen roll om hur man belastar faserna, läckströmmen blir ju större endå, Iofs, det kan ju läcka en icke förskjuten sinuskurva ifrån alla faserna till jorden som då tar ut varandra lite till JFB:arna.

Är dessa centraler för Saunalan? Dra fram en snubbel-32A istället för två 16A och fördela i stora salen. Minns DH där man gick och halvrammlade på dessa tjocka korvar som gömde sig under massor, eller inget.


3800 kr för dessa centraler inkl kabel. Billigt... 1900 per central. Fast då var det som sagt företagsrabattmojs. Exkl skatt och ett rabbaterat pris. LYX! :)
Förut har vi ju kört 3x16A till stora salen, utifrån köket... Och där har vi inte itllgång till säkringarna vilket har lett till lite problem ibland..
Men nu skalll vi köra 2x32A från scen ivf.. Och centralerna kommer stå framme vid scen och sen 2 230V-kablar per bord :)

Ang priset, det var tyvärr inte utan moms.. ;)
Post Reply