Ipod

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
xippe
Posts: 36
Joined: 2003-04-22 23:04:40

Ipod

Post by xippe »

Hej där. Funderar starkt på att köpa Apples Ipob MP3-spelare. 40 eller 20 GB minne. Men min fråga är den att i och med att det är en mindre HDD kan man typ jogga med den utan att den kan ta skadan?

Om det är någon som har den jag ju skriva lite för och nakdelar med den så man vet lite fakta.. ;D

Tack på förhand /// Xippe
User avatar
Pjuklarv
Posts: 358
Joined: 2003-06-14 20:39:58
Contact:

Post by Pjuklarv »

Jag har en iPod 15 Gbyte. Köpte den förra veckan i USA när jag var där.
Har inte testat den så mycket förräns idag. Väldigt behändig men tycker att knapparna är lite väl känsliga.
De är av tuch variant. Räcker med att man nuddar någon knapp så byter man låt eller ändrar volymen.
Finns iof. ett Hold reglage. Menyerna i den kan man ändra lite som man vill, nästan.
Kan ju säga att 15 Gbyte är väldigt mycket. Har 1046 låtar just nu på den och då har jag mer än hälften av utrymmet kvar.
Har dock inte provat att jogga med den. Jogga är inte min stil. ;-)
Men den är ju portabel så då ska den ju vara lite stöttålig tycker man ju.
Man kopplar den via Firewire. Man får med en adapter så att man kan köra mini Firewire kontakten.
Passar bra eftersom jag har en mini Firewire kontakt på min bärbara dator.
Den sorterar alla filer automatiskt via iTuens.
Man kan sedan gå via menyn och väla att se antingen album, artist, kompositör mm.
Dock är sorteringen inte så superbra men funkar rätt bra ändå.
För att sorteringen ska funka bra så är det bäst att lägga in mapparna (albummappar) i iTuens.
Om man bara lägger filerna löst en och en så blir det nog problem att sortera efter album och artist.
Best är nog att ha en mapp med artistnamnet och sedan en undermapp till den med albumnamnet där sedan filerna ligger.
Vill man köra USB anslutning så är det ett extra tillbehör som man måste köpa extra. Man får inte med en sådan adapter.
Den verkar dra en hel del ström. Batteriet räcker inte så jättelänge verkar det som.
Beror nog mest på att det är en hårddisk i den. Ett par timmar som max.
Man hör ibland att den "går igång" när man byter låt (om man inte har lurarna på sig och om det är tyst i rummet).

Vad mer vill du veta?
Se hemsida för att se min dator. Orkar inte skriva allt här.
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Har en 20a.. 3dgen.. har kört den utan problem en hel arbetsdag (8-17 och längre) utan problem...
Om jag minns rätt så har den 32MB minne, dvs den cachar några låtar i taget.. och spinner igång disken lite då och då för o cacha nya.. och då är den igång några sekunder max.. så tror att risken för skada har sagts vara ganska liten.. :)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Nu ska jag ta upp ett par nackdelar:

Inbyggt batteri som måste laddas i spelaren, detta innebär att man inte kan ha ett extra batteri med sig om man ska vara borta längre än batteriet räcker.

Det finns många förslag på att bygga externa batterier och ansluta via laddingången, men detta är ytterst korkat då stora delar av strömmen som stoppas in genom den ingången försvinner i laddkretsar och inbyggt batteri.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Pjuklarv
Posts: 358
Joined: 2003-06-14 20:39:58
Contact:

Post by Pjuklarv »

Kan faktiskt hålla med om det där med batteriet. Lite dingt att ha det inbyggt utan att kunna byta det själv.
Dessutom så lägger det av efter ca. 2 år. Köpte en AppleCare Protection Plan för den.
Det innebär fri service och ett byte av batteriet gratis. Bara att lämna in den hos Apple så byter de batteriet gratis.
Köpte det för typ 450:-. Batteriet i sig kostar runt 1000:-. Rätt sjukt pris för ett batteri som är så pass dåligt.
Betalade runt 2300:- för iPoden i USA (299 dollar).
Se hemsida för att se min dator. Orkar inte skriva allt här.
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Ghlargh wrote:Nu ska jag ta upp ett par nackdelar:

Inbyggt batteri som måste laddas i spelaren, detta innebär att man inte kan ha ett extra batteri med sig om man ska vara borta längre än batteriet räcker.

Det finns många förslag på att bygga externa batterier och ansluta via laddingången, men detta är ytterst korkat då stora delar av strömmen som stoppas in genom den ingången försvinner i laddkretsar och inbyggt batteri.
alltid lika pessemistik ;)
User avatar
xippe
Posts: 36
Joined: 2003-04-22 23:04:40

Post by xippe »

Ghlargh: Inga fördelar då? ::) Så du skulle absolute inte kunna tänka dig att köpa den?

Men det skulle inte vara några problem att jogga med den då?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

xippe wrote:Ghlargh: Inga fördelar då? ::) Så du skulle absolute inte kunna tänka dig att köpa den?

Men det skulle inte vara några problem att jogga med den då?
Om skakningarna är mjuka ska det inte vara några problem, försök se till att den inte ligger och slår mot något hårt bara, vattenflaska eller vad du kan tänkas släpa med dig. Hårda skakningar skulle kunna skada hårddisken medan gungningen av att jogga inte bör göra någon skada.

Ang. batteriet så är det inte ett dåligt batteri, 2 år är rätt standard livslängd om det laddas varje dag, det som suger är att det inte går att byta lätt.
Dom flesta batterier specificeras till att kunna laddas mellan 300 och 500 gånger.

Och nej, jag skulle inte kunna tänka mig att köpa en Ipod pga den ytterst dåliga batterilösningen, ska jag ha en MP3spelare ska den gå på AA eller AAA-batterier. Jag skulle möjligtvis kunna gå med på ett utbytbart specialbatteri om det kostar såpass lite att man kan köpa ett eller två extra att ha med sig, samt om det finns en bordsladdare, att ha extra batterier känns dumt om dom ändå måste laddas i spelaren.
Löstagbara batterier med bordsladdare alltså, annars får det vara.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
K.J.
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 19:52:12
Location: Boda (4,5 mil norr om Sthlm)
Contact:

Post by K.J. »

Ghlargh wrote:
xippe wrote:Ghlargh: Inga fördelar då? ::) Så du skulle absolute inte kunna tänka dig att köpa den?
Och nej, jag skulle inte kunna tänka mig att köpa en Ipod pga den ytterst dåliga batterilösningen, ska jag ha en MP3spelare ska den gå på AA eller AAA-batterier. Jag skulle möjligtvis kunna gå med på ett utbytbart specialbatteri om det kostar såpass lite att man kan köpa ett eller två extra att ha med sig, samt om det finns en bordsladdare, att ha extra batterier känns dumt om dom ändå måste laddas i spelaren.
Löstagbara batterier med bordsladdare alltså, annars får det vara.
Den här diskussionen har vi hafft förrut, men jag vill bara säga att jag stödjer Ghlarghs åsikt. Icke utbytbart batteri gör att Ipod går fetbort. Upplanddning via datorport är inte heller ett plus. Det är därför jag håller mig till iRiver, med goa AA (R6) batterier!
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Vem behöver kärnkraft, när det finns elektricitet?

M.Sc.EE - EnergoRetea
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

testade en ipod igår och måsta säga att knapparna och uppbyggnad av menyer etc är MYCKET bra gjorda samt med ett vettigt interface att föra över musik m.m till den.
Mycket imponerad iafall.
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

måste säga att det inte finns många mp3 maskiner som kommer i närheten av ipod.. förutom just hela problemet med batteriet... Var själv jävligt inne på att köpa en ipod.. hade kollar ut och checkat min ekonomi.. å så typ när jag var 90% bestämd att jag skulle köpa en ipod så fick jag en länk av en kompis som hmm fick mig att bli en aningen rädd.. d.v.s denna http://www.ipodsdirtysecret.com/ (tror ni måste ha quicktime)...

kan ju bara säga att, idag äger jag ingen ipod... å kommer antagligen inte att göra tills kjell&co har passande batteri i deras sortiment =) hehe
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

http://ipodsdirtysecret.com/message.html står det att dom tycker att apples nya policy är rättvis... vilket jag inte tycker, $99 för att byta ett batteri är lite hårt.

Att byta det själv enligt dom instruktioner som syns i länken från den sidan, och som också nämns, kan förstöra din Ipod.

Jag skulle vilja se en total bojkott av allt skit med inbyggda batterier som inte går att byta på ett vettigt sätt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
xippe
Posts: 36
Joined: 2003-04-22 23:04:40

Post by xippe »

Ghlargh:

Hmm, konstigt att apple kan lura 3 miljoner personer att köpa var sin Ipod.. :o Hur kan dom ha så fel att köpa en helt världelös produkt??
User avatar
K.J.
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 19:52:12
Location: Boda (4,5 mil norr om Sthlm)
Contact:

Post by K.J. »

xippe wrote:Hmm, konstigt att apple kan lura 3 miljoner personer att köpa var sin Ipod.. :o Hur kan dom ha så fel att köpa en helt världelös produkt??
Vad kan man säga, folk är idioter... ;)
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Vem behöver kärnkraft, när det finns elektricitet?

M.Sc.EE - EnergoRetea
User avatar
straver
Posts: 485
Joined: 2002-03-09 13:51:28
Location: Malmö
Contact:

Post by straver »

Alltså utbytbara batterier är väl inte guld och regnbågar hela dagen lång heller. Ipod:en skulle inte kunna vara lika tunn med bibehållen batteritid med AAA eller AA-batterier. Okej jag är inte säker på batteritiden men lika tunn hade inte kunnat vara iaf.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

straver wrote:Alltså utbytbara batterier är väl inte guld och regnbågar hela dagen lång heller. Ipod:en skulle inte kunna vara lika tunn med bibehållen batteritid med AAA eller AA-batterier. Okej jag är inte säker på batteritiden men lika tunn hade inte kunnat vara iaf.
I ipod standard sitter det ett 3,7V 1200mAh LiIon, hade man gjort den lite större hade man kunnat stoppa i 2 eller 3 AA på 2300mAh, det hade gett den betydligt bättre batteritid.

Du menar alltså att du tar en utrustning med sämre batteritid och inga möjligheter att byta batteri bara för att göra den lite mindre? Själv tar jag en större utrustning med laddbara AA före skit med inbyggda batterier när som helst.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Caprice
Posts: 21
Joined: 2003-07-30 17:12:23

Post by Caprice »

Hur svårt skulle det varit för apples designteam att åtminstone inkluderat en skruvbar lucka eller liknande för att underlätta batteribyte. (för den händige då)
Men det kanske minskar "coolness" faktorn enligt vissa.
Annars går det ju att byta batteri, men det är ju lite klurigt:

Batteribyte

Går också att köpa i sverige:

Powerpc
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

700 spänn är lite saftigt för batterierna med tanke på att Apple tar 760 spänn plus frakt för samma tjänst ($99)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Men snälla.
Skriv ett brev ovh klaga.


Folk som vill ha den lär köpa den oavsätt detta gnället som gått runt i snart 3 loopar.
Börjar tro att det är för gnället som det skrivs istället för kreativitet.
Caprice
Posts: 21
Joined: 2003-07-30 17:12:23

Post by Caprice »

700 spänn är lite saftigt för batterierna med tanke på att Apple tar 760 spänn plus frakt för samma tjänst ($99)
Blir väl ändå dyrare med frakt från USA? Hursomhelst, vill man komma undan allra billigast, runt 300 kr+frakt, får man beställa från andra leverantörer än Apple, i USA eller England.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Har för mig att jag sett ett mer uthålligt iPod-batteri någonstans. Till gen 3 alltså, touchmodellen... Borde det inte finnas någonstans, typ på över 1000mAh åtminstone?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
delicato.
Posts: 24
Joined: 2004-03-07 16:59:23

Post by delicato. »

http://www.macoteket.se/items.cgi?type= ... nfo=490343

Där finns det batterier till både orginal- och 3Gserien av iPod för 556kr.


För att veta min åsikt om iPod så behöver du bara vrida huvudet till vänster - jag älskar den. :D
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Det härliga alternativ till iPoden oxå, själv köpte jag en Rio Karma för 1 månad sen, jag älskar den. Några hundralappar billigare härliga finnesser som Ethernet anslutning mm. Inte lika vacker men har nästa dubbelt så lång batteri tid: 14h!

Review: http://gear.ign.com/articles/458/458401p1.html
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

eruku wrote:Det härliga alternativ till iPoden oxå, själv köpte jag en Rio Karma för 1 månad sen, jag älskar den. Några hundralappar billigare härliga finnesser som Ethernet anslutning mm. Inte lika vacker men har nästa dubbelt så lång batteri tid: 14h!

Review: http://gear.ign.com/articles/458/458401p1.html
Tycker den verkar plastig, sen brist på FireWire känns inte så skojj :[
Det enda sommstoppar mig från att köpa en ipod är batteriet... men 2år är okej trots allt och jag kör dne knappast mer än 5 timmar år gången. :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Man överlever utan supersnabb överföring, det är ju inte så väldigt ofta man överför större mängder data endå.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
Post Reply