reciever probs

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

reciever probs

Post by Des »

hej! jag ska köpa nya högtalare imornn och tror jag råkat bränna recievern.. den är av modell gammal. det blir ett "protection klick" när jag höjd volymen lite ! vad kan jag göra ? kan jag göra nåt? tacksam för svar
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Börja med att berätta vad det är för reciever och övrig utrustning. Finns flera olika tänkbara överlastskydd som funkar på olika sätt, så det går tyvärr inte att gissa sig till hur det ser ut hos dig.

Vad innebär ett "protection click"? Att det klickar i recievern och högtalarna tystnar?
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

akai aa-r2il är förstärkaren och 2 mds fanatic referens 8 tummare på 400 watt styck.. protection klicket är ett klick som gör att musiken tystnar fram och tillbaks hela tiden äre så när man har för högt
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
pleak
Posts: 180
Joined: 2003-06-01 12:51:26
Contact:

Post by pleak »

hade en gång i tiden en förstärkare som inte var alls för rapp, den hade trendensen att bryta ibland också, o de var då ja lade dit 2st 10" basar på 400W styck, o förstärkaren var på 75W/kanalen, så ja vet int, kan hända att du har samma fenomen som mig, att förstärkaren har för lite klös för basarna o nyper då de blir för varmt/hög belastning, om du testar sänka så ska de ju gå, men då försvinner de där roliga dallret i byxbena o då pungen skakar... det är min gissning, men ja kan ha helt fel också
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Högtalarnas effektmärkning är bara en maxeffekt som högtalaren tål att matas med, alltså kan förstärkaren inte ta stryk av att högtalaren har långt högre effekttålighet. Däremot kan högtalarens impedans (elektriska motstånd) vara för låg vilket gör att strömmen blir för hög och förstärkaren slår ifrån av det. Vanliga hemmastereohögtalare brukar oftast vara på 4, 6 eller 8 ohm, din förstärkare kanske bara klarar att driva 8 ohms högtalare (lägre ström till följd av högre impedans) och då slår ifrån då du kopplar 4 ohms högtalare till den.
Kan inget om mycket
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

jag vet inte vad högtalarna ska ha för impedans men förstärkaren har 2*4ohms och 2*8ohms. http://www.backesljudbygg.se/mds/fanrefbas.htm där har ni info om högtalarna. det är 2st 8"
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Hawklord
Posts: 179
Joined: 2005-04-03 23:44:32
Location: Uppland

Re: reciever probs

Post by Hawklord »

Vi kanske kan ta mitt problem när vi ändå är inne på receivers.

Så här är historien.
Jag sitter med min kanske 5 år gammal receiver och spelar "Gta san Andreas’" har den kopplad till datorn. Då jag upplever samma klick som Anteaeg kallar ett "protection klick". Då har receivern varit på i ca 10h.
Det ända jag kan komma på är att jag skulle ha kopplat in en av högtalarna fel efter som jag hade pillat på den dagen innan. men så var icke fallet.

Jag blir skit rädd när den inte går att sätta på. Jag prövar några timmar senare då funkar den utmärkt i 10 minuter tills jag får samma problem igen
och nu är den så. Man kan ha den på i 10 min sen dör den. Sen får man vänta i 20 min. ska till lägga att jag inte använder den.

Det är en Pioneer VSX-409RDS vi talar om
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

blockerat ventilationen eller har en annan värmekälla som värmer upp den?
Kan inget om mycket
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

hadde samma fel på en pioneer förstärkare. problemet kom efter en fest o för hög musik sköt båda högtalarna till månen o alla säkringar i förstärkaren. det som sedan hände var att man kunde spela i 5 min sedan kom klicket. jag hadde helt enkelt rostat steget i förstärkaren.
testa o mät upp dina basar o se så dom inte har allt för olika värden kanske håller en på o ge sig. Ohm mät varje högtalar slinga för sig o förväxla inte dom ohmen med impedans. vet inte själv vad det kan tänkas få skilja men det kan kanske ge en fingervisning om det är något fel utanför förstärkaren. testa o kör utan högtalare oxå o se om det klickar då med!
User avatar
K.J.
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 19:52:12
Location: Boda (4,5 mil norr om Sthlm)
Contact:

Post by K.J. »

Audio är inte min speciallité, men kan det inte vara så att några kondensatorer blivit lite ledsna?
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Vem behöver kärnkraft, när det finns elektricitet?

M.Sc.EE - EnergoRetea
maDa
Posts: 15
Joined: 2005-07-08 16:03:53
Location: Ystad
Contact:

Re: reciever probs

Post by maDa »

amd: Tomas wrote:Vi kanske kan ta mitt problem när vi ändå är inne på receivers.

Så här är historien.
Jag sitter med min kanske 5 år gammal receiver och spelar "Gta san Andreas’" har den kopplad till datorn. Då jag upplever samma klick som Anteaeg kallar ett "protection klick". Då har receivern varit på i ca 10h.
Det ända jag kan komma på är att jag skulle ha kopplat in en av högtalarna fel efter som jag hade pillat på den dagen innan. men så var icke fallet.

Jag blir skit rädd när den inte går att sätta på. Jag prövar några timmar senare då funkar den utmärkt i 10 minuter tills jag får samma problem igen
och nu är den så. Man kan ha den på i 10 min sen dör den. Sen får man vänta i 20 min. ska till lägga att jag inte använder den.

Det är en Pioneer VSX-409RDS vi talar om
låter som den blivit för varm...
Hawklord
Posts: 179
Joined: 2005-04-03 23:44:32
Location: Uppland

Re: reciever probs

Post by Hawklord »

Det var nog ett värme problem jag hade. Det är har varit borta nu nät tempen i rummet gått under 30c.
Post Reply