Min första chassi-modd [Bilder]

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
dInmIn
Posts: 10
Joined: 2005-07-17 20:08:37
Location: Åby
Contact:

Min första chassi-modd [Bilder]

Post by dInmIn »

Jaha, då var det dags att försöka ge sig på att modda ett chassi för första gången. Har kollat runt har på forumet ett tag nu och för varje mod man ser blir man ju bara mer och mer sugen på att hitta på något roligt själv. Så för ett par dagar sedan så lättade jag lite på plånboken och beställde ett nytt chassi. Då det är min fösta mod så vet man ju aldrig hur det kan gå. Det kan ju gå helt åt ****** och då kan det vara bra att ha ett chassi i reserv. Det blev ett Antec SLK3700BQE som jag föll för direkt. Nu när jag är så förälskad i det så kommer det nog att ta ett tag innan jag kommer att använda mitt gamla chassi som jag nu ska modda. Eftersom att det bara gick åt ½ dag så kommer hela projektloggen på en gång. Jaja... nog med skitsnacket nu, över till projektet.

Här är då chassit som jag hade tänkt modifiera lite:

Image

Det är ett SweeX Xenon blaha blaha
(Jag vet att det är ett fabriksmodat chassi och nu skäms jag lite över att jag en gång köpt det. Men när jag köpte det för ungefär 1½ år sedan så tyckte jag att det var häftigt. Har nu mognat lite och föredrar lite mer stilrena chassin)

Lite av det som skall göras:

*Ta bort fläcktgallret vid bakre fläktplatserna
*120mm fläckthål i fronten
*Ta bort "X:et" på vänstersidan
*Måla utsidan blanksvart
*Måla insidan med flourescerande grön

Då var det dags att börja då!

Först plockade jag isär det

Image

Så här ser de bakre fläktplatserna ut efter att jag hade lite tråkigt hemma hos morsan en regning kväll och var lite irriterad på det vinande ljudet som kom från datorn. Eftersom att morsan bor i en lägenhet på 3:dje våningen kunde jag inte använda någon såg eller liknande så det fick bli en avbitartång. Det gick ganska enkelt att knipsa bort gallret eftersom att det är ett billigt chassi med inte allt för tjocka plåtar.(och ja, jag vet att det ser fördjävligt ut och något tystare blev det inte heller :( )

Image

Med hjälp av farsans dremel fick jag till det här resultatet

Image

Ser lite knöligt ut runt det övre hålet men det är nu åtgärdat.

Då var det dags för 120-hålet i fronten. Så här kommer en "före" bild av hur fronten ser ut

Image

Tänkte att det skulle bli enklast om jag satte igen hela den delen där hålet skulle vara så jag började fundera lite på hur jag skulle gå till väga. Eftersom att det redan är massa hål i front skulle det bli lite svårt att bara spackla igen dem så jag kom på en ganska enkel lösning. Ide´n var att ta bort allt som sticker ut på baksidan och sätta dit en tunn plastskiva. Så jag sprang iväg för att leta reda på plastskiva som jag kunde använda. Men efter att jag irrat omkring på farsan gård i 20 min utan att hittat en enda liten plastbit var jag tvungen att komma på nått annat. En metallbit kunde inte användas då jag tvivlar på att borret skulle palla det. Så det fick helt enkelt bli en pappskiva. Inte det bästa men det funka. Här kommer en bil på hur det blev:

Image

Lade senare på ett extra lager spackel för att dölja pappskivan.

Ja, sedan var det bara att lägga på ett lager med spackel på framsidan

Image

Efter att ha slipat lite på det första var dags för det andra

Image

Resultatet av slipningen på det andra lagret blev såhär

Image

Efter ett tredja lager spackel var det dags att borra upp hålet för 120-fläkten.

Image

Jaa! jag vet att det är för långt åt vänster. Lite förbannad man blev när man såg det. Men efter lite funderande kom jag på att jag kan sätta knapparna och dioderna brevid fläkten. Då blir det ju lite eget :). Borret som jag använde syns på den sista av bilderna. Det inhandlades på biltema för c:a 55 kr Art.nr: 20-304 (så slipper de som undrar fråga)

Så var det dags att fixa vänsterplåten. Tänkte att jag skulle prova att använda sticksågen lite så det var bara att springa och hämta den. Efter lite skissande, sågande och slipande såg vänsterplåten ut så här

Image

Hörnen blev förvårnadsvärt raka och fina(förutom ett hörn som blev lite snett). Nästan så att jag själv blev lite förvånad över hur bra det blev.

Eftersom att det är ett hål i plexiglaset där det ska sitta en fläkt var jag tvungen att ha kvar mitten av "X:et". Efter lite sågande och sådant blev det så här

Image

Ska nog fixa ett nytt plexiglas utan hål.

Det var själva modifikationen det, dags att måla om det.

Först borrade jag upp några nitar för att få isär skelettet. Till det använda jag ett 4mm borr. Sedan var det dags för primern

Image

Och så här såg det ut efter det första lagret färg

Image

Jag är medveten om att det är vissa ställen som saknar färg. Men jag glömde ta ett kort när jag hade lagt på det andra lagret, men men.

Jaha, till det svarta då... men, va fan är det här!

Image

Har kunde det bli så ***** illa?!? Det har ju alltid annars gått bra när jag har målat med sprayfärg. Kan det möjligen vara så att kvalitén på biltemas hobbyfärg inte är den bästa? Nja... dom färgerna köper jag nog inte igen. Farsan sa att han skulle ta med lite färg från jobbet så att jag kunde göra om det. Den färgen är nog lite bättre hoppas jag. Men trotts att jag var full av ilska, med tanke på resultatet, satte jag ihop chassit för att se hur det skulle se ut och här är resultatet.

Image

Image

Image

Här kommer en närbild på hålen till dioderna

Image

Knappen hamnade bakom luckan istället. Tyvärr finns det bara en knapp nu eftersom att jag lyckades ta sönder den andra. Men det gör inte så mycket... man klarar sig med en powerknapp.

Image

Det är inte så illa som det ser ut på dom här bilderna. Jag hade inte torkat av chassit innan jag tog korten och tydligen var det väldigt dammigt där så det hade samlats mycket damm på chassit.
Bilder på datorn när den är igång kommer det nog ta ett tag innan jag kan ta, för jag har ingen dator som jag kan sätta in i chassit förutom den jag precis har satt in i det nya chassit och den orkar jag inte flytta över igen... men det kommer.

Inköpslista(Biltema):

Slipsvampar, 3st
Art.nr: 19-3041 12:90 st (Grovlek: 150/100, 80/60, 60/46)
Håltagningsborr
Art.nr: 20-304 54:90 st
Finspackel
Art.nr: 36-052 79:90 st
1 burk klarlack
Art.nr: 36-239 34:90 st
1 burk primer
Art.nr: 36-228 34:90 st
1 burk grön, flourescerande hobbyfärg
Art.nr: 36-453 39:90 st
2 burkar blanksvart hobbyfärg
Art.nr: 36-231 34:90 st

Så sluligen kan jag väl säga att jag tycker att det blev mycket snyggare en förut(förutom färgen då). Men jag tycker fortfarande inte att det är snyggt eftersom att jag har tröttnat på chassin med plexifönster och sånt. Fast det kan vara bra att ha den sen när jag köper nya delar till min dator. Kommer nog att ta dom delar som blir över och trycka in i den här burken och ge till lillbrorsorna i julklapp. Dom kommer nog att bli glada då, enligt dom är det ju så att dessto mer det lyser dessto snyggare är det :D. Blir väl lite UV-fläktar och två UV-rör som ska in också.

Det var allt för den här gången. Får se när jag har ork, tid och lust att fräsha upp min gamla IBM Destop som jag hade tänkt att använda som HTPC. "I'll be back" :P

P.S. Kanske kommer med nya bilder när jag har målat om utsidan

//dInmIn
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Det blev en klar förbättring, bra jobbat! :)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

småtufft med svart grön, bra jobbat :)
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Ett dunderplastigt chassi blev ett riktigt trevligt chassi.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Trevlig modd, det ser inte alls ut att vara din första. :D
DIM kalsonger As String
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

:D snyggt
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

Bra Jobbat
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
K.J.
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 19:52:12
Location: Boda (4,5 mil norr om Sthlm)
Contact:

Post by K.J. »

Cool!
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Vem behöver kärnkraft, när det finns elektricitet?

M.Sc.EE - EnergoRetea
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

den ser vädigt bra ut...sen med tanke på att det är din första modd så ser den riktigt riktigt bra ut

jag tänkte själv göra en liknande modd förut samma färger som du kör med
sen gröna fläktar i chassiet och bio hazard galler
fast det blev aldrig av :)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

riktig snygg!
Har längtat efter en sån här tråd. ;D
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

"Gamerchassin" brukar sällan vara modvänliga men du verkar ha lyckats riktigt bra.

Keep up the good work!
Kan inget om mycket
User avatar
dInmIn
Posts: 10
Joined: 2005-07-17 20:08:37
Location: Åby
Contact:

Post by dInmIn »

Bad_and_ugly wrote:"Gamerchassin" brukar sällan vara modvänliga men du verkar ha lyckats riktigt bra.

Keep up the good work!
Nae det brukar inte finnas överdrivet mycket att göra på ett "gamerchassi". Det här var det bästa jag kunde komma på som inte var allt för "överdrivet"
User avatar
Bombardier
Posts: 73
Joined: 2004-04-16 20:16:50
Location: Stockholm

Post by Bombardier »

Riktigt hyffsat resultat de dära! :)
På en av bilderna ser det ut som du fixat ett 120mm hål i rutan. Eller ser jag ett syne? ?!?
Stationär: Athlon XP2500+ | 1.5Gb | Geforce 6800LE@NU | 360Gb | TT Soprano
Laptop: Lenovo T60 | Core Solo T1300 | 1Gb | GMA950 | 40gb | 14"
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Bombardier wrote:Riktigt hyffsat resultat de dära! :)
På en av bilderna ser det ut som du fixat ett 120mm hål i rutan. Eller ser jag ett syne? ?!?
ett syne? "I syne" säger man nog.. :P

Sen tror jag hålet är från fabrik? Ser iaf ut så på den här bilden.
Image

EDIT: Sen tror jag han skrev att han inte ville ha ett hål där så det är från fabrik.

Snyggt bygge iaf! Blev klar förbättring :)
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
dInmIn
Posts: 10
Joined: 2005-07-17 20:08:37
Location: Åby
Contact:

Post by dInmIn »

Xerbee wrote:ett syne? "I syne" säger man nog.. :P

Sen tror jag hålet är från fabrik? Ser iaf ut så på den här bilden.
Image

EDIT: Sen tror jag han skrev att han inte ville ha ett hål där så det är från fabrik.

Snyggt bygge iaf! Blev klar förbättring :)
Precis ;)
Post Reply