Lysdiod i mus

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
Compis2
Posts: 3
Joined: 2005-07-19 21:34:45

Lysdiod i mus

Post by Compis2 »

Hej! Jag behöver hjälp med hur jag ska koppla lysdioderna i en mus så dom blinkar när man klickar på knapparna på musen. mvh Elias
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Hur mycket kan du om elektronik?
Kan du etsa dina egna kretskort eller koppla experimentkort?
Kan du följa ett kopplingsschema?
Kan du löda finelektronik?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Du får nog ha separata strömbrytare till lysdioderna, jag tror inte du kan koppla på de som redan finns eftersom du då kanske stör ordinarie funktion med dina kretsar.
Kan inget om mycket
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Ghlargh wrote:Hur mycket kan du om elektronik?
Kan du etsa dina egna kretskort eller koppla experimentkort?
Kan du följa ett kopplingsschema?
Kan du löda finelektronik?
Han frågade inte om han kunde bli din lärling... :D

Som Bad_and_ugly säger så behövs det separata brytare, främst för att de befintliga inte har någon brytfunktion.
DIM kalsonger As String
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Visserligen har Ghlargh en poäng men kan man sin elektronik så är det ju bara att baka dit en extra strömbrytare under knappen med lite smältlim, löda ettpar tunna trådar som går till en blinkkrets som i sin tur driver ettpar lysdioder.

Men jag ser inte meningen med att det ska blinka och lysa när man klickar ;)
Kan inget om mycket
User avatar
K.J.
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 19:52:12
Location: Boda (4,5 mil norr om Sthlm)
Contact:

Post by K.J. »

Bad_and_ugly wrote:Men jag ser inte meningen med att det ska blinka och lysa när man klickar ;)
Måste det vara en förståelig mening med allting? :)

Men gör som det är sagt, koppla in separata strömbrytare. Mitt råd är att du testar på en gammal mus först, så det inte bolir kris om det hela kvaddar...
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Vem behöver kärnkraft, när det finns elektricitet?

M.Sc.EE - EnergoRetea
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Dynamitsven wrote: Som Bad_and_ugly säger så behövs det separata brytare, främst för att de befintliga inte har någon brytfunktion.
Vadå inte har någon brytfunktion? Borde gå att lösa med de befintliga brytarna också.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

übermensch wrote:
Dynamitsven wrote: Som Bad_and_ugly säger så behövs det separata brytare, främst för att de befintliga inte har någon brytfunktion.
Vadå inte har någon brytfunktion? Borde gå att lösa med de befintliga brytarna också.
Hur mycket plats för en massa extra lösningar får et plats i en ordinär mus?
DIM kalsonger As String
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Dynamitsven wrote:Hur mycket plats för en massa extra lösningar får et plats i en ordinär mus?
Finns rätt mycket, öppna en och kolla vetja :)
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

übermensch wrote:
Dynamitsven wrote:Hur mycket plats för en massa extra lösningar får et plats i en ordinär mus?
Finns rätt mycket, öppna en och kolla vetja :)
Jag var på besök i min mus häromdagen, bytte sladden (kattaskrället hade varit framme och tuggat på den gamla). Det var inte så mycket plats, inte tillräckligt för en inverterande krets. Men det är klart, om man kan bygga av chipkomponenter m.m. så går det nog! :D
DIM kalsonger As String
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Dynamitsven wrote:Jag var på besök i min mus häromdagen, bytte sladden (kattaskrället hade varit framme och tuggat på den gamla). Det var inte så mycket plats, inte tillräckligt för en inverterande krets. Men det är klart, om man kan bygga av chipkomponenter m.m. så går det nog! :D
OK, ja, de jag har kikat i har det inte varit platsbrist i direkt. Skiljer kanske på modeller och märke. Själv har jag mest dissikerat möss från Logitech, vilka är det du kikat i? Nyfiken så man vet vad man bör undvika om man är på musmoddarhumör :)
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

übermensch wrote:OK, ja, de jag har kikat i har det inte varit platsbrist i direkt. Skiljer kanske på modeller och märke. Själv har jag mest dissikerat möss från Logitech, vilka är det du kikat i? Nyfiken så man vet vad man bör undvika om man är på musmoddarhumör :)
De optiska möss jag har kikat i har varit av mycket gamla modeller, dessa (två) har haft ont om plats. Har inte nerver till att pilla i nyare möss som jag kan ha nytta av (pilla i onödan då, inte i reparationssyfte). Kulmöss är det gott om plats i och även i nyare optiska möss, då enligt mina erfarenheter, som inte har hunnit bli jättestora inom musfronten (pillat i 5-10 möss hittills).
DIM kalsonger As String
föredettamixbox
Avstängd
Posts: 265
Joined: 2005-04-04 22:15:23

Post by föredettamixbox »

Dynamitsven wrote:De optiska möss jag har kikat i har varit av mycket gamla modeller, dessa (två) har haft ont om plats. Har inte nerver till att pilla i nyare möss som jag kan ha nytta av (pilla i onödan då, inte i reparationssyfte). Kulmöss är det gott om plats i och även i nyare optiska möss, då enligt mina erfarenheter, som inte har hunnit bli jättestora inom musfronten (pillat i 5-10 möss hittills).


=P
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

föredettamixbox wrote:
Dynamitsven wrote:De optiska möss jag har kikat i har varit av mycket gamla modeller, dessa (två) har haft ont om plats. Har inte nerver till att pilla i nyare möss som jag kan ha nytta av (pilla i onödan då, inte i reparationssyfte). Kulmöss är det gott om plats i och även i nyare optiska möss, då enligt mina erfarenheter, som inte har hunnit bli jättestora inom musfronten (pillat i 5-10 möss hittills).


=P
Ja, så kan man tolka det ;)

Min gamla logitech har ganska gott om plats invärtes, men jag skulle inte ha nytta av en sådan krets.

Men i händelse av platsbrist kan man ju alltid använda sig av ytmonterade komponenter.
Kan inget om mycket
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Dom brytare som sitter i nästan alla möss jag har sett har haft en växlande brytfunktion, det bör även vara ganska lätt att ta ut en logisk signal ur den befintliga brytaren, antingen direkt eller genom en transistor med hög förstärkning.

Om det råder utrymmesbrist får man väl handkoppla med ytmonterade komponenter.

Dom frågor jag ställde tidigare var för att kunna avgöra vilken, om någon, lösning man kunde presentera för trådförfattaren, som han fortfarande skulle förstå och kunna tillverka.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Bad_and_ugly wrote:
föredettamixbox wrote:
Dynamitsven wrote:De optiska möss jag har kikat i har varit av mycket gamla modeller, dessa (två) har haft ont om plats. Har inte nerver till att pilla i nyare möss som jag kan ha nytta av (pilla i onödan då, inte i reparationssyfte). Kulmöss är det gott om plats i och även i nyare optiska möss, då enligt mina erfarenheter, som inte har hunnit bli jättestora inom musfronten (pillat i 5-10 möss hittills).


=P
Ja, så kan man tolka det ;)
:P <--- gubben räcker ut tungan åt er!

Vad är det för konstigt med att jag har pillat i 5-10 möss, jag är den enda kunniga inom reparationsbiten när det gäller generell elektronik (inga krångligare fel då, är inte extremt duktig precis, men kan tillräckligt) inom min bekantskapsrets, mina kamrater och folk jag känner kommer ofta (ibland) och frågar mig om hjälp. Den bedömningen jag har gjort står jag för! jag har bildat mig en uppfattning om att det inte finns tillräckligt med plats i äldre optiska möss för att få plats med extra elektronik.

Däremot så kan jag anse att det var onödigt av mig att skriva att det kunde vara lite plats i killen mus från början.
DIM kalsonger As String
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Dynamitsven wrote:
Bad_and_ugly wrote:
föredettamixbox wrote:
Dynamitsven wrote:De optiska möss jag har kikat i har varit av mycket gamla modeller, dessa (två) har haft ont om plats. Har inte nerver till att pilla i nyare möss som jag kan ha nytta av (pilla i onödan då, inte i reparationssyfte). Kulmöss är det gott om plats i och även i nyare optiska möss, då enligt mina erfarenheter, som inte har hunnit bli jättestora inom musfronten (pillat i 5-10 möss hittills).


=P
Ja, så kan man tolka det ;)
:P <--- gubben räcker ut tungan åt er!

Vad är det för konstigt med att jag har pillat i 5-10 möss, jag är den enda kunniga inom reparationsbiten när det gäller generell elektronik (inga krångligare fel då, är inte extremt duktig precis, men kan tillräckligt) inom min bekantskapsrets, mina kamrater och folk jag känner kommer ofta (ibland) och frågar mig om hjälp. Den bedömningen jag har gjort står jag för! jag har bildat mig en uppfattning om att det inte finns tillräckligt med plats i äldre optiska möss för att få plats med extra elektronik.

Däremot så kan jag anse att det var onödigt av mig att skriva att det kunde vara lite plats i killen mus från början.
Hahahaha :D
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

syntetisk wrote:Hahahaha :D
Haha, nu har jag äntligen fattat vad ni pratar om...
DIM kalsonger As String
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Dynamitsven wrote:Haha, nu har jag äntligen fattat vad ni pratar om...
fnizz ^^
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Men med erat resonemang så är det nog rättså ohälsosamt att förverkliga trådditeln "lysdiod i mus".
DIM kalsonger As String
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Dynamitsven wrote:Men med erat resonemang så är det nog rättså ohälsosamt att förverkliga trådditeln "lysdiod i mus".
Indeed, men ganska flashigt dock, för att inte tala om originellt :P
Kan inget om mycket
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Enligt trådskaparen så har han nog redan applicerat lysdioder i en mus. Han bör nog ta musen till gynekologen för borrtagning av knapparna, de ska inte sitta där.
DIM kalsonger As String
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

Dynamitsven wrote:Enligt trådskaparen så har han nog redan applicerat lysdioder i en mus. Han bör nog ta musen till gynekologen för borrtagning av knapparna, de ska inte sitta där.
Fel, knappen skall sitta på musen. De två lysdioderna skall däremot sitta en bit längre upp.
Men när man klickar på musen lyser dioderna bara en stund, och sen kommer av ngn anledning två rullgardiner ner och gömmer dioderna samtidigt som hela konstruktionen rör sig på ett oregerligt vis.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

hagstrom wrote:
Dynamitsven wrote:Enligt trådskaparen så har han nog redan applicerat lysdioder i en mus. Han bör nog ta musen till gynekologen för borrtagning av knapparna, de ska inte sitta där.
Fel, knappen skall sitta på musen. De två lysdioderna skall däremot sitta en bit längre upp.
Men när man klickar på musen lyser dioderna bara en stund, och sen kommer av ngn anledning två rullgardiner ner och gömmer dioderna samtidigt som hela konstruktionen rör sig på ett oregerligt vis.
o_O

Annars tror jag CSpojke_13 som gillar neon och sånt skulle gilla en lysdiodbestyckad mus
Kan inget om mycket
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Bad_and_ugly wrote:Annars tror jag CSpojke_13 som gillar neon och sånt skulle gilla en lysdiodbestyckad mus
Jo, men musens ägare skulle tänka "spelnörd" åt den stackars CSpojke_13 som går runt med flottigt hår och letar efter en egen mus med lysdioder i.
DIM kalsonger As String
Post Reply