Gömma kablar

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
bL0m
Posts: 1
Joined: 2005-07-27 20:55:12

Gömma kablar

Post by bL0m »

Tänkte fixa lite ordning och reda i burken.

Har någon här något tips på vad man kan använda sig av för att skapa mindre röra bland kablarna?

Skall fixa ett fönster i burken och vill veta vad man kan göra åt röran?!

Kan man köpa nya kablar till nätagget och sedan koppla om?

Har sett på nätet att man kan ha neonkablar? är detta pålitligt?
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Använd buntband.
DIM kalsonger As String
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

ja som dynamitsven säger använd buntband. jag använde u-kabellist i en dator jag hade som jag limmade på 'väggen' i datorn som jag drog massa kablar i, målade även listen i samma kulör som jag lackat datorn i på insidan.. Dra oxå kablar tätt intill korten i datorn så dom inte hänger i luften.
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
XaZe
Posts: 142
Joined: 2005-05-30 21:30:17
Location: Stockholm
Contact:

Post by XaZe »

perhaven wrote:ja som dynamitsven säger använd buntband. jag använde u-kabellist i en dator jag hade som jag limmade på 'väggen' i datorn som jag drog massa kablar i, målade även listen i samma kulör som jag lackat datorn i på insidan.. Dra oxå kablar tätt intill korten i datorn så dom inte hänger i luften.
Verkar nice :).

Det där med att dra kablarna så att dom inte hänger i luften, är mest på grund av att dom medför att det blir sämmre luftcirkulation i chassit.. Har du t.ex en fläkt som suger in där fram, och en där bak, som många har, så dämpas luftflödet av alla kablar, och det kan bli ett par grader varmare i chassit om du är ute efter en så kall som möjligt miljö innuti datorn :).
2x P4 3.2Ghz DualCore , 1.28Tb Hdd (300+250+250+200+160+120Gb) , 2Gb Ram (2x 1024Mb) , Creative SB X-Fi , Nvidia GeForce 7900GTX 512Mb , DVD-ROM , DVD-RW/R/+/- , 19" LCD-Skärm , BBB 24/1Mbit
Cool Runnings
Posts: 74
Joined: 2002-03-10 10:04:11
Location: Fränninge/Såne

Post by Cool Runnings »

Om man ska få problem med kylningen i en dator så för man ju ha ett riktigt ormbo eller en riktigt liten låda typ Microatx. Den enda kablen ifrån ett nätagg som är klumpig är ju kablen till moderkortet, men den brukar ju knappas vara något problem att gömma. Massvis med flata ide-kablar är ju hindrande, men de är inga problem att dra lite snitsigt eller att göra runda själv. Dessutom så börjar ju Sata bli väldigt vanligt och då försvinner det problemet av sig själv.

Det jag vill komma fram till är att förutom rent estetiskt så är det inga problem i en modern dator med att kablar gör din dator för varm.

Jag har själv snyggat till lite i min egen låda. Men det är för att det ska se snyggt och rent ut inne i datorn. Mina ide-kablar har jag trådat upp och rundat till med buntband just för att de sitter mitt för fläkten i fronten.

Ni får dock gärna övertyga mig med bilder på temp före och efter att ni har organiserat kablar mm. Dock så får ni ju inte ha satt in bättre kylning samtidigt mm samtidigt utan bara fixat kablarna.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag postar mitt problem här också:
Det är så att den dator som jag ska sätta ett fönster i har en enda stor strömsladd/flatkabelboll som det går ut diverse sladdar ur till CD-enhet, hårddiskar osv, vad kan man göra för att reda ut den där bollen? (Jag har försökt och misslyckats...)
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Nu har jag rett ut bollen ganska bra, sen blir det ännu enklare när jag har tagit ut CD-enheten (detta är ju en modd-dator, så das CD behövs inte så mycket, när man behöver den så tar man ut en flatkabel och strömsladd och kopplar den externt) men i en trång liggande låda, vad kan man göra för att få upp sladdarna i de övre hörnen? Om det är något av de tidigare alternativen, vilket är bäst och billigast?
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Hett tips, flatkablar av 80-ledar typ kan med fördel vikas så de går intill chassits plåt vilket underlättar både luftflöde och ser snyggt ut.
Kan inget om mycket
Post Reply