Groggblandae

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Groggblandae

Post by Stiiig »

Tjenare tjenare...

Har länge funderar på att pilla ihop en groggblandare dvs en låda/apparat som blandar groggen / saften till mig.

jag hade tänkt mig 2 st pumpar (spolarvätske pumpar på betan)
varav den ena skall vara kopplat till en 5 liters dunk med äkta fint Moonshine (brännvin) i. Mmmm
Och en till med något fint groggvirke. Själva landningen sker genom att man kpllat ihop slangarna i slutet före behållaren det skall tömas i. Men det är ju det att man skall kuna reglera starkheten på groggen. det är inte alltid man vill blanda 70-30 lr hur?
Så då hade ja tänkt mig en grej som t.ex den du reglerar left/right med på stereon. fast med regleringen 10-90, 20-80, 30-70 osv osv
Någon som har et ips på just den grejen . Lr nått att tillläga på denna grej?

folk säger att om man vill bli rik på uppfinningar så skall man uppfina nått som varje person vill ha å behöver. Å VEM FAAN VILL INTE HA EN GROGGBLANDARE???
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

häll på känn så sparar du dig en massa besvär och jobb :)
User avatar
Mountain_Man
Posts: 285
Joined: 2002-03-11 9:39:23

Post by Mountain_Man »

Om du utgår från idén för en vanlig "läskslang" på restaurang borde du ha en bra utgångspunkt. De blandar då de häller upp, att sedan justera styrka borde inte vara så svårt för den händige (inte jag med andra ord). Kanske till och med finns något konkursbo att köpa billigt ifrån? Problemet med dessa slangar är väl att det blir lite si och så med hygienen. Själv försöker jag få läsk på flaska när jag är på lokal... Men ska man blanda med sprit kanske det renar sig själv. ;)
-= MM =-
User avatar
K.J.
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 19:52:12
Location: Boda (4,5 mil norr om Sthlm)
Contact:

Post by K.J. »

EvilGhozt wrote:häll på känn så sparar du dig en massa besvär och jobb :)
Var inte tråkig nu!

Styrning med en vridpot alltså. Då skulle det nog passa sig med någon form av komparator som känner av inställningen och sedan styr hur pumparna ska köra.
Olika inställningar för olika glas vore nog bra, så det inte rinner över. Spritmissbruk är inger vi förespråkar! ;-)
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Vem behöver kärnkraft, när det finns elektricitet?

M.Sc.EE - EnergoRetea
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

KJ-Man wrote:Var inte tråkig nu!

Styrning med en vridpot alltså. Då skulle det nog passa sig med någon form av komparator som känner av inställningen och sedan styr hur pumparna ska köra.
Olika inställningar för olika glas vore nog bra, så det inte rinner över. Spritmissbruk är inger vi förespråkar! ;-)
Nej men det blir blir väll 3 oliak inställningar 4cl - BARA SPRIT, 2dl- vanligt glas. Eller ½liter.... det e fint de! rejäla hoppigångis. Och såp har jag klurat på en niva mätare till båda behållarna. Behållanra består i dagsläge av 2 st 4 litesdunkar. Den ena med Cola å den andra me Brännvin =)
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Stiiig wrote:Behållanra består i dagsläge av 2 st 4 litesdunkar. Den ena med Cola å den andra me Brännvin =)
Inte ska du väl ha en så stor behållare till colan? Den hinner ju bli gammal innan det är dags att fylla på...
DIM kalsonger As String
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Att använda en hemmabyggd blandare till kolsyrad läskedryck är inget jag skulle göra eftersom mycket av kolsyran kommer "skakas" ur i slangar och pumpar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Men annars så kan man väl ta en gammal vattenblandare från en dusch, då finns ju reglerbarheten och styrkan inbyggd liksom. Tror ngn d skulle funka?
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

markmc wrote:Men annars så kan man väl ta en gammal vattenblandare från en dusch, då finns ju reglerbarheten och styrkan inbyggd liksom. Tror ngn d skulle funka?
lite svårt å göra den elektrisk.. Men med några servon skulle det funka...
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Ghlargh wrote:Att använda en hemmabyggd blandare till kolsyrad läskedryck är inget jag skulle göra eftersom mycket av kolsyran kommer "skakas" ur i slangar och pumpar.
Nej men man fyller på för varje kväll.. hälelr ut det gamla.. Vore ju kanon om man slaktade en sån där hema kolsyre maski n å byggde in å använde extrakten å gjorde på!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Men eftersom du ska ha pumpar så ska d väl gå? (Om jag har förstått d hela rätt så ska du bygga en maskin som blandar två olika vätskor, och du ska ha pumpar som pumpar upp vätskan ifrån dunken och sen tänkte jag att du kunde sätta en duschkran som "blandar" ihop dom..)
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Vad är vitsen med att blanda ihop dem med en duscharmatur när du kan köra pumparna olika mycke?

BTW, så måste du fixa datorstyrning till den som alternativ....
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Stuggi... bra exemplel. en ganska enkel lösning. Men det blir inte samma känsla om man skall börja på emd datorn å blanda grogg. Nog för att den skulle bli världs unik ... Men men
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Nä, tyng in ett par knappar som man kan välja koppstorlek med mera, plus några drinkval (som på en kaffemaskin), men sen gör du så att man kan ändra alternativen på de drinkval som finns via datorn...
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

skulle man helt enkelt inte kunna ta o ta tiden för hur lång tid pumpen behöver gå för o få ut säg en 8Cl sprit. och sedan bara sätta en timer krets?
o sedan göra likadant för virkesblandningen o basera allt på 0,4L glas
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Sen kan man ju installera flera timerkretsar för olika koppstorlekar. BTW, vad kostar det att bygga en timerkrets, sådär ungefär..?
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Stuggi wrote:Sen kan man ju installera flera timerkretsar för olika koppstorlekar. BTW, vad kostar det att bygga en timerkrets, sådär ungefär..?
Det beror helt på vilken metod du vill använda, hur du vill justera den, hur exakt den ska vara och vilken utgångstyp du vill ha, allt från nån femkrona med en 555-krets till hundratals kronor med digital tidtagning och seriell justering.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply