Funderinger kring eget lådbygge...

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Threepwood
Posts: 65
Joined: 2004-12-31 21:54:53

Funderinger kring eget lådbygge...

Post by Threepwood »

Ja precis..
Har just nu en server dator som sitter i en Chieftec låda vilket ja tycker är ganska trist o tråkigt, o sen låter den mycke.
En idé ja har är att helt enkelt bara ställa lådan i ett skåp eller byrå och sen borra hål o sätta dit fläkt så det kommer in luft. Kanske ja även sätter fast någon form av ljudisolering på insidan.

En annan är att bygga datorn i en låda eller skåp.
Problemet med detta är ju att ja inte har så stor koll om vad som är bra och dåligt i matrialväg o så.

Själva lådan blir ju trä då, möjligen kan ja ta moderkorts plattan från en gammal låda o bara skruva i.
Vad för matrial är bra för att bygga hållare till hårddiskar och sådant?
Funkar det i trä eller är aluminium bättre?
Trä är ju ganska simpelt, kan man ju bara ta 2 st brädor/skivor o sen frässa ur så man bara kan lägga ner en disk utan att behöva skruva eller nå.

Någon som har nå ideer o åsikter?

// Threepwood
rediscover the web GetFirefox.com
Intel for president!
system info
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Spånskivor kan du använda dig av. Och när du ska nu använda fläkar så snålla gör så att dom automatiskt ändrar hastighet efter temperaturen i lådan eller processorn. Många vill slippa oväsen från fläktar men vad gör dom då? jo sätter ner den till 7V, tänk om det blir för vart då? ja då får man ställa om det. ja det finns manuella med en eller flera pottar och vad tjänar det till? ska du stå själv och titta vad tempen är och ändra hastigheten på fläkten? nej usch! gör så att detta blir automatiskt. Så har jag i min server och aldrig haft problem.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
ufo

Post by ufo »

8) ett bra val är plexiglas 8)
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

jonatan wrote:8) ett bra val är plexiglas 8)
Estetiskt bra men inte bygg-bra. Är ett jäkla jobb med plexi, går sönder och är allmänt jobbigt. Är inte lätt att få stadigt och vibrerar bra. Till en server som står i någon mörkvrå där ingen ser den så är plexi det värsta du kan ha ungefär. Det kan däremot om man gör de bra fungera på en dekstop men aldrig server. Bäst är enligt mig någon liten och kompakt trälåda men bra isolering och ventilation.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

ADiS wrote:Spånskivor kan du använda dig av. Och när du ska nu använda fläkar så snålla gör så att dom automatiskt ändrar hastighet efter temperaturen i lådan eller processorn. Många vill slippa oväsen från fläktar men vad gör dom då? jo sätter ner den till 7V, tänk om det blir för vart då? ja då får man ställa om det. ja det finns manuella med en eller flera pottar och vad tjänar det till? ska du stå själv och titta vad tempen är och ändra hastigheten på fläkten? nej usch! gör så att detta blir automatiskt. Så har jag i min server och aldrig haft problem.
Även jag har helautomagisk tempreglering i min dauta (mestadels hemmabyggd såklart) vilket är suveränt, inte en massa rattar i fronten.. Men inte fullt lika kul när det är 30°C i min lägenhet en varm sommarkväll då fläktarna går mer eller mindre på fullvarv..
Kan inget om mycket
User avatar
Threepwood
Posts: 65
Joined: 2004-12-31 21:54:53

Post by Threepwood »

Hmm.. det där automatstyrt är ju bra men ja är osäker på om mitt moderkort har det.
Kan man köpa nå kort till som kan styra det?

Edit:
Kom på att det har ju gjorts en recension av MCubed T-Balancer här på 64bits, kanske skulle va nå.
rediscover the web GetFirefox.com
Intel for president!
system info
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Eftersom jag kommit åt i skolan massa trasiga agg så finns det sådann krets för fläkten till agget. Bara klippa ta kretsen som sitter på flänsen och sedan förlänga kabeln till termistorn, mata den med 12V och koppla fläkten så behöver du inte göra mer.

Att dom går på fullvarv berorr nog också på vart dom sitter och lådans inre utformings samt genomblås... Själv har ja nämligen en liten i bak (40x40mm) som blåser ut luften som direkt kommer från agget som därmed suger luften från lådan. Sedan har ja en vanlig 80mm som blåser ut och den är diagonalt snätt mot den lilla. Luften som då kommer in är till processorn genom en PCI port/hål. Ända gången den stora fläkten går i fullvarv är när ja fjärransluter till den då den andra halvan av prollen (HT) jobbar högre än den första och där har jag satt en sensor (på prollen alltså).
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Json_81
Posts: 38
Joined: 2005-01-02 0:45:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by Json_81 »

ADiS wrote:Eftersom jag kommit åt i skolan massa trasiga agg så finns det sådann krets för fläkten till agget. Bara klippa ta kretsen som sitter på flänsen och sedan förlänga kabeln till termistorn, mata den med 12V och koppla fläkten så behöver du inte göra mer.
Den där termistorn brukar vara måttligt bra.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

ADiS wrote:Eftersom jag kommit åt i skolan massa trasiga agg så finns det sådann krets för fläkten till agget. Bara klippa ta kretsen som sitter på flänsen och sedan förlänga kabeln till termistorn, mata den med 12V och koppla fläkten så behöver du inte göra mer.

Att dom går på fullvarv berorr nog också på vart dom sitter och lådans inre utformings samt genomblås... Själv har ja nämligen en liten i bak (40x40mm) som blåser ut luften som direkt kommer från agget som därmed suger luften från lådan. Sedan har ja en vanlig 80mm som blåser ut och den är diagonalt snätt mot den lilla. Luften som då kommer in är till processorn genom en PCI port/hål. Ända gången den stora fläkten går i fullvarv är när ja fjärransluter till den då den andra halvan av prollen (HT) jobbar högre än den första och där har jag satt en sensor (på prollen alltså).
Jag byggde egna sådana kretsar med diskreta komponenter 8]
Kan inget om mycket
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Bygg chassit utav aluminium som avleder värmen snabbare än spånskivor. Dock så är det svårare att arbeta med aluminium än språnskivor.
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

mig-svets och aluplattor, inte direkt svårt, tar som en 20 min, max.... sen kan man ju hotta upp det så att det ser koolt ut, men det är överflödigt :p
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Stuggi wrote:mig-svets och aluplattor, inte direkt svårt, tar som en 20 min, max.... sen kan man ju hotta upp det så att det ser koolt ut, men det är överflödigt :p
Vad jag vet kan det bli svårt att MIG/MAG svetsa aluminium, bättre med TIG.


Själv hadde jag planer på att MIGsvetsa ett robust chassi i 3mm svartplåt och ordentliga vinkeljärn i stommen, rejäla lås och skydd med.
Kan inget om mycket
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Det går finfint med skyddsgas med 70 % Argon och 30 % CO2, och med alu tråd förståss
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
Threepwood
Posts: 65
Joined: 2004-12-31 21:54:53

Post by Threepwood »

Trevligt, många ideer =)

Bygga i aluminium kan ja inte, har inga kunskaper + att det går ju upp i kostnad kan ja tänka mig.
Blir nog att ja hittar ett skåp eller liknande o bygger någon typ av stälning i den för allt, kanske som man kan rulla ut så man lätt kommer åt.
Sen kanske nå aluminium för diskarna.

Aja, får se va det blir
rediscover the web GetFirefox.com
Intel for president!
system info
Freebird
Posts: 59
Joined: 2004-12-25 19:47:55

Post by Freebird »

Finns det nåt lättare sätt att sätta ihop aluminium än att svetsa?

Har inte tillgång till nån svets men vill gjärna bygga en alu låda.
There must be some kind of way out of here said the joker to the theif....
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

alu-lister samt popnit...
Du bygger en ram med listerna, sedan är det bara att nita fast alu-plåten osv... mer detaljer behöver ja inte berätta.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Freebird
Posts: 59
Joined: 2004-12-25 19:47:55

Post by Freebird »

Hur funkar det att göra skruv hål i alumium då?
There must be some kind of way out of here said the joker to the theif....
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

beror på hur tjokt det är men man kan använda muttrar, håller och så vidare men tycker du inte att det ör för klumpigt och lite onödigt?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Freebird
Posts: 59
Joined: 2004-12-25 19:47:55

Post by Freebird »

Nej riktiga dator lådor är ju sammansatta med skruvar. Är det inte mer praktiskt om man vill in i lådan och joxa ibland? Fast då måste man väll bygga en sorts ram som man kan skruva i? Hur tänkte du?
There must be some kind of way out of here said the joker to the theif....
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Vanliga shassin har en ram som är nitad inte skruvad, det du tänker på skruvad det är sido plåten som man kan ta bort osv...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Freebird
Posts: 59
Joined: 2004-12-25 19:47:55

Post by Freebird »

Ja du har rätt. En grej som jag undrar är hur du sätter fast distanserna till moderkortet?
There must be some kind of way out of here said the joker to the theif....
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

du sätter distanserna på sidoplåten eller som jag i mitt fall satt i bottenplåten då dom inte syns men för att läsa det på en sida så gör du dom i vanliga fall.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Jag var ute hos en kund idag och i städskrubben stog det en köpt eller väldigt proffsigt gjord trälåda som inneslöt en server, och med Dämpmatta inuti.
jag såg dock inget luftintag på framsidan men på baksidan var det ett litet hål som sladdarna stack ut ur iaf.
den servern måste ha haft det svettigt.

Men det går självklart att göra en sådan med lite trä och en hel del dämpmatta från biltema så är saken biff.


Att göra en typ av fläkttunnel borde ta bort en jäkla massa ljud utan att försämra luftflödet, fast jag vet bara inte hur jag ska förklara det.

Code: Select all

  ---------. |
             | Något sådanthär fast i lite bättre             
___          |
     |       |  ASCII skill 
     |       |_________       
     |                       Fläkt
     |_______________ 
ser ni hur ljudet kan studsa runt och luften endå flöda ?
Post Reply