Tjuvkoppla fläkt på DELL moderkort

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
K.J.
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 19:52:12
Location: Boda (4,5 mil norr om Sthlm)
Contact:

Tjuvkoppla fläkt på DELL moderkort

Post by K.J. »

Sitter och mekar med en gammal DELL dator som saknar lite delar. Har precis kopplat om ett standard ATX-nätagg för att passa DELL:s koppling. Verkar funka, men efterssom den stora processorfläkten saknas så klagar den på "fan failure" när den startar upp, och stänger av innan jag fått en chans att gå in i BIOS:en. Tänkte använda en egen fläkt utan styrning, så nu undrar jag om det finns något bra sätt att tjuvkoppla, så den struntar i fläkten?
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Vem behöver kärnkraft, när det finns elektricitet?

M.Sc.EE - EnergoRetea
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Något i denna stilen: http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=3565 ? Synd bara att bilderna inte fungerar. Kanske kan skicka ett litet meddelande till trådskaparen efter bilderna/ritningarna?
User avatar
K.J.
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 19:52:12
Location: Boda (4,5 mil norr om Sthlm)
Contact:

Post by K.J. »

Nu tänkte jag mig snarare något sätt att säga åt moderkortet att "ge du blanka fan i om fläkten går eller inte, kör bara på!"
Kan tyvärrr inte hitta något vettigt serienummer på moderkortet.
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Vem behöver kärnkraft, när det finns elektricitet?

M.Sc.EE - EnergoRetea
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Moderkortet känner av om det kommer in en RPM-signal eller inte, så det går inte att tjuvkoppla med en kabel eller så. Antingen sätter du dit en fläkt med RPM-signal, eller bygger en liten krets som simulerar en sådan signal.
Eller så bygger du den som beskrivs i tråden Fluffy länkar till. Jag har haft kontakt med trådskaparen där, och byggt denna till mitt serverskåp, och det funkar bra. :)

Image

R1 ska vara en 10(eller fler)-varvig precisionspotentiometer.

För att säga åt moderkortet att ge fan i att känna av fläkten så måste man nog tyvärr in i BIOS och ändra en inställning... ;)

Ett annat schema som gör samma sak
http://freeweb.siol.net/jerman55/HP/fanStuff3a.htm
User avatar
K.J.
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 19:52:12
Location: Boda (4,5 mil norr om Sthlm)
Contact:

Post by K.J. »

Rotade fram en gammal RPM- fläkt och testade med den, men felet kvarstår.

Kan det vara så att det är nätaggets fläkt den inte känner av? När jag kopplade om nätagget satt det både en orange och en brun kabel på pin 11, bägge med 3.3 V. Jag lämnade den bruna lös, för jag kunde inte komma på något bra ställe att sätta den. Någon som vet något om det här? Känner att jag kört lite fast...
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Vem behöver kärnkraft, när det finns elektricitet?

M.Sc.EE - EnergoRetea
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

nätdelens fläkthastighet kan endast kännas av om det kommer ut ett gul-svart kabelpar (oftast) från agget med en fläktkontakt på som man ska sätta fast i en fläktkontaktsplats på moderkortet. Det finns inget sådant ut i ATX-kontakten.
User avatar
K.J.
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 19:52:12
Location: Boda (4,5 mil norr om Sthlm)
Contact:

Post by K.J. »

Det var väl det jag tänkte...

Hm, får klura vidare på det.
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Vem behöver kärnkraft, när det finns elektricitet?

M.Sc.EE - EnergoRetea
Post Reply