Fläkt 3110kl-04w-b66 sökes

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
K.J.
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 19:52:12
Location: Boda (4,5 mil norr om Sthlm)
Contact:

Fläkt 3110kl-04w-b66 sökes

Post by K.J. »

Jag är på jakt efter en fläkt model 3110kl-04w-b66, men kan inte hitta någon butik som levererar till sverige. Någon som vet var jag kan få tag på en sådan, eller en liknande. (Måste ha RPM-signalen, annars startar inte burken) Har testat med en annan fläkt, men den signalen godtogs inte...
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Vem behöver kärnkraft, när det finns elektricitet?

M.Sc.EE - EnergoRetea
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

antar att fläkten du pratar om sitter på processorn och i sådanna fall resetta cmos så kommer det nog lösa sig med uppstarten. anledningen att den inte ville starta var kanske att du hadde en lågvarvande fläkt som skickade en lägre rpm signal än datorn minsta tillåtna värde !
User avatar
K.J.
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 19:52:12
Location: Boda (4,5 mil norr om Sthlm)
Contact:

Post by K.J. »

Mej, det är en 80 mm fläkt. Har sökt datablad, men jag kan inte hitta vilken RPM den skickar.
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Vem behöver kärnkraft, när det finns elektricitet?

M.Sc.EE - EnergoRetea
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Lägg en linjal över halva fläkten på den sugande sidan, från centrum och utåt, med ena kanten mot så nära att det precis inte tar i. Då hörs en viss frekvens. spela in den med en mikrofon. Sen kollar du i valfritt ljudredigeringsprogram hur lång tid det är mellan varje ljudvåg. Räkna sen 1/tiden och sen svaret delat på antal fläktblad. Då har du din RPM...
Post Reply