Datorbyggarnas dröm

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Datorbyggarnas dröm

Post by perhaven »

Tjena
Tänkte visa hur det såg ut på jobbet häromveckan... Jag och en polare skrotade ett par hundra datorer... Var datorerna var ifrån fick vi inte veta, det enda dom sa var att innehållet var sekretessbelagt och att samtliga datorer skulle skrotas. Massor av fina delar annars.. ;(
klicka på bilderna för större bild..

Image
Lite nätaggregat, massvis på 400w, fullt fungerande + ett par playstation och några tangentbord. Allt ska malas..

Image
Hårddiskar, cd-rom, dvd-brännare etc.. Ska smältas för att återvinna ädelmetaller etc..

Image
Ja bilden talar väl för sig. Massor av fina grafikkort, moderkort, ramminnen + lcd skärmar och bärbara datorer.. Ska malas sedan smältas.

Image
Ett par chassin väntar på att få åka in i metalltuggen... kunde man gjort fina modburkar av annars..

Image
Mindre metallskrot, chassikomponenter etc, även fläktar och kylare.

Image
Lite roligt ska man väl ha på rasterna? 9 x 120mm på 240v.
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Oh, jag vill komma och plocka delar!


Jag kan förstå om de insisterar på att hårddiskarna ska förstöras och visst smälta ner är ett effektivt sätt att göra det. På bilden där du hade kommentaren "Ja bilden talar väl för sig. Massor av fina grafikkort, moderkort, ramminnen + lcd skärmar och bärbara datorer.." så såg jag även en mp3 spelare. Att skrota mp3 spelare och USB minnen och sånt kan väl också sekretess vara ett rimligt skäl.
Men att skrota det mesta annat som chassin, nätaggregat, moderkort mm av sekretess skäl låter som idioti. Miljövänligare att låta de anställda plocka lite och sen sälja det mesta annat till låga priser utan garantier. Sen det som inte blivit sålt på en vecka eller två smälter man ner. Tycker jag låter mycket bättre.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag som går och dras med rester från farsans jobb, med andra ord, 266Mhz P1:a, graffe utan 3D-acc, osv, osv, osv tyckte bara att de är rena idioter.

Såna delar kostar upp mot 100000 kronor eller förresten, kan vara mer.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Detta är tyvärr inte helt ovanligt, det handlar om att sekretessreglerna är huggna i sten av en okunnig person och ingen vågar ifrågasätta dom.

Jag läste en skildring av en kille som tvingats krypa genom kabeltrummor för att avmagnetisera nätverkskablar till en sekretess-server för att det inte skulle finnas kvar data i kablarna...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Vad finns det för sekrettes belagt i en PS2? och varför kasta fina GF 6800 kort ;(
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

P-NILZ wrote:Vad finns det för sekrettes belagt i en PS2? och varför kasta fina GF 6800 kort ;(
Som sagt handlar det antagligen om en taskigt skrivna handhavanderegler för destruktion av utrustning kopplad till sekretessbelagda nät.

Den som skrivit reglerna har helt enkelt inte fattat att endast ett fåtal komponenter (hårddisk, flashminnen etc) kan lagra information efter att strömmen brutits utan har istället skrivit i reglerna att allt måste skrotas.

Det kan även ha en annan förklaring, datorföretag är väldigt glada om deras större kunder skrotar halvgamla datorer istället för att sälja dom för att det ger datorföretagen mindre konkurrens från begagnatmarknaden.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

kan du inte smuggla ut en Dell Inspiron 8200 om det skulle finnas? ;)
jag har våldsamma problem med min :(
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

jag skulle gärna ta en av varje om man skulle få... ;(
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Vad jag tror varför dom ska förstöras så är d kanske så att dom har tillhört fildelare, barnporrfilmsdelare etc.
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

nej ps2 var det ingen sekretess på.. det är nåt nån el-kedja har lämnat in, ibland kommer det in prylar som är helt nya som ska skrotas för att det finns för få ex av dem på lager, dvs det är inte lönt att annonsera ut dom i reklam... Det är främst försvaret och landsting, polis mm som lämnar saker som dom kräver destruktionsbevis på. Kan tyvärr inte plocka nånting efter som vi är rätt hårt kontrollerade. Ibland närvarar polis, tex när vi skrotade olagliga arkad spel, för att se att det går ´rätt till'

Men jag kan hålla med att det ibland känns riktigt dumt att skrota ner saker.. Att chassin och nätaggen mals etc (som guess who skrev) handlar bara om pengar.. metall = pengar.
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
User avatar
Boffe
Posts: 297
Joined: 2005-01-03 19:52:42
Location: Dreamhack ?
Contact:

Re: Datorbyggarnas dröm

Post by Boffe »

NEJ! Vänta! jag vill ha!!!! massa 6800 kort ju o fina chassin o moderkort o radeon 9800 pro!!!!


Buhuuuu ;(


Mamma jag vill ha!! ;( ;(
AMD Athlon 3200+, ASUS A7N8X-DELUXE Samsung 512 DDR, ASUS Radeon 9600 SE.
Samsung spinpoint 80 gig+IBM 40 gig
Qpad XXXL, Mx 510, Phlilips Lurar ;);)
User avatar
Bombardier
Posts: 73
Joined: 2004-04-16 20:16:50
Location: Stockholm

Post by Bombardier »

Kan detta vara försvarets datorer som för ett bra tag sen skulle skrotas?
Me tanke på att diskarnas innehåll e hemligt kan det inte vara helt fel gissat. :-/
Stationär: Athlon XP2500+ | 1.5Gb | Geforce 6800LE@NU | 360Gb | TT Soprano
Laptop: Lenovo T60 | Core Solo T1300 | 1Gb | GMA950 | 40gb | 14"
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Det är ju så man får tårar, mest för att man skrotar PS 2 !!! ;(
Vart är världen på väg, snälla stanna, jag vill kliva av...
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

P-NILZ wrote:Vad finns det för sekrettes belagt i en PS2? och varför kasta fina GF 6800 kort ;(
Du tänker på det gröna kortet i nedre/högra delen av den bilden med ett gäng moderkort, grafikkort mm? Är du säker på att det är 6800 kort? Jag tycker mer att det ser ut som ett GeForce FX kort. Kanske t.o.m 'dammsugar' korten FX 5800/5800 Ultra. I så fall så var de inte direkt tysta och hade ingen rekord prestanda, men får man det tillräckligt billigt och har en hyfsad Athlon XP eller Pentium 4 så skulle det ju kunna vara värt att byta kylning på det...

perhaven wrote:Att chassin och nätaggen mals etc handlar bara om pengar.. metall = pengar.
Visst, metallen kan väl vara värt något, jag vet inte vad ni får för kilo priser, men jag har svårt att tro att metallen i ett chassi skulle vara värd mer eller lika mycket som att sälja chassit som ett chassi (även till lägre pris än vad man normalt ser i handeln). Nätaggregaten inehåller ännu mindre metall. Sen går det ju åt energi att smälta ner. Själv skulle jag gärna ge mer än en tjuga för ett fungerande 400W ATX nätagg och mer än så tror jag inte att metallen i det är värt. Åtminstånde inte om man räknar bort kostnader för behandling som att smälta ner det.

Ghlargh wrote:Det kan även ha en annan förklaring, datorföretag är väldigt glada om deras större kunder skrotar halvgamla datorer istället för att sälja dom för att det ger datorföretagen mindre konkurrens från begagnatmarknaden.
Det är ju möjligt att återvinningscentralen eller vad det är perhaven jobbar får betalt på något sätt av vissa dator/elektronik företag för att inte sälja begagnade datordelar och annan elektronik.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

vilket slöseri av resurser.
iDon't care about your problems.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Håller med er =(

Vilket slöseri!!

Inte klokt vad folk kan ställa till med :( Hört från tvn att politikerna (främst STHLM) ska kasta alla datorer och börja om på ny kula (köpa nytt) så att precis ALLA ska få samma prestanda på sina datorer, jämnställdhet nån ?!?. Även datorer som är en vecka gamla ska slängas bara så där ;(

Sen att man ska skrotta alla bilar som var med i den här stormen som drog fram i Sverige, så ska man montera ner alla tusentals bilar och behålla reservdelar för att göra nya bilar av (vilket låter klokt då det handlar om rätt mkt pengar), men resten ska skrotas >??<. Det är klart bättre om dom säljs till kraftigt rabatterat pris (bilarna är fulla med skit och kan inte köras) så att privatpersoner kan göra i ordning dom.

Ps. Det sista var kanske lite överdrift men så tycker jag.

En del politiker är verkligen rötägg.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Jag svimma nästan när jag såg allt. sånt kan nästan få mig att bli krimminell bara för att få ut domdär delarna.

*Vart finns delarna nu? ;D *
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

GuessWho wrote:Det är ju möjligt att återvinningscentralen eller vad det är perhaven jobbar får betalt på något sätt av vissa dator/elektronik företag för att inte sälja begagnade datordelar och annan elektronik.
stämmer, inget får lämna destruktions avd, det ingår i avtalen om skrotningar att sakerna som dom lämnar ska förstöras..

men vi skulle kunna tjäna duktiga pengar på att sälja prylar till privatpersoner.. Kommer inte ihåg exakta siffror vad vi tjänar på metallerna i sig, kretskort (högvärdiga) ca 12kr / kg, utöver då kontraktet i sig och hur lång tid vi tar på oss att skrota.

Hårdiskar med prirotitet på sekretess klipper vi på mitten i en stor stans-maskin innan dom smälts. (När det hade räkt med ett rejält hammarslag) Lurigt lurigt...

Ibland får vi skriva upp alla serienummer på diskar etc för att stället som lämnade dem ska kunna kontrollera att allt är igenomgånget.
Även om detta kan tyckas vara idioti så trivs jag med jobbet iallfall ;D
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
User avatar
The Unknown One
Posts: 90
Joined: 2005-07-29 3:51:38
Location: Smålandsstenar

Post by The Unknown One »

MÖRDARE!!!!111!!1!!!

BUUEE, jag vill ju ha :P


Har iofs snott en hel del prylar på mitt sommarjobb, dom typ renoverade hela sin teknik avdelning i sommras, det stog 3 fulla containrar med data prylar...
Snodde lite av varje, har b.la ett 10tal ram minnen :P
Tyvärr slog dom sönder alla hårddiskar innan dom slängde dom, hade varit fett nice med raid på 10 hårddiskar eller så :P
P4 3,2 @ 3,6. 2x 1024mb. Abit AL8. 4x 250gb, 4x Lacie 500GB, 1950XT
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag tänkte på just graffarna där är ju som en dröm för mig som kör med graffar utan 3D-acc., och när de väl har det, så är de på c:a 2-4 Mb minne på dem.

Varför, varför, hittar de på sånt?


Förresten, vad jobbar du som/med?
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Yrke/sysselsättning: Lastmaskinist

Skulle tro att han jobbar på en skrot ngnstans i Sverige.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

perhaven wrote:Hårdiskar med prirotitet på sekretess klipper vi på mitten i en stor stans-maskin innan dom smälts. (När det hade räkt med ett rejält hammarslag) Lurigt lurigt...
Det är egentligen stansmaskinen som gör att man inte kan rädda data från hårddiskarna, nedsmältningen är mest för syns skull. :P

perhaven wrote:Även om detta kan tyckas vara idioti så trivs jag med jobbet iallfall ;D
Med att det skulle vara idioti så menade jag bara att det var ett resursslöseri och att de flesta delarna är ingen sekretessrisk. Men det är ju inte du som bestämmer reglerna (antar jag), så det var inget påhopp mot dig.
Sen kan det ju vara kul att förstöra prylar ibland också, jag skulle också kunna ha sönder saker mot betalning, så jag kan förstå att du trivs med ditt jobb. ;)
pimen

Post by pimen »

Jag sulle inte palla att skrota ett par hundra kilo fungerande nätagg, hade nog nästan gråtit...
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

Varför snor du inte en jävla massa grejer?! sälj de du inte behöver...
min farsa jobbar för I5 och han snor en massa grejer som dom ändå ska slänga dom som vet om det bryr sig inte ett jävla dugg....
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

St0ni3 wrote:Varför snor du inte en jävla massa grejer?! sälj de du inte behöver...
min farsa jobbar för I5 och han snor en massa grejer som dom ändå ska slänga dom som vet om det bryr sig inte ett jävla dugg....
Du missade alltså:
perhaven wrote:Det är främst försvaret och landsting, polis mm som lämnar saker som dom kräver destruktionsbevis på. Kan tyvärr inte plocka nånting efter som vi är rätt hårt kontrollerade. Ibland närvarar polis, tex när vi skrotade olagliga arkad spel, för att se att det går ´rätt till'
Och du skulle alltså vara fullt villig att riskera ditt jobb (och ev. påföljder) för att sno lite datorprylar ::)
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Post Reply