Byta vanlig strömbrytare till dimmer?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Byta vanlig strömbrytare till dimmer?

Post by Ancalagon »

Är det svårt/farligt att byta en standard lampströmbrytare till en dimmer?
Finns det något man bör tänka på? (utom att slå av strömmen innan :P)
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Att hålla huvet kallt o veta vad man gör e nog de viktigaste. (förutom att slå av elen.)
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Att vara behörig elektriker skulle heller inte skada för annars är det olagligt.

Att ersätta ett söndrigt uttag/brytare med ett helt får man göra om man har "erfoderlig kännedom".

Om du nu skall byta så skadar det inte att ha en spänningsprovare till hands då det kan vara draget på alla möjliga sett inne i väggarna om man har otur. Sedan att spänningsprovar är en "livlina" som elektriker är väl en annan sak.

(Slå av spänningen)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Fluffy wrote:Att vara behörig elektriker skulle heller inte skada för annars är det olagligt.
Där har du fel, du får byta ut vägguttag och strömbrytare helt utan utbildning bara du har "nödig kännedom", vilket i praktiken innebär att om du gör nåt fel så kan försäkringar sluta gälla vid elbränder etc.

Man får även bygga nästan vad som helst som har en stickpropp i änden och inte ska skruvas fast. (att skruva fast kablar eller utrustningar kallas fast installation och kräver behörighet samt anställning och försäkring från en elfirma).
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Gäller detsamma i Finland? För farsan och jag har dragit alla kablar i vårt nya hjälpkök och ingen av oss är behörig elektriker
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Ghlargh wrote:
Fluffy wrote:Att vara behörig elektriker skulle heller inte skada för annars är det olagligt.
Där har du fel, du får byta ut vägguttag och strömbrytare helt utan utbildning bara du har "nödig kännedom", vilket i praktiken innebär att om du gör nåt fel så kan försäkringar sluta gälla vid elbränder etc.

Man får även bygga nästan vad som helst som har en stickpropp i änden och inte ska skruvas fast. (att skruva fast kablar eller utrustningar kallas fast installation och kräver behörighet samt anställning och försäkring från en elfirma).
Syftade på att byta från strömbrytare till dimmer. Det känns som en gråzon men jag sa att det krävs behörig pga det är byte av sorts strömbrytare, standars brytare -> dimmer.

Citerar mig ovan:
Fluffy wrote:Att ersätta ett söndrigt uttag/brytare med ett helt får man göra om man har "erfoderlig kännedom".
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Stuggi wrote:Gäller detsamma i Finland? För farsan och jag har dragit alla kablar i vårt nya hjälpkök och ingen av oss är behörig elektriker
Du får dra hur mycket sladd du vill som vanlig människa, men för inkopplandet måste göras av en elektriker (iaf här i sverige).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

jag menade nog resten också, tillochmed inkoppling av golvvärme....
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Stuggi wrote:jag menade nog resten också, tillochmed inkoppling av golvvärme....
Det vet nog försäkringbolagen, alternativt någon fackman inom just det ämnet.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Fluffy wrote:
Ghlargh wrote:
Fluffy wrote:Att vara behörig elektriker skulle heller inte skada för annars är det olagligt.
Där har du fel, du får byta ut vägguttag och strömbrytare helt utan utbildning bara du har "nödig kännedom", vilket i praktiken innebär att om du gör nåt fel så kan försäkringar sluta gälla vid elbränder etc.

Man får även bygga nästan vad som helst som har en stickpropp i änden och inte ska skruvas fast. (att skruva fast kablar eller utrustningar kallas fast installation och kräver behörighet samt anställning och försäkring från en elfirma).
Syftade på att byta från strömbrytare till dimmer. Det känns som en gråzon men jag sa att det krävs behörig pga det är byte av sorts strömbrytare, standars brytare -> dimmer.

Citerar mig ovan:
Fluffy wrote:Att ersätta ett söndrigt uttag/brytare med ett helt får man göra om man har "erfoderlig kännedom".
Även byte till dimmer är helt tillåtet då det inte är ett ingrepp i den fasta installationen utan bara byte av strömbrytare, dimmern ansluts på samma sätt som en vanlig strömbrytare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply