Distanser--plexie

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
Squiz3r
Posts: 172
Joined: 2005-12-17 12:43:21
Contact:

Distanser--plexie

Post by Squiz3r »

Hej jag hadde tänkt bygga ett chasie,

min fråga moderkortet ska skruvas i plexieskiva.. måste man endå ha distanser?? plexie kan ju inte kortsluta det! ::)
AMD Athlon 64 x2 3800+, 2Gb minne, cross fire HIS ATI Radeon x1300pro IceQ, 320Gb sataII hdd &... Eller inte, pengarna tog slut. Asus moderkort, endast ett grafik kort, o 3800+ (single core) & 300gb sataII HDD
besök gärna min hemsida: www.crazycasemod.se
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Utan distanser kan det hända att du skapar sprickor i kortet om du drar för hårt eftersom kortet böjs runt utstickande lödningar på undersidan.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Squiz3r
Posts: 172
Joined: 2005-12-17 12:43:21
Contact:

Post by Squiz3r »

ok...

då är det best att ha.. ;D
AMD Athlon 64 x2 3800+, 2Gb minne, cross fire HIS ATI Radeon x1300pro IceQ, 320Gb sataII hdd &... Eller inte, pengarna tog slut. Asus moderkort, endast ett grafik kort, o 3800+ (single core) & 300gb sataII HDD
besök gärna min hemsida: www.crazycasemod.se
S^a.Gamer N1
Posts: 15
Joined: 2006-01-05 11:34:09

Post by S^a.Gamer N1 »

du lär dig av allt du tar sönder...... ;)
Det är bara testa och kolla...... ;D
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

En modern dator skulle dessutom smälta plexit om moderkortets baksida är direkt anliggande tror jag.
DIM kalsonger As String
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Dynamitsven wrote:En modern dator skulle dessutom smälta plexit om moderkortets baksida är direkt anliggande tror jag.
Knappast smälta, men det skulle kunna mjukna under processorn om man har kass kylning.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Ghlargh wrote:
Dynamitsven wrote:En modern dator skulle dessutom smälta plexit om moderkortets baksida är direkt anliggande tror jag.
Knappast smälta, men det skulle kunna mjukna under processorn om man har kass kylning.
Nja, om det mjuknar, ingår inte det i smältningsprocessen?

Det skulle iallafall bli lite skevt och missfärgat (vitt).
DIM kalsonger As String
User avatar
StreamBag
Posts: 295
Joined: 2002-03-09 19:50:33
Location: Linköping
Contact:

Post by StreamBag »

Det finns inga nackdelar med att skruva fast det i plexi förhållande till ett ledande material? Jag tänker på jordning.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Finns en grå tråd i ATX-kontakten som är jord. Borde inte det räcka? Annars är det väl bara att linda lite tråd runt en eller 2 av distanserna och sedan linda den runt en skruv på nätagget och sedan dra i den skruven så är det jordat.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Som -SE- säger. Men grå som jord? Det stämmer inte, grå gabel är PWR-OK och det är svarta som är GND (jord) ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Plexi kan bli skapligt statiskt - inget jag skulle fästa en så känslig sak som ett moderkort på. Dessutom saknar plexi all förmåga att skärma av mot störningar, både från moderkortet självt och från omgivningen. Även om resten av chassit är av icke ledande material så skulle jag sätta modertkortet på en plåt (enklast att jobba med är aluminium med det fungerar med vilken plåt som helst bara den leder ström bra). Se till att plåten är jordad (kopplad till nätaggets hölje till exempel).
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

ADIS: Kolla på denna. Skyller det på den.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

-SE- wrote:ADIS: Kolla på denna. Skyller det på den.
Det där stämmer inte och borde ändras. Grå är +3.3Vdc PWR-OK. Man kan ju direkt misstänka att det är fel eftersom man inte skulle lägga till en färg som GND än svart om man inte skiler på dom galvaniskt.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Squiz3r
Posts: 172
Joined: 2005-12-17 12:43:21
Contact:

Post by Squiz3r »

ok...

det är nog bets att ta aleminium...

kylning ska nog inte va något problem.. det ska vara 2st 89W peltier element ;D
AMD Athlon 64 x2 3800+, 2Gb minne, cross fire HIS ATI Radeon x1300pro IceQ, 320Gb sataII hdd &... Eller inte, pengarna tog slut. Asus moderkort, endast ett grafik kort, o 3800+ (single core) & 300gb sataII HDD
besök gärna min hemsida: www.crazycasemod.se
Post Reply