IR-kamera?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
pleak
Posts: 180
Joined: 2003-06-01 12:51:26
Contact:

IR-kamera?

Post by pleak »

såg nån flashig kamera på sweclockers om en kille som monterat in IR-ögon i en webcam, är de nån som vet om de går o göra så att man kan se i typ svartvitt men hur klart som helst i mörker?

bara spekulationer jag har, vart sugen på att bygga en o ha till datorn då mitt rum alltid är mörkt
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Hur klart som helst blir svårt med så små linser, plus att CCDerna i webcams och digitalkameror är rätt dåliga på IR.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
StreamBag
Posts: 295
Joined: 2002-03-09 19:50:33
Location: Linköping
Contact:

Post by StreamBag »

Som jag har förstått det är saken den att normala ccd-kameror till viss del även är känsliga för IR-ljus. Därför sitter det ofta ett IR-filter i kameran. Kan du ta bort det och ersätta det med ett filter som tar bort synligt ljus istället bör du få en halvtaskig IR-kamera. För att fixa ett ljusfilter kan man tydligen använda sig av ett helexponerat fotonegativ.

En kompis till mig byggde en, och den var ganska hyfsad. Fixa en liten IR-strålkastare också, så kan du få ganska bra bilder.
Post Reply