Digital-TV-fråga

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Digital-TV-fråga

Post by lagu2653 »

Hur funkar det här med digital-tv egentligen? S-Video, Composite-video och Scart är ju alla analoga tekniker. Vad är det för ingångar på ett DVB-T kort förutom antenn-ingången. Jag har sett lite om FireWire och USB 2.0 men måste inte lådan typ den här eller den här omvandla inputten från Videobandspelaren till en film-fil innan den skickar in den till PCn på USB 2.0 porten? Det finns väl ingen digital DVD-Recorder eller? Man omvandlar digital-tv signalen från etern till en analog signal innan den går in i den inspelningsbara DVD-spelaren.

Så om jag vill föra över VHS-band till datorn och har ett digital tv-kort (typ dvb-t) så måste jag antingen ha en sådan där burk som jag länkade till tidigare i texten eller en låda som omvandlar den analoga PAL-TV signalen på antennutgången (RF-OUT) till en digital DVB-T signal som jag sedan kan stoppa in i mitt digitala TV-Kort via koaxialingången.

Finns det någon PAL B/G till DVB-T-burk att köpa?
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Re: Digital-TV-fråga

Post by Fluffy »

lagu2653 wrote:Så om jag vill föra över VHS-band till datorn och har ett digital tv-kort (typ dvb-t) så måste jag antingen ha en sådan där burk som jag länkade till tidigare i texten eller en låda som omvandlar den analoga PAL-TV signalen på antennutgången (RF-OUT) till en digital DVB-T signal som jag sedan kan stoppa in i mitt digitala TV-Kort via koaxialingången.
Det väl väl bara att fixa något grafikkort eller TV-kort med TV-ingång? Om videon har t.ex s-video-utgång eller RCA-utgång så skicka in denna signal i ditt grafikkort eller TV-kort.

Sedan var grafikkorten/tv-korten stödjer för in-signaler är en annan sak. Om tv-kort som tar emot digitala signaler också kan ta emot analoga signaler är väl en specifikationssak men i dagens läge så borde de nog stödja analoga och digitala signaler.

(Helt skrivit ut mitt huvud. Har ingen erfarenhet av TV-kort eller tv-ingångar på datorer.)
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Felplacerad.

*flyttar*
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Post Reply