Inkoppling av tvättmaskin

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
robin.
Posts: 315
Joined: 2003-01-05 20:34:27
Location: Strängnäs

Inkoppling av tvättmaskin

Post by robin. »

God dag! Jag har ett litet problem, har precis flyttat in i en ny lägenhet och har fått en tvättmaskin som skulle vara trevligt att montera in. Det är 3 kablar från tvättmaskinen (alltså 3 små som sitter i samma "sladdrör"), men i uttaget på toaletten så är det 6 ställen man kan fästa kablar på (antar att det är plats för torktumlare eller något sådant). Färgerna på maskinens kablar matchar inte de som sitter i väggen, så så enkelt var det inte.. Har pratat med hyresvärden, och de kunde skicka hit nån snubbe som kunde fixa det där, för 450kr. Nu tycker väl inte jag att det är riktigt värt att betala någon 450kr för att koppla in 3 kablar, så jag undrar om det är någon som kanske vet hur detta skall göras?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Känner du ingen elektriker då?

Annars kan du väl ringa till någon elfirma och fråga vad de tar för att koppla in en tvättmaskin.

450:- känns väl billigt, med tanke på att dödsrisken om du skulle lyckas koppla fel.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
SkogsCalle
Posts: 107
Joined: 2006-03-21 21:43:58

Post by SkogsCalle »

Kolla med multimeter vad du har för spänning i sladdarna, om du inte vill att elektrikern gör det åt dig.
Gul-grön sladd är oftast jord om det är rätt kopplat.
"Jag bor på Sturegatan så det är mening med vad jag säger"
User avatar
Micael Karlsson
Posts: 105
Joined: 2005-01-09 18:48:26

Re: Inkoppling av tvättmaskin

Post by Micael Karlsson »

150 :- per kabel är ju dyrt men tänk vad det skulle kosta om du kopplade fel och du fick en fin brasa i badrummet. Misstänker att din tvättmaskin kostar mer än 450:-
If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Enklaste och säkraste (Rekommenderas): Anlita någon som kan.

Snålvarianten och risk för olycka enligt kunskaperna som visas i ditt inlägg: Du kopplar det själv.

Enligt din text tolkar jag det på detta vis:
Du har en tvättmaskin som är 1-fas och en dosa (...i/på vägg med dragavlastare för kabeln från tvättmaskinen?) som är 3-fas.

Tvättmaskin -> Uttag
Gul/grön -> Gul/grön (Jord)
Blå -> Blå (Nollan)
Brun (Också svart om äldre tvättmaskin) -> Brun/Svart/Vit (Grå / Svart med vit linje.) Om äldre hus så kan färgerna vara något helt annat.

OBS! Fixa spänningsprovare och mät att det är korrekt spänning (230V) mellan fas och nollan där du tänkt koppla in tvättmaskinen. Kolla också att jorden är med.


Om jag var du så skulle jag garanterat anlitat någon annan för jag har sett exempel på hemmasnickrade elinstallationer och dessa har varit livsfarliga. Sedan att det inte är tillåtet för folk att installera elförsörjda maskiner med fast anslutning (Ej stickkontakt) är väl en annan sak. Om du kopplat in den och det går snett = Inte ett enda öre från något håll utan andra hållet.

Valet är ditt...


Modifierad Ghlargh-signatur:
Fluffy ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Fluffys tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag skulle kunna tillägga att du inte får koppla in fast utrustning själv. Är inte tvättmaskinen av en typ som har stickpropp måste den enligt lag anslutas av en behörig elektriker, och för att försäkringen ska gälla måste arbetet göras vitt och kvitto måste finnas.

Och som med all starkström, behöver du fråga kan du alldeles för lite för att göra det själv.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

tycker du defenetivt skall ta en elektriker till hjälp!!!

kopplar du fel så kan i bästa fall maskinen brinna upp och i värsta fall du eller någon annan.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Njae, det skulle vara jävligt svårt att koppla på ett sådant sätt att maskinen tar eld, men man skulle kunna koppla så att det blir dödligt att ta i tvättmaskin och vattenledning samtidigt, man skulle också kunna skapa elektrisk brand genom att göra en dålig anslutning eller använda för klen ledning.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

tja det lät ju som om han hadde 3 fas i dosan som han skulle koppla ur. vilket inte vore så konstigt om det är ett gammalt hus. tar man då fas fas o lägger in den nya maskinen på så blir det sprak sprak. det jag syftade mest på var nog inte brand utan att han kunde ha sönder tvättmaskinen.

Kan ju även säga att det är direkt straffbart för mig som elektriker o ge någon råd i tex en sådan här fråga om hur dom skall koppla in en tvättmaskin.
SkogsCalle
Posts: 107
Joined: 2006-03-21 21:43:58

Post by SkogsCalle »

RCC wrote:tar man då fas fas o lägger in den nya maskinen på så blir det sprak sprak
Det var ett tag sen jag läste ellära men är det inte 230V mellan två faser och 400V mellan fas och nolla i ett 3-fas system?
Då borde det väl funka i alla fall, eller har jag fel?
Det här är ju rent hypotetiskt och inte ämnat för tvättmaskinsinstallatören som skapade tråden. :)
"Jag bor på Sturegatan så det är mening med vad jag säger"
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Nix fel fel fel...
Du får 230v mellan jord och fas, även 230v mellan nolla och fas mellan faserna har du 400v...
Att mäta sig fram till vilket som är vilket kan du nog glömma, har du lustiga färger där det inte framgår vilken som är jord nolla eller fas måste man följa kablarna bort till centralen och kontrollera vilken som går vart. Du ska anlita elektriker inget annat.
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
SkogsCalle
Posts: 107
Joined: 2006-03-21 21:43:58

Post by SkogsCalle »

Ahh, det var så det var.
Jag vände på det, tack för informationen.
"Jag bor på Sturegatan så det är mening med vad jag säger"
Blomma75
Posts: 1
Joined: 2006-08-11 20:00:22

Tjej invasion!

Post by Blomma75 »

Hej där!
Satt och sökte lite info om att koppla in tvättmaskin och ser att nästan alla är lika okunniga som jag :-) Trodde i min iver att det skulle vara "pis of kaka" men neeeej då!

Det jag blir nervös över är att så många verkar vilja göra det själv! I mitt jobb informerar jag kunder dagligen om att de inte får göra elinstallationer själva om det inte har vad som kallas för "nödig kännedom"! Det innebär att om olyckan är framme och den egenhändigt dragna elen visar sig vara starten till ex.vis branden så får man inte ut ett öre på någon försäkring eftersom man inte anlitat fackman.

Så snälla - tänk efter en gång till och anlita prof.elektriker :-)

Puss i ljumsken från mig
Post Reply