elshema till bil. [FET BILD]

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

elshema till bil. [FET BILD]

Post by Stiiig »

Tjena. har spenderat 2 timmar nu på att rita ett elshema till en diesel bil i paint. Tror jag är klar med allt nu. det är därför jag postar här. för att någon kanske kan tala om för mig om jag glömt nått. Observera också att jag är helt självlärd och inte har haft någon bok lr nått medans jag gjort shemat. Har endast lärt mig genom att spekulaera och hålla på med bilar ett bra tag.


Image

Observera att jordkablarna inte skall sitta som dom gör på bilden. Komemr gjorda på första bäste ställe överallt. ritade in div jord kabalr där dom var närmast bara.

upptäckte att #9 på bilden skall heta backljuskontakt. hade skrivit den som en bromsljuskontakt.
Last edited by Stiiig on 2006-09-26 0:19:39, edited 3 times in total.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

och vad ska det vara till för bil?

jag hade kanske önskat en termostatstyrd glödnings automatik och dito kallstart till pumpen (om den nu har såna finesser eller om den rentav är styrd av bimetall/vattentemp)

ev backljus kabel till kontakten på lådan?
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

uppdaterade denna tidigare idag å la till allt jag kunde tänka mig.

Bilen är brorsans peugeot 504 diesel pick-up. En a-traktor altså.
El sysytemet som är på den nu bestod tydligen av gamla högtalar kablar. haha. Men nu har jag lagt till allt man kan tänka sig. NU skall vi bara å få motorn att funka som den ska, För tillfället går den inte alls. Vi var ner på köpte den i Säter i fredags. han köra till borlänge (2mil) sen sa den upp sig.
Därifgrån fick vi boggsera den de 10 mil de var kvar till mora.

Funderar på om man kan koppla in en fördröjningsrelä på 15 sek innan glödningsreläet så att den glöder 15 sek. JAg menar om man startar åpp den då man skall iväg med en 15 sek glödning. då behöver man ju inte glöda nå mer förens motorn har kallnat. det tar ett tag.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

Glöd automatik borde ju inte vara så svårt o bygga. det borde ju räcka med o hämta ett värde från kyltemp givaren o sedan räkna ut hurvidare det behöver glödas eller inte.

Men som sagt skall du bara få i gång skiten så tuta o kör.

Svårt o säga om ditt schema är rätt då jag inte vet vad motorn kräver för styrningar o vad o inte som är mekaniskt.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Re: elshema till bil. [FET BILD]

Post by Stiiig »

Stiiig wrote:Tjena. har spenderat 2 timmar nu på att rita ett elshema till en diesel bil i paint. Tror jag är klar med allt nu. det är därför jag postar här. för att någon kanske kan tala om för mig om jag glömt nått. Observera också att jag är helt självlärd och inte har haft någon bok lr nått medans jag gjort shemat. Har endast lärt mig genom att spekulaera och hålla på med bilar ett bra tag.


Image

Observera att jordkablarna inte skall sitta som dom gör på bilden. Komemr gjorda på första bäste ställe överallt. ritade in div jord kabalr där dom var närmast bara.

upptäckte att #9 på bilden skall heta backljuskontakt. hade skrivit den som en bromsljuskontakt.
Kollade vidare och såg att det satt en givare inte långt ifrån glöd stiften som gick till det gamla glödreläet. Men kopplade dock bort detta å kör med ett enkelt glödreä. ÄR strax klar med all el i fanskapet. :D byte gengerator från en 30ah till en 90 :D så nu jävlar skall batteriet räcka till det mesta :D hehe
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

30 Ah det är ju vad jag har i Bubbla från 73
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

RCC wrote:30 Ah det är ju vad jag har i Bubbla från 73
hehe jo jag menar det :D men med denna nya fiina 90a h skall den nog lyckas drive en fet ljudanlägning :D
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

Jag kör med MP3 i min bil dunkar på fin fint ur mina hörlurar
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

RCC wrote:Jag kör med MP3 i min bil dunkar på fin fint ur mina hörlurar
Jo men det funakr nog inte så bra då brorsan sakll åka runt å spela fjåårtis dunk å ragga på små flickor...
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

du menar spela smurfarna o hoppas på ragg.
SkogsCalle
Posts: 107
Joined: 2006-03-21 21:43:58

Post by SkogsCalle »

Piteå offroadförening har en bra sida:
http://www.poff.org/
Kolla under filer, där kan du hitta elschema för tex Pltgbil 903 (Volvo Valp), kanske det ger några tips om hur schemat ritas. Det är i och för sig till en bensinare (B18) men i alla fall.
"Jag bor på Sturegatan så det är mening med vad jag säger"
Post Reply