silikon lossnar (yta plexi)

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
_stiffe_
Posts: 138
Joined: 2006-08-05 20:06:16

silikon lossnar (yta plexi)

Post by _stiffe_ »

hej
finns det något sätt så att silikonet fäster bättre på plexi det är sånt här silikon http://www.biltema.se/ 36-4814
plexi http://www.clasohlson.se/ 34-1360
300 x 200 x 3




*EDIT länkarna funkade inte
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Repa ytan där det ska sitta. Slipa, fnatta eller på annat sätt göra den matt.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Du kanske skulle slipa med sandpapper för att få bort den blanka ytan. Men det ska fästa utan om det inte är fätt på den.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
_stiffe_
Posts: 138
Joined: 2006-08-05 20:06:16

Post by _stiffe_ »

ok men vad ska man ha för sandpapper?? govt, fint
pimen

Post by pimen »

Väldigt fint om du vill att det ska vara snyggt samtidigt, för bästa föstförmåga(?), så rekommenderar jag nog grovt...
User avatar
_stiffe_
Posts: 138
Joined: 2006-08-05 20:06:16

Post by _stiffe_ »

tog inte sand papper men jag drog bort dom gamla strängarna och satte dit nya och dom fäste bättre :)
(rekomenderar inte det silikonet till någon det var extremt kladdigt :[ )
snart är mitt "projekt" färdigt ska bara göra rent plexi glaset/n
men vad ska man använda för att få det glänsande och få bort gammalt silikon men vad ska jag ha för "rengörings" medel ?!?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Silikon är extremt kladdigt, det är därför det fungerar så bra.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
_stiffe_
Posts: 138
Joined: 2006-08-05 20:06:16

Post by _stiffe_ »

Ghlargh wrote:Silikon är extremt kladdigt, det är därför det fungerar så bra.
jo, ;) men detta var kladdigare än andra sorter jag använt :)
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

Testa ett silikon av högre kvalite än biltemas. Biltema där kan man handla verktyg, slippapper, spolarvätska. Mycket mera har dom inte av värde... Jo glasfiber har dom.
SkogsCalle
Posts: 107
Joined: 2006-03-21 21:43:58

Post by SkogsCalle »

Om du vill ha problem med elektroniken så ska du använda silikon. Om du inte vill ha problem så bör du använda något annat lim- och fogmedel. Silikon (luktar ättika) sprider sig, speciellt vid upphettning, och orsakar problem med elektronik och vid lackering. Det är bannlyst inom många industrier och lackverkstäder. Om du vill ha alternativ så fråga i nån järn- eller färghandel, de vet vad som är bäst att använda.

Som upplysning.
"Jag bor på Sturegatan så det är mening med vad jag säger"
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

Ja silikon är inte bra vid lackering. det är inte heller bilvax slippapper m.m.
Du kan defenetivt inte bättra lacken på en bil som är vaxad utan o använda silikon eternering (Rättstavat ?) de flesta sandpapper inehåller silikon handskar inehåller i bland silikon.

Så skall vi snacka lackering så är det bra mycket mer än bara valigt silikon som ger apelsinskal.

Men som sagt så finns det special lim för plexi o det kan man köpa hos en glasmästare o säkerligen på järnhandeln
Post Reply