Problem med hemtelefon!!

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Problem med hemtelefon!!

Post by liger »

Tjaah...

Det är så att jag har lite problem med hemtelefonen och skulle väldigt gärna vilja få lite vägledning eller tips på hur man kan lösa problemet. Det är nämligen så att det endast står ''söker basstation'' på displayen utan vidare, trots att allt sitter ihopkopplat och så vidare. Dessutom kan man inte heller ringa.

Ngn som förstår vad problemet innebär? Vad menar de egentligen med ''basstation''? Är det inte själva enheten där man laddar telefonen? Ett väldigt konstigt problem måste jag medge. Den dök bara upp utan vidare, helt skumt faktiskt...

Tacksam för hjälp!!!!
User avatar
Charlie
Posts: 71
Joined: 2006-10-23 16:09:57

Post by Charlie »

Jo, det brukar vara enheten där du laddar din telefon. Detta händer ibland, tyvärr, men är väldigt ovanligt. Dom tappar kontakten helt enkelt.

Men mer troligt är att du saknar ström i din basstation. Kolla först om ström verkligen finns (att telefonen laddas helt enkelt), och har du det så får du koppla ihop luren med basstationen igen. (Står oftast enkelt beskrivet i bruksanvisningen hur man gör)

Vad är det för märke/modell förresten?
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Tack för ditt svar!!

Det är ju inte direkt en ny telefon om vi säger så, och detta har faktiskt inträffat tidigare men då funkar det nästan av sig själv höll jag på att säga. Den här gången är det verkligen skumt, trots att jag kopplat ur allt och testat, kollat upp inställningarna för telefonen, kollat upp att batteriet är laddat och har använt andra batterier osv. Trots mina desperata försök att få den igång vägrar den helt enkelt...

Nåja, modellen är iaf en Siemens Gigaset 4010 comfort.. Olyckligtvis har också garantin tagit slut så ni är faktiskt mitt enda hopp. Vill ni veta mer är det bara att fråga!!

Nåå, hoppas att ngn lyckas lista ut vad det kan vara för ngt problem. Det är även värt att notera, att första gången ja kollade upp telefonen genom att dra ut o. koppla ihop sladdarna igen funkade den, men efter ett tag återkom detta problem med ''söker basstation'' eller bara ''basstation 1'' och inget mer på displayen. Man kan varken ringa eller slå upp ett nummer, så den är ju helt värdelös...

Aja, väntar på svar och tips med spänning i magen här.. Tacksam för svar!!! :-/ ::)
User avatar
Charlie
Posts: 71
Joined: 2006-10-23 16:09:57

Post by Charlie »

Jag tror att din basstation har tackat för sig. =)

Nej, det kan vara glappkontakt nånstans i spänningsmatningen eller nåt annat enklare fel. Siemens Gigaset 4010 Comfort...? Jag undrar om jag inte har en massa reservdelar eller till och med hela enheter av den modellen liggande i mina lådor på jobbet... (slänger aldrig nåt, man vet aldrig när det kommer till användning).

Om jag har grejor liggande så har du mer nytta av dom än jag, så PM:a mig din adress så skickar jag gärna över delar att testa med!
Post Reply