Allmän fråga..

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Allmän fråga..

Post by MooDHooDs »

Okej eftersom denna fråga inte är allt för seriös väljer jag att posta den i allmänt prat. Serriösa svar är dock ett krav. =)

Vad drar mest, två 16 tum lcds, eller en 32 tum lcd?
Dyslexi
User avatar
d4kanale
Posts: 330
Joined: 2006-03-19 22:10:10
Location: Linköping

Post by d4kanale »

Skulle tippa på de två 16".
Finns till och med 20" skärmar som lyckas dra lika mycket som snåla 32"..
AMD Athlon 64 AM2 X2 4200+ , MSI K9N NEO-F, Sapphire Radeon X1900XT 256mb, 250gb WD Caviar, Hiper M-series 580W..
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Tror du att det är stor skillnad mellan de två 16tummarna och 32 tummaren? Pratar vi om någon ynka procent eller till och med tiotal procent?

Både 16 tummarna och 32 tummaren är medelvärdet i sin klass vad gäller enerigeförbrukning.
Dyslexi
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Allmän fråga..

Post by übermensch »

MooDHooDs wrote:Okej eftersom denna fråga inte är allt för seriös väljer jag att posta den i allmänt prat. Serriösa svar är dock ett krav. =)

Vad drar mest, två 16 tum lcds, eller en 32 tum lcd?
Beror på modell och hur de är konstruerade.

Men räkna med att det går åt lika mycket energi för att lysa upp en m^2 skärm, oavsett storlek. Hur många m^2 är 16" resp 32":aren på? En liten geometriövning. Jämför sedan arean mellan två 16":are och en ensam 32":are.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Re: Allmän fråga..

Post by MooDHooDs »

übermensch wrote: Men räkna med att det går åt lika mycket energi för att lysa upp en m^2 skärm, oavsett storlek. Hur många m^2 är 16" resp 32":aren på?
Det var min egentliga fråga. Tog 16 och 32 på måfå. Tack!

En lite följdfråga =)
Säg att jag har en lcd-tv (storlek spelar antagligen ingen roll?). Hur mycket drar det att starta upp den? Ungefär hur mycket motsvarar förbrukningen av att starta upp den jämt emot att ha på den hela tiden. Alltså typ (hittar på) det drar lika mycket att starta lcd-tv som att ha på den i 5 minuter.
Dyslexi
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Allmän fråga..

Post by übermensch »

MooDHooDs wrote:Det var min egentliga fråga. Tog 16 och 32 på måfå. Tack!

En lite följdfråga =)
Säg att jag har en lcd-tv (storlek spelar antagligen ingen roll?). Hur mycket drar det att starta upp den? Ungefär hur mycket motsvarar förbrukningen av att starta upp den jämt emot att ha på den hela tiden. Alltså typ (hittar på) det drar lika mycket att starta lcd-tv som att ha på den i 5 minuter.

En LCD eller TFT drar inte så mycket att slå på, det är inga jättekondensatorer som ska laddas upp och ingen högspänningsdel på samma sätt som i en CRT. Det drar kanske lika mycket som att ha på den ett par sekunder, max. Jag kan inte ge dig något exakt värde, men jag skulle bli förvånad om den drog mer än motsvarande 10s normal drift(dvs, inte stand-by, energisparläge eller liknande).

Det som drar ström i en LCD/TFT är bakgrundsbelysning samt spänningsomvandlare till den. Själva bildpanelen drar inte särskilt mycket och signalbehandlingen är hyfsat oberoende av skärmyta, men borde inte dra särskilt mycket ström i sammanhanget. Kanske att det blir intressant om man tittar på en jätteliten högupplöst skärm, men inte en "vanlig TV"
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Tack dina svar är verkligen till stor hjälp =)

Ännu en, kanske betydligt svårare(?), följdfråga

Image
Det gråa (eller vilken färg det är, färgblind) utanför "active area", vad är där? Går de av totalreflektionsskäl inte att sätta det utanför "active area" på baksidan av lcdn/tftn?
Dyslexi
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Till saken bör det nämnas att en Widescreen drar mindre ström än en vanlig - om man räknar med att större area = mer ström.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

MooDHooDs wrote:Tack dina svar är verkligen till stor hjälp =)

Ännu en, kanske betydligt svårare(?), följdfråga

Det gråa (eller vilken färg det är, färgblind) utanför "active area", vad är där? Går de av totalreflektionsskäl inte att sätta det utanför "active area" på baksidan av lcdn/tftn?
Det är väl bara så att plast/glasskivan som sitter framför själva displayen går dit ut, men den kan inte visa något där
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

lyckegard wrote:Till saken bör det nämnas att en Widescreen drar mindre ström än en vanlig - om man räknar med att större area = mer ström.
Ja, men det beror enbart på att en 20" wide har mindre bildyta än en 20" 4:3-skärm. Antar att du menar det, men bara för att undvika eventuella missförstånd
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Isåfall, varför har då tv apparater/skärmar ram? Vad finns bakom ramen? Det kan väl inte vara enbart pga ergonomiskaskäl?
Dyslexi
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

MooDHooDs wrote:Isåfall, varför har då tv apparater/skärmar ram? Vad finns bakom ramen? Det kan väl inte vara enbart pga ergonomiskaskäl?
Stötskydd och estetiskt antar jag, det är ju numera oftast väldigt tunn ram på skärmar.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Det går alltså att sätta (t.ex) två st 16 tummare brevid varandra så att det blir "super wide", utan att någon skarv är synlig (givetvis måste man väl modda lite)
Dyslexi
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

MooDHooDs wrote:Det går alltså att sätta (t.ex) två st 16 tummare brevid varandra så att det blir "super wide", utan att någon skarv är synlig (givetvis måste man väl modda lite)
Ja och nej. Jag gissar att du alltid har lite överhäng på skyddsmaterialet framför själva skärmen. Det är stor risk att du pajar något och du kommer att få en tunn skarv mellan skärmarna, hur du än gör. Kolla hur de stora skrytväggarna med TFT-panelerna ser ut på mässor och liknande.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Nej du kommer alltid att ha en skarv om inte tillverkaren inte satt dit skarven som de oftast gör, ca3-5mm
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

ADiS wrote:Nej du kommer alltid att ha en skarv om inte tillverkaren inte satt dit skarven som de oftast gör, ca3-5mm
? förstod inte del två i vad du sa
Dyslexi
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Passar på att flytta till teknikdelen, där frågan egentligen hör bättre hemma.

Jag tror att ADiS menar att den kant som sitter fast på skärmen inte är riskfri att ta bort(inte enbart yttre plastskalet).
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

kan upplysa dig om att även 3510i har en sån "kontakt" på displayen...fast då är de färg också.. :o
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

übermensch wrote:Passar på att flytta till teknikdelen, där frågan egentligen hör bättre hemma.

Jag tror att ADiS menar att den kant som sitter fast på skärmen inte är riskfri att ta bort(inte enbart yttre plastskalet).
Ahh vart jävla konstig mening men precis! Alltså kanten som finns runt skärmen som inte används ska man inte skära bort eftersom det är just denna kant som en alu-ram håller om för att de olika lagren inte ska rasa ihop.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Skulle tippa på att den stora förbrukningen i en skärm är signalomvandling och spänningsomvandling plus en liten ökning över storlek på skärm. En skärm med dubbla ytan drar således mindre än dubbelt så mycket.

Vad menar du med att sätta utrymmet utanför "active area" på baksidan?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply