Överladdning av Dirtbike

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Överladdning av Dirtbike

Post by Bad_and_ugly »

Detta är än sålänge bara på idéstadiet, men here goes..

Jag funderar på att försöka få tag i en så liten turbo som möjligt, motorn är ju bara på 125cc samt att eventuellt vattenkyla cylindern då det med all säkerhet blir en hel del extra värme.

Turbons kompressorturbin hamnar mellan förgasaren och insuget, sitter förgasaren efter turbon måste den ju trycksättas osv, så det blir bara en massa extra jobb..
Oljan till turbon kommer tas från motorns oljepump som smörjer kamen och veven, förmodligen kommer även en oljekylare att bli nödvändig. Måste ta reda först på vart oljekanalerna går..

Så, vad tror ni här om detta kanske lite galna projekt? Skulle det kunna gå att överladda en 125cc motor med turbo? För att montera en kompressor skulle nog bli svårt, man blir nog tvungen att bygga en helt egen kompressor och göra omfattande modifikationer på motorn för att driva den.

Blir en vevstake genom blocket det första man kommer se när turbon börjar vina eller kommer det gå utav helvete?
Kan inget om mycket
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Du kommer att slå dig fördärvad när turbon går in och greppet med bakhjulet försvinner.

Men visst, det kan funka! ;) Jag ser inga problem, har dock aldrig har turbokonverterat mer än i teoretiska miljöer.

Väntar spännt på det eventuella resultatet =).
DIM kalsonger As String
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Dynamitsven wrote:Du kommer att slå dig fördärvad när turbon går in och greppet med bakhjulet försvinner.

Men visst, det kan funka! ;) Jag ser inga problem, har dock aldrig har turbokonverterat mer än i teoretiska miljöer.

Väntar spännt på det eventuella resultatet =).
Gatdäck bak och fram är nog ett måste om man ska klara greppet på asfalt

Byter man drevet från 14 till 16 eller mer så får man en utväxling som matchar effekten samt att man inte gasar fullt på låga växlar.

En sak som slagit mig är hur jag ska få kylvattnet att cirkulera ordentligt, ifall det självcirkulerar eller om man måste ha en pump.
Kan inget om mycket
avatar

Post by avatar »

Bad_and_ugly wrote:
Dynamitsven wrote:Du kommer att slå dig fördärvad när turbon går in och greppet med bakhjulet försvinner.

Men visst, det kan funka! ;) Jag ser inga problem, har dock aldrig har turbokonverterat mer än i teoretiska miljöer.

Väntar spännt på det eventuella resultatet =).
Gatdäck bak och fram är nog ett måste om man ska klara greppet på asfalt

Byter man drevet från 14 till 16 eller mer så får man en utväxling som matchar effekten samt att man inte gasar fullt på låga växlar.

En sak som slagit mig är hur jag ska få kylvattnet att cirkulera ordentligt, ifall det självcirkulerar eller om man måste ha en pump.
Du får bygga ett självcirkulerande system som verkar termiskt efter fysikens lagar.. men frågan är.. vem har kunskap till det? :D
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Så länge det cirkulerar tillräckligt mycket för att kyla motorn när det behövs så.. Man skulle ju alltid kunna testa innan..
Kan inget om mycket
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Du skriver Dirtbike..

Säg inte du menar dessa små sakerna?? :-X

Såfall blir det ett helvetes pill och lär förmodligen aldrig bli fulländat/klart..

Hade jag vatt dig i dom tankarna hade jag såfall satsat på en riktig 125a
som empelvis en HondaNS125F, bra hojjar faktiskt.. eller Nsf/Nsr serien kanske?

men sen kommer en annan tanke, tänk om de går på 125an..
""varför inte testa på en 250cc istället för mer händelser""

Som sagt, ja hade tipsat dig om en annan än dessa "små ting" iaf 8)
• ο β ε ο •
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Nej jag tror inte han menar fiddy, eftersom han skriver dirtbike.
Glossolalia coats my skin
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

ulflaban wrote:Nej jag tror inte han menar fiddy, eftersom han skriver dirtbike.
Fiddy serien nämns också som dirtbike i 90% av fallen
då det egentligen är fel ordbegrepp.. =)
• ο β ε ο •
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Jag tror inte dem där småsakerna har 125cc motor. ::)
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

-SE- wrote:Jag tror inte dem där småsakerna har 125cc motor. ::)
Jodå, snabb googling på "fiddy" inom sverige ger svar på modeller med 140cc också.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Jo, fiddy, pitbike osv.. liten kinesbyggd sak av märket Lifan, man tager vad man haver..

Ett litet problem är att bakdäcket bara är på 10" vilket gör att det både slits fort och lätt släpper med befintliga motoreffekten på dryga 11hp.
Men att byta till större hjul är nog inte aktuellt..

Motorn är iaf en 125cc och inte en 110cc som är vanligast bland dessa små hojar.
Kan inget om mycket
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

delwing wrote:Du skriver Dirtbike..

Säg inte du menar dessa små sakerna?? :-X

Såfall blir det ett helvetes pill och lär förmodligen aldrig bli fulländat/klart..

Hade jag vatt dig i dom tankarna hade jag såfall satsat på en riktig 125a
som empelvis en HondaNS125F, bra hojjar faktiskt.. eller Nsf/Nsr serien kanske?

men sen kommer en annan tanke, tänk om de går på 125an..
""varför inte testa på en 250cc istället för mer händelser""

Som sagt, ja hade tipsat dig om en annan än dessa "små ting" iaf 8)
Varför skulle det bli mer pill med en fiddy?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Des wrote:
delwing wrote:Du skriver Dirtbike..

Säg inte du menar dessa små sakerna?? :-X

Såfall blir det ett helvetes pill och lär förmodligen aldrig bli fulländat/klart..

Hade jag vatt dig i dom tankarna hade jag såfall satsat på en riktig 125a
som empelvis en HondaNS125F, bra hojjar faktiskt.. eller Nsf/Nsr serien kanske?

men sen kommer en annan tanke, tänk om de går på 125an..
""varför inte testa på en 250cc istället för mer händelser""

Som sagt, ja hade tipsat dig om en annan än dessa "små ting" iaf 8)
Varför skulle det bli mer pill med en fiddy?
Tycker du att en fiddy är i samma storlek som en HondaNS125F ?
Såfall är du helt på fel bana vettu =)

Vad är lättast att bygga ut/modda/mekka för något?
En vanlig mc-hojj som en HondaNS125F som jag nämde
eller en Fiddy hojj?

Mycket mer möjligheter med mitt exempel då det finns mycket
mer plats och hela köret då dessutom den är avsedd för lite aktivare
hästar mellan benen jämfört med en fiddy..

Är du med hur jag tänker? =)
• ο β ε ο •
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

delwing wrote:Tycker du att en fiddy är i samma storlek som en HondaNS125F ?
Såfall är du helt på fel bana vettu =)

Vad är lättast att bygga ut/modda/mekka för något?
En vanlig mc-hojj som en HondaNS125F som jag nämde
eller en Fiddy hojj?

Mycket mer möjligheter med mitt exempel då det finns mycket
mer plats och hela köret då dessutom den är avsedd för lite aktivare
hästar mellan benen jämfört med en fiddy..

Är du med hur jag tänker? =)
Visst, men motorn är ju inte direkt mindre, det är ju en vanlig 125cc 4-taktare. Vi har satt på en crossmotor på en fiddy, och det jävliga är kylarna. Annars är det inga problem typ.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

übermensch wrote:
-SE- wrote:Jag tror inte dem där småsakerna har 125cc motor. ::)
Jodå, snabb googling på "fiddy" inom sverige ger svar på modeller med 140cc också.
Aokaj.

Delwing: Jag har stört mig på det förbannat länge nu. ANVÄND INTE ENTERTANGENTEN!! Den byter rad själv när det är dags, det senaste inlägget du skrev kanske borde vara 3-4 rader, inte 12. Där ingår även lite att använda punkten rätt.

Så, nu var det sagt.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Des wrote:
delwing wrote:Tycker du att en fiddy är i samma storlek som en HondaNS125F ?
Såfall är du helt på fel bana vettu =)

Vad är lättast att bygga ut/modda/mekka för något?
En vanlig mc-hojj som en HondaNS125F som jag nämde
eller en Fiddy hojj?

Mycket mer möjligheter med mitt exempel då det finns mycket
mer plats och hela köret då dessutom den är avsedd för lite aktivare
hästar mellan benen jämfört med en fiddy..

Är du med hur jag tänker? =)
Visst, men motorn är ju inte direkt mindre, det är ju en vanlig 125cc 4-taktare. Vi har satt på en crossmotor på en fiddy, och det jävliga är kylarna. Annars är det inga problem typ.
Okaj =)
I mitt exempel med Honda är motorn iaf större men kanske bara i det fallet.. Jaoo kylarn kan nog strula en del, men jag ser inget problem med att byta den mot en sådan som sitter på en mer "riktig" motorcykel =)
• ο β ε ο •
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

-SE- wrote:
übermensch wrote:
-SE- wrote:Jag tror inte dem där småsakerna har 125cc motor. ::)
Jodå, snabb googling på "fiddy" inom sverige ger svar på modeller med 140cc också.
Aokaj.

Delwing: Jag har stört mig på det förbannat länge nu. ANVÄND INTE ENTERTANGENTEN!! Den byter rad själv när det är dags, det senaste inlägget du skrev kanske borde vara 3-4 rader, inte 12. Där ingår även lite att använda punkten rätt.

Så, nu var det sagt.

Övre inlägget skrev ja för din skull ;) höhö
skämt å sido skriver jag så som jag trivs och du är ännu ensam
om att ha framfört klagomål så jag tror ja behåller detta "skrivsättet"
tills det framkommer större problem än din åsikt =)

Sry för x-antal offtopic i rad, lämnar omedelbart tillbaka tråden.. hehe ;D
• ο β ε ο •
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

har en polare som började smida turbo på din minicross, fast om det blev färdigt vet jag inte, förmodligen inte. Turbon kom från en husqvarna gräsklippare har jag för mig han snackade om, en söt liten sak som borde ladda motorn lite. Kruxet med att överladda en 125cc motor är inte hur allt ska kopplas samman utan att hitta en turbo i rätt storlek, en turbo från en bil är för stor, eftersom 125an inte producerar tillräckligt med avgaser för att kunna driva turbon..

Ett alternativ till smörjning av aggregatet kan ju vara att leta fram ett med kullager..

Något lägre kompression i motorn (svarva ner kolven något) och mer bränsle kan motverka knackningar och spikningar som laddtrycket annars gärna lockar fram, en laddtrycksmätare är ju nästan ett måste..

plocka ut oljetryck och få dit oljekyl blir nog krångligare eftersom det är dåligt med trycksatta 'utgångar'på motorn, dvs oljetrycks kontakt, oljefilter etc.
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Jag vet att tidningen Bike turbomatade en 125 för en herrans massa år sedan, börja med att gräva upp den artikeln och se vilket nedrans meck det är att få ihop något sånt här. Men det var ju en 2-takt...

Men det är klart det går. Allt går. Och man kan aldrig ha för mycket effekt...fast den Ducati 1098 med full termi race system jag var ute med i onsdags, den hade iaf nog ;)
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Jag kom att tänka på en annan sak, skulle det inte kunna gå att montera en tub lustgas och ett litet munstycke i kröken ner från förgasaren? Eller spränger man motorn då?
Kan inget om mycket
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Bad_and_ugly wrote:Jag kom att tänka på en annan sak, skulle det inte kunna gå att montera en tub lustgas och ett litet munstycke i kröken ner från förgasaren? Eller spränger man motorn då?
jepp, om du inte bygger om motorn rejält innan =)
eller ja, de är ju visserligen om du vill den ska hålla mer än ett "sprut"..

större insugsplatta förgasarmunstycke luftfilter topp-packningar osv..

ja hade garanterat inte gjort på de viset iaf utan att checka detta först.......
• ο β ε ο •
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

delwing wrote:
Bad_and_ugly wrote:Jag kom att tänka på en annan sak, skulle det inte kunna gå att montera en tub lustgas och ett litet munstycke i kröken ner från förgasaren? Eller spränger man motorn då?
jepp, om du inte bygger om motorn rejält innan =)
eller ja, de är ju visserligen om du vill den ska hålla mer än ett "sprut"..

större insugsplatta förgasarmunstycke luftfilter topp-packningar osv..

ja hade garanterat inte gjort på de viset iaf utan att checka detta först.......
Så det skulle krävas omfattande ombyggnad av motorn innan den skulle kunna ta lustgas? Tänkte man kunde spraya i lite småskaligt till en början.

Risken är väl iofs att den kan baktända och förstöra både insug och förgasare..
Kan inget om mycket
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Bad_and_ugly wrote:
delwing wrote:
Bad_and_ugly wrote:Jag kom att tänka på en annan sak, skulle det inte kunna gå att montera en tub lustgas och ett litet munstycke i kröken ner från förgasaren? Eller spränger man motorn då?
jepp, om du inte bygger om motorn rejält innan =)
eller ja, de är ju visserligen om du vill den ska hålla mer än ett "sprut"..

större insugsplatta förgasarmunstycke luftfilter topp-packningar osv..

ja hade garanterat inte gjort på de viset iaf utan att checka detta först.......
Så det skulle krävas omfattande ombyggnad av motorn innan den skulle kunna ta lustgas? Tänkte man kunde spraya i lite småskaligt till en början.

Risken är väl iofs att den kan baktända och förstöra både insug och förgasare..
Det är olika hur man definerar "omfattande" hehe ;D
Men ja kan lova dig att det inte håller många "sprut" nästintill hur lite
du än trycker in i insugsplattan om du inte förordnar detta =)

Det där med turbo och enkel trim på olika sätt och vis samt effektivare
soppa eventuellt räcker sjukt gott och vääääl så tankar på lustgas
är bara extra jobb då du aldrig kommer kunna använda dig av maximal
sprut-effekt på gasen pga vrid osv osv endå.. Dessutom hade inte motorn hållt i längden oavsett hur du hade gjort, bara förlängt livstiden med ögonblick.. Praktiskt taget^

Hur som helst vill jag gärna ta del av detta projektet och kommer gärna
med olika tips konstant om ja får ta del av äran i form utav bilder på projektets "gång" :D

*edit*
hrm.... bara en tanke som slog mig, slog rätt hårt =)
vad har du funderat på för slags cyklar, enbart fiddy/cross stuket
eller du är öppen för förslag? =)

Du nämner i ditt första inlägg att du ännu bara är i det sk. idèstadiet..
När väntas idéerna bli verklighet? (om det blir verklighet?)
• ο β ε ο •
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Det är min befintliga fiddy jag har av märket Lifan, som även bygger bilar, större motorcyklar etc, så det borde vara hyfsad kvalité hoppas jag.

Om projektet verkställs kommer jag hålla er underrättade :)
Kan inget om mycket
User avatar
Tobbe_92
Posts: 140
Joined: 2006-07-20 16:57:34

Post by Tobbe_92 »

Lifan är skit!!!!
De har gått i konkurs så det finns inga reservdelar.
jag känner några som jobbade med lifan motorcyklar, och när dom fick in en ny motorcykel eller minicross som skulle byggas ihop så fick dom byta väldigt väldigt väldigt mång muttrar därför att det inte fanns en enda låsmutter eller låsbricka.
Ojj vad mycket text ::) (Förlåt)
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
Post Reply