Överladdning av Dirtbike

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Att bara tillsätta lustgas kommer ge dig problem i form med en fint hål i kolvtoppen där den har smält ner i vevhuset.
Lustgas ger mer effekt när du tillför extra bränsle. Allt lustgasen egentligen gör är att tillföra en extra mängd syre, och det extra syret gör att du kan förbränna mer bränsle = mer effekt.

Så trimma med lustgas är inte farligare än andra trimsätt, du kan sätta upp ett system att ge dig mycket moderata effekthöjningar, allt har med att göra hur mycket extra bränsle du vill förbränna. Kruxet är att få bränsleblandningen rätt, och vid rätt tillfälle.

Mät två gånger, såga en. Och man lär sig inte trimning genom att se "fast and furious" upprepade gånger, vara sig det är på video eller HD-DVD.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Med tanke på att det är en förgasarmotor borde lustgas eller kompressor vara enklaste vägen till effekthöjning, fast vid överladdning bör man ju kyla luften för att få ner temperaturerna, skulle man ha en laddluftkylare efter kompressor och förgasare tror jag man kan få problem med att bränslet kondenseras i laddluftkylaren.

Projektet är fortfarande bara på idéstadiet, men om jag får tag i en pytteliten turbo eller en AC-kompressor så vet man aldrig vad som händer.

Mitsubishi ska tydligen ha gjort en turbo stor som en halvliters burk.. Turbo vore det roligaste alternativet, ljudet och den lite fördröjda effektkicken lär vara värt att uppleva :P

Sist men inte minst, åt helvete med fast and the furious, det är ju en dirtbike det handlar om..
Kan inget om mycket
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Såg en liten turbo på blocket för inte så många dagar sedan till en åkgräsklippare om jag inte missminner mig. Nåt sånt kan nog harmonera med bygget. Är kompressionen hög på din maskin måste du kanske bearbeta kolvarna för att sänka om du ska konvertera. Ska du bygga sugturbo måste turbon ha carbontätningar. Sen måste du nog ordna med oljeförsörjning till turbon.
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

Du skriver att det är en 125cc motor du vill överladda. 4 takt eller 2 takt????
2 takt är inte lika smidiga att överladda med turbo för att du driver turbon med avgaserna samtidigt som du skall ladda in luftblandningen samtidigt i cylindern. Svårt o förklara men jag har läst om allt detta i www.Sporthoj.com under forumet för turbo byggen.
läs där kan du se massa feta hojar gammla gixxers till nya R1 hojar med kompresorer och turbo
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=60259

Råkade bara snubbla över denna ;D
Kan nog ge dig en massa matnyttig info
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Det är en 4t motor, problemet med turbo är ju att man måste ha insprut för att det ska bli lätt att bygga, jag har bara förgasare då insprut skulle bli enormt dyrt att bygga till en så liten motor.
Kan inget om mycket
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

inte behöver du något insprut! Byggde på bvubblan utan sprut. Dock gav motorn vika men det är en annan historia.

För att kuna överladda med en förgasare måste vissa modifikationer vidtas.

1 Täta förgasaren så att den inte kan släppa ut tryck på fel ställe
2 Trycksätta flotörhuset med samma tryck som du laddar med.
3 rör inte direkt förgasaren men du måste kompletera med en bränslepump och en progresiv bränsletrycksregulator som styrs av laddtrycket. (Du kan kanske komma undan med en enkel regulator om du modifierar emulsionsröret i förgasaren.)

Fick modda emulsionsröret i min fugge på bubblan.

4 bestycka om förgasaren för en fetare blandning alt höja bränsle trycket.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

det är på tok för lite flås i en så liten motor. spec en 4 takt. had det vart en 2 takt så hade möjligheten funnits att du kunnat ha en turbo på så liten motor. Du bör nog gå över 500cc för att kuna sätta turbo på en 4 taktare. Rekomenderar att du inte gör mer än sätter de trimgrejer som följe rmed orginal på såna där små grejor. eller köper dig en riktig maskin!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

Klart det går! kolla i länken till SH som jag la in tidigare. där pratas det en del om dom som överladdar scootrar och även om ett agregat som är lika litet som en knuten näve. Klart det går. men utbudet på snurror lär vara begränsat (Om man nu skall ha hetsfläkt)
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Jag funderade på att trycksätta förgasaren, men då även trycksätta tanken för att inte få förgasaren att trycka tillbaks bränslet i tanken när det blir övertryck.. Enda problemet blir trotteln och gaswiren. om man kanske skulle ha en hävarm med en damask på eller nåt för att slippa problem med läckage kring wiren i dess hölje då wiren hamnar helt utanför tryckkammaren.

Bör jag försöka skaffa större förgasare eller klarar man sig med den befintliga

Om jag skulle trycksätta tanken bör jag även ha flamskydd i luftledningen :P

Däremot vet jag inte hur mycket motorn tål, vad jag förstått det som så är det bara stänksmörjning på vevstakens lager, det verkar ju lite klent för en motor som ska överladdas..
Kan inget om mycket
User avatar
Robbban
Posts: 241
Joined: 2006-10-16 17:08:09
Location: onsala

Post by Robbban »

Om du lyckas sätta dit en turbo, skulle det då inte vara lite fräkt med en dumpventil?:P få ett lite "psss" ljud när du släpper gasen å växlar? =)
DreamHack
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Jag tror inte han kan få upp sånt tryck för att få det att låta genom tratten på en öppen dump.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

DeCaff wrote:Jag tror inte han kan få upp sånt tryck för att få det att låta genom tratten på en öppen dump.
Beror ju helt på hur stor turbon är, har man en liten turbo med hög verkningsgrad är det bättre än en stor turbo som knappt går runt vilket jag antar att du syftar på.
Kan inget om mycket
Post Reply