Överladdning av Dirtbike
Att bara tillsätta lustgas kommer ge dig problem i form med en fint hål i kolvtoppen där den har smält ner i vevhuset.
Lustgas ger mer effekt när du tillför extra bränsle. Allt lustgasen egentligen gör är att tillföra en extra mängd syre, och det extra syret gör att du kan förbränna mer bränsle = mer effekt.
Så trimma med lustgas är inte farligare än andra trimsätt, du kan sätta upp ett system att ge dig mycket moderata effekthöjningar, allt har med att göra hur mycket extra bränsle du vill förbränna. Kruxet är att få bränsleblandningen rätt, och vid rätt tillfälle.
Mät två gånger, såga en. Och man lär sig inte trimning genom att se "fast and furious" upprepade gånger, vara sig det är på video eller HD-DVD.
Lustgas ger mer effekt när du tillför extra bränsle. Allt lustgasen egentligen gör är att tillföra en extra mängd syre, och det extra syret gör att du kan förbränna mer bränsle = mer effekt.
Så trimma med lustgas är inte farligare än andra trimsätt, du kan sätta upp ett system att ge dig mycket moderata effekthöjningar, allt har med att göra hur mycket extra bränsle du vill förbränna. Kruxet är att få bränsleblandningen rätt, och vid rätt tillfälle.
Mät två gånger, såga en. Och man lär sig inte trimning genom att se "fast and furious" upprepade gånger, vara sig det är på video eller HD-DVD.
KTM + Akrapovic = [love]
- Bad_and_ugly
- Posts: 2295
- Joined: 2004-05-16 21:46:13
- Contact:
Med tanke på att det är en förgasarmotor borde lustgas eller kompressor vara enklaste vägen till effekthöjning, fast vid överladdning bör man ju kyla luften för att få ner temperaturerna, skulle man ha en laddluftkylare efter kompressor och förgasare tror jag man kan få problem med att bränslet kondenseras i laddluftkylaren.
Projektet är fortfarande bara på idéstadiet, men om jag får tag i en pytteliten turbo eller en AC-kompressor så vet man aldrig vad som händer.
Mitsubishi ska tydligen ha gjort en turbo stor som en halvliters burk.. Turbo vore det roligaste alternativet, ljudet och den lite fördröjda effektkicken lär vara värt att uppleva
Sist men inte minst, åt helvete med fast and the furious, det är ju en dirtbike det handlar om..
Projektet är fortfarande bara på idéstadiet, men om jag får tag i en pytteliten turbo eller en AC-kompressor så vet man aldrig vad som händer.
Mitsubishi ska tydligen ha gjort en turbo stor som en halvliters burk.. Turbo vore det roligaste alternativet, ljudet och den lite fördröjda effektkicken lär vara värt att uppleva
Sist men inte minst, åt helvete med fast and the furious, det är ju en dirtbike det handlar om..
Kan inget om mycket
Såg en liten turbo på blocket för inte så många dagar sedan till en åkgräsklippare om jag inte missminner mig. Nåt sånt kan nog harmonera med bygget. Är kompressionen hög på din maskin måste du kanske bearbeta kolvarna för att sänka om du ska konvertera. Ska du bygga sugturbo måste turbon ha carbontätningar. Sen måste du nog ordna med oljeförsörjning till turbon.
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
Du skriver att det är en 125cc motor du vill överladda. 4 takt eller 2 takt????
2 takt är inte lika smidiga att överladda med turbo för att du driver turbon med avgaserna samtidigt som du skall ladda in luftblandningen samtidigt i cylindern. Svårt o förklara men jag har läst om allt detta i www.Sporthoj.com under forumet för turbo byggen.
läs där kan du se massa feta hojar gammla gixxers till nya R1 hojar med kompresorer och turbo
2 takt är inte lika smidiga att överladda med turbo för att du driver turbon med avgaserna samtidigt som du skall ladda in luftblandningen samtidigt i cylindern. Svårt o förklara men jag har läst om allt detta i www.Sporthoj.com under forumet för turbo byggen.
läs där kan du se massa feta hojar gammla gixxers till nya R1 hojar med kompresorer och turbo
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=60259
Råkade bara snubbla över denna
Kan nog ge dig en massa matnyttig info
Råkade bara snubbla över denna
Kan nog ge dig en massa matnyttig info
- Bad_and_ugly
- Posts: 2295
- Joined: 2004-05-16 21:46:13
- Contact:
inte behöver du något insprut! Byggde på bvubblan utan sprut. Dock gav motorn vika men det är en annan historia.
För att kuna överladda med en förgasare måste vissa modifikationer vidtas.
1 Täta förgasaren så att den inte kan släppa ut tryck på fel ställe
2 Trycksätta flotörhuset med samma tryck som du laddar med.
3 rör inte direkt förgasaren men du måste kompletera med en bränslepump och en progresiv bränsletrycksregulator som styrs av laddtrycket. (Du kan kanske komma undan med en enkel regulator om du modifierar emulsionsröret i förgasaren.)
Fick modda emulsionsröret i min fugge på bubblan.
4 bestycka om förgasaren för en fetare blandning alt höja bränsle trycket.
För att kuna överladda med en förgasare måste vissa modifikationer vidtas.
1 Täta förgasaren så att den inte kan släppa ut tryck på fel ställe
2 Trycksätta flotörhuset med samma tryck som du laddar med.
3 rör inte direkt förgasaren men du måste kompletera med en bränslepump och en progresiv bränsletrycksregulator som styrs av laddtrycket. (Du kan kanske komma undan med en enkel regulator om du modifierar emulsionsröret i förgasaren.)
Fick modda emulsionsröret i min fugge på bubblan.
4 bestycka om förgasaren för en fetare blandning alt höja bränsle trycket.
det är på tok för lite flås i en så liten motor. spec en 4 takt. had det vart en 2 takt så hade möjligheten funnits att du kunnat ha en turbo på så liten motor. Du bör nog gå över 500cc för att kuna sätta turbo på en 4 taktare. Rekomenderar att du inte gör mer än sätter de trimgrejer som följe rmed orginal på såna där små grejor. eller köper dig en riktig maskin!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
- Bad_and_ugly
- Posts: 2295
- Joined: 2004-05-16 21:46:13
- Contact:
Jag funderade på att trycksätta förgasaren, men då även trycksätta tanken för att inte få förgasaren att trycka tillbaks bränslet i tanken när det blir övertryck.. Enda problemet blir trotteln och gaswiren. om man kanske skulle ha en hävarm med en damask på eller nåt för att slippa problem med läckage kring wiren i dess hölje då wiren hamnar helt utanför tryckkammaren.
Bör jag försöka skaffa större förgasare eller klarar man sig med den befintliga
Om jag skulle trycksätta tanken bör jag även ha flamskydd i luftledningen
Däremot vet jag inte hur mycket motorn tål, vad jag förstått det som så är det bara stänksmörjning på vevstakens lager, det verkar ju lite klent för en motor som ska överladdas..
Bör jag försöka skaffa större förgasare eller klarar man sig med den befintliga
Om jag skulle trycksätta tanken bör jag även ha flamskydd i luftledningen
Däremot vet jag inte hur mycket motorn tål, vad jag förstått det som så är det bara stänksmörjning på vevstakens lager, det verkar ju lite klent för en motor som ska överladdas..
Kan inget om mycket
- Bad_and_ugly
- Posts: 2295
- Joined: 2004-05-16 21:46:13
- Contact: