Överladdning av Dirtbike
- Bad_and_ugly
- Posts: 2295
- Joined: 2004-05-16 21:46:13
- Contact:
Överladdning av Dirtbike
Detta är än sålänge bara på idéstadiet, men here goes..
Jag funderar på att försöka få tag i en så liten turbo som möjligt, motorn är ju bara på 125cc samt att eventuellt vattenkyla cylindern då det med all säkerhet blir en hel del extra värme.
Turbons kompressorturbin hamnar mellan förgasaren och insuget, sitter förgasaren efter turbon måste den ju trycksättas osv, så det blir bara en massa extra jobb..
Oljan till turbon kommer tas från motorns oljepump som smörjer kamen och veven, förmodligen kommer även en oljekylare att bli nödvändig. Måste ta reda först på vart oljekanalerna går..
Så, vad tror ni här om detta kanske lite galna projekt? Skulle det kunna gå att överladda en 125cc motor med turbo? För att montera en kompressor skulle nog bli svårt, man blir nog tvungen att bygga en helt egen kompressor och göra omfattande modifikationer på motorn för att driva den.
Blir en vevstake genom blocket det första man kommer se när turbon börjar vina eller kommer det gå utav helvete?
Jag funderar på att försöka få tag i en så liten turbo som möjligt, motorn är ju bara på 125cc samt att eventuellt vattenkyla cylindern då det med all säkerhet blir en hel del extra värme.
Turbons kompressorturbin hamnar mellan förgasaren och insuget, sitter förgasaren efter turbon måste den ju trycksättas osv, så det blir bara en massa extra jobb..
Oljan till turbon kommer tas från motorns oljepump som smörjer kamen och veven, förmodligen kommer även en oljekylare att bli nödvändig. Måste ta reda först på vart oljekanalerna går..
Så, vad tror ni här om detta kanske lite galna projekt? Skulle det kunna gå att överladda en 125cc motor med turbo? För att montera en kompressor skulle nog bli svårt, man blir nog tvungen att bygga en helt egen kompressor och göra omfattande modifikationer på motorn för att driva den.
Blir en vevstake genom blocket det första man kommer se när turbon börjar vina eller kommer det gå utav helvete?
Kan inget om mycket
- Dynamitsven
- Posts: 1268
- Joined: 2004-02-17 9:34:48
- Location: Typ Halmstad / n ö Skåne
- Bad_and_ugly
- Posts: 2295
- Joined: 2004-05-16 21:46:13
- Contact:
Gatdäck bak och fram är nog ett måste om man ska klara greppet på asfaltDynamitsven wrote:Du kommer att slå dig fördärvad när turbon går in och greppet med bakhjulet försvinner.
Men visst, det kan funka! Jag ser inga problem, har dock aldrig har turbokonverterat mer än i teoretiska miljöer.
Väntar spännt på det eventuella resultatet =).
Byter man drevet från 14 till 16 eller mer så får man en utväxling som matchar effekten samt att man inte gasar fullt på låga växlar.
En sak som slagit mig är hur jag ska få kylvattnet att cirkulera ordentligt, ifall det självcirkulerar eller om man måste ha en pump.
Kan inget om mycket
Du får bygga ett självcirkulerande system som verkar termiskt efter fysikens lagar.. men frågan är.. vem har kunskap till det?Bad_and_ugly wrote:Gatdäck bak och fram är nog ett måste om man ska klara greppet på asfaltDynamitsven wrote:Du kommer att slå dig fördärvad när turbon går in och greppet med bakhjulet försvinner.
Men visst, det kan funka! Jag ser inga problem, har dock aldrig har turbokonverterat mer än i teoretiska miljöer.
Väntar spännt på det eventuella resultatet =).
Byter man drevet från 14 till 16 eller mer så får man en utväxling som matchar effekten samt att man inte gasar fullt på låga växlar.
En sak som slagit mig är hur jag ska få kylvattnet att cirkulera ordentligt, ifall det självcirkulerar eller om man måste ha en pump.
- Bad_and_ugly
- Posts: 2295
- Joined: 2004-05-16 21:46:13
- Contact:
-
- Posts: 683
- Joined: 2004-11-27 21:35:18
- Location: Skåne.
Du skriver Dirtbike..
Säg inte du menar dessa små sakerna??
Såfall blir det ett helvetes pill och lär förmodligen aldrig bli fulländat/klart..
Hade jag vatt dig i dom tankarna hade jag såfall satsat på en riktig 125a
som empelvis en HondaNS125F, bra hojjar faktiskt.. eller Nsf/Nsr serien kanske?
men sen kommer en annan tanke, tänk om de går på 125an..
""varför inte testa på en 250cc istället för mer händelser""
Som sagt, ja hade tipsat dig om en annan än dessa "små ting" iaf
Säg inte du menar dessa små sakerna??
Såfall blir det ett helvetes pill och lär förmodligen aldrig bli fulländat/klart..
Hade jag vatt dig i dom tankarna hade jag såfall satsat på en riktig 125a
som empelvis en HondaNS125F, bra hojjar faktiskt.. eller Nsf/Nsr serien kanske?
men sen kommer en annan tanke, tänk om de går på 125an..
""varför inte testa på en 250cc istället för mer händelser""
Som sagt, ja hade tipsat dig om en annan än dessa "små ting" iaf
• ο β ε ο •
-
- Posts: 683
- Joined: 2004-11-27 21:35:18
- Location: Skåne.
- übermensch
- Hedersbit
- Posts: 3190
- Joined: 2002-03-08 0:03:05
- Location: Kista
- Contact:
- Bad_and_ugly
- Posts: 2295
- Joined: 2004-05-16 21:46:13
- Contact:
Jo, fiddy, pitbike osv.. liten kinesbyggd sak av märket Lifan, man tager vad man haver..
Ett litet problem är att bakdäcket bara är på 10" vilket gör att det både slits fort och lätt släpper med befintliga motoreffekten på dryga 11hp.
Men att byta till större hjul är nog inte aktuellt..
Motorn är iaf en 125cc och inte en 110cc som är vanligast bland dessa små hojar.
Ett litet problem är att bakdäcket bara är på 10" vilket gör att det både slits fort och lätt släpper med befintliga motoreffekten på dryga 11hp.
Men att byta till större hjul är nog inte aktuellt..
Motorn är iaf en 125cc och inte en 110cc som är vanligast bland dessa små hojar.
Kan inget om mycket
Varför skulle det bli mer pill med en fiddy?delwing wrote:Du skriver Dirtbike..
Säg inte du menar dessa små sakerna??
Såfall blir det ett helvetes pill och lär förmodligen aldrig bli fulländat/klart..
Hade jag vatt dig i dom tankarna hade jag såfall satsat på en riktig 125a
som empelvis en HondaNS125F, bra hojjar faktiskt.. eller Nsf/Nsr serien kanske?
men sen kommer en annan tanke, tänk om de går på 125an..
""varför inte testa på en 250cc istället för mer händelser""
Som sagt, ja hade tipsat dig om en annan än dessa "små ting" iaf
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
-
- Posts: 683
- Joined: 2004-11-27 21:35:18
- Location: Skåne.
Tycker du att en fiddy är i samma storlek som en HondaNS125F ?Des wrote:Varför skulle det bli mer pill med en fiddy?delwing wrote:Du skriver Dirtbike..
Säg inte du menar dessa små sakerna??
Såfall blir det ett helvetes pill och lär förmodligen aldrig bli fulländat/klart..
Hade jag vatt dig i dom tankarna hade jag såfall satsat på en riktig 125a
som empelvis en HondaNS125F, bra hojjar faktiskt.. eller Nsf/Nsr serien kanske?
men sen kommer en annan tanke, tänk om de går på 125an..
""varför inte testa på en 250cc istället för mer händelser""
Som sagt, ja hade tipsat dig om en annan än dessa "små ting" iaf
Såfall är du helt på fel bana vettu =)
Vad är lättast att bygga ut/modda/mekka för något?
En vanlig mc-hojj som en HondaNS125F som jag nämde
eller en Fiddy hojj?
Mycket mer möjligheter med mitt exempel då det finns mycket
mer plats och hela köret då dessutom den är avsedd för lite aktivare
hästar mellan benen jämfört med en fiddy..
Är du med hur jag tänker? =)
• ο β ε ο •
Visst, men motorn är ju inte direkt mindre, det är ju en vanlig 125cc 4-taktare. Vi har satt på en crossmotor på en fiddy, och det jävliga är kylarna. Annars är det inga problem typ.delwing wrote:Tycker du att en fiddy är i samma storlek som en HondaNS125F ?
Såfall är du helt på fel bana vettu =)
Vad är lättast att bygga ut/modda/mekka för något?
En vanlig mc-hojj som en HondaNS125F som jag nämde
eller en Fiddy hojj?
Mycket mer möjligheter med mitt exempel då det finns mycket
mer plats och hela köret då dessutom den är avsedd för lite aktivare
hästar mellan benen jämfört med en fiddy..
Är du med hur jag tänker? =)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Aokaj.übermensch wrote:Jodå, snabb googling på "fiddy" inom sverige ger svar på modeller med 140cc också.-SE- wrote:Jag tror inte dem där småsakerna har 125cc motor.
Delwing: Jag har stört mig på det förbannat länge nu. ANVÄND INTE ENTERTANGENTEN!! Den byter rad själv när det är dags, det senaste inlägget du skrev kanske borde vara 3-4 rader, inte 12. Där ingår även lite att använda punkten rätt.
Så, nu var det sagt.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
- Winston Churchill
-
- Posts: 683
- Joined: 2004-11-27 21:35:18
- Location: Skåne.
Okaj =)Des wrote:Visst, men motorn är ju inte direkt mindre, det är ju en vanlig 125cc 4-taktare. Vi har satt på en crossmotor på en fiddy, och det jävliga är kylarna. Annars är det inga problem typ.delwing wrote:Tycker du att en fiddy är i samma storlek som en HondaNS125F ?
Såfall är du helt på fel bana vettu =)
Vad är lättast att bygga ut/modda/mekka för något?
En vanlig mc-hojj som en HondaNS125F som jag nämde
eller en Fiddy hojj?
Mycket mer möjligheter med mitt exempel då det finns mycket
mer plats och hela köret då dessutom den är avsedd för lite aktivare
hästar mellan benen jämfört med en fiddy..
Är du med hur jag tänker? =)
I mitt exempel med Honda är motorn iaf större men kanske bara i det fallet.. Jaoo kylarn kan nog strula en del, men jag ser inget problem med att byta den mot en sådan som sitter på en mer "riktig" motorcykel =)
• ο β ε ο •
-
- Posts: 683
- Joined: 2004-11-27 21:35:18
- Location: Skåne.
-SE- wrote:Aokaj.übermensch wrote:Jodå, snabb googling på "fiddy" inom sverige ger svar på modeller med 140cc också.-SE- wrote:Jag tror inte dem där småsakerna har 125cc motor.
Delwing: Jag har stört mig på det förbannat länge nu. ANVÄND INTE ENTERTANGENTEN!! Den byter rad själv när det är dags, det senaste inlägget du skrev kanske borde vara 3-4 rader, inte 12. Där ingår även lite att använda punkten rätt.
Så, nu var det sagt.
Övre inlägget skrev ja för din skull höhö
skämt å sido skriver jag så som jag trivs och du är ännu ensam
om att ha framfört klagomål så jag tror ja behåller detta "skrivsättet"
tills det framkommer större problem än din åsikt =)
Sry för x-antal offtopic i rad, lämnar omedelbart tillbaka tråden.. hehe
• ο β ε ο •
har en polare som började smida turbo på din minicross, fast om det blev färdigt vet jag inte, förmodligen inte. Turbon kom från en husqvarna gräsklippare har jag för mig han snackade om, en söt liten sak som borde ladda motorn lite. Kruxet med att överladda en 125cc motor är inte hur allt ska kopplas samman utan att hitta en turbo i rätt storlek, en turbo från en bil är för stor, eftersom 125an inte producerar tillräckligt med avgaser för att kunna driva turbon..
Ett alternativ till smörjning av aggregatet kan ju vara att leta fram ett med kullager..
Något lägre kompression i motorn (svarva ner kolven något) och mer bränsle kan motverka knackningar och spikningar som laddtrycket annars gärna lockar fram, en laddtrycksmätare är ju nästan ett måste..
plocka ut oljetryck och få dit oljekyl blir nog krångligare eftersom det är dåligt med trycksatta 'utgångar'på motorn, dvs oljetrycks kontakt, oljefilter etc.
Ett alternativ till smörjning av aggregatet kan ju vara att leta fram ett med kullager..
Något lägre kompression i motorn (svarva ner kolven något) och mer bränsle kan motverka knackningar och spikningar som laddtrycket annars gärna lockar fram, en laddtrycksmätare är ju nästan ett måste..
plocka ut oljetryck och få dit oljekyl blir nog krångligare eftersom det är dåligt med trycksatta 'utgångar'på motorn, dvs oljetrycks kontakt, oljefilter etc.
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
8125p 3dMark06
Jag vet att tidningen Bike turbomatade en 125 för en herrans massa år sedan, börja med att gräva upp den artikeln och se vilket nedrans meck det är att få ihop något sånt här. Men det var ju en 2-takt...
Men det är klart det går. Allt går. Och man kan aldrig ha för mycket effekt...fast den Ducati 1098 med full termi race system jag var ute med i onsdags, den hade iaf nog
Men det är klart det går. Allt går. Och man kan aldrig ha för mycket effekt...fast den Ducati 1098 med full termi race system jag var ute med i onsdags, den hade iaf nog
KTM + Akrapovic = [love]
- Bad_and_ugly
- Posts: 2295
- Joined: 2004-05-16 21:46:13
- Contact:
-
- Posts: 683
- Joined: 2004-11-27 21:35:18
- Location: Skåne.
jepp, om du inte bygger om motorn rejält innan =)Bad_and_ugly wrote:Jag kom att tänka på en annan sak, skulle det inte kunna gå att montera en tub lustgas och ett litet munstycke i kröken ner från förgasaren? Eller spränger man motorn då?
eller ja, de är ju visserligen om du vill den ska hålla mer än ett "sprut"..
större insugsplatta förgasarmunstycke luftfilter topp-packningar osv..
ja hade garanterat inte gjort på de viset iaf utan att checka detta först.......
• ο β ε ο •
- Bad_and_ugly
- Posts: 2295
- Joined: 2004-05-16 21:46:13
- Contact:
Så det skulle krävas omfattande ombyggnad av motorn innan den skulle kunna ta lustgas? Tänkte man kunde spraya i lite småskaligt till en början.delwing wrote:jepp, om du inte bygger om motorn rejält innan =)Bad_and_ugly wrote:Jag kom att tänka på en annan sak, skulle det inte kunna gå att montera en tub lustgas och ett litet munstycke i kröken ner från förgasaren? Eller spränger man motorn då?
eller ja, de är ju visserligen om du vill den ska hålla mer än ett "sprut"..
större insugsplatta förgasarmunstycke luftfilter topp-packningar osv..
ja hade garanterat inte gjort på de viset iaf utan att checka detta först.......
Risken är väl iofs att den kan baktända och förstöra både insug och förgasare..
Kan inget om mycket
-
- Posts: 683
- Joined: 2004-11-27 21:35:18
- Location: Skåne.
Det är olika hur man definerar "omfattande" heheBad_and_ugly wrote:Så det skulle krävas omfattande ombyggnad av motorn innan den skulle kunna ta lustgas? Tänkte man kunde spraya i lite småskaligt till en början.delwing wrote:jepp, om du inte bygger om motorn rejält innan =)Bad_and_ugly wrote:Jag kom att tänka på en annan sak, skulle det inte kunna gå att montera en tub lustgas och ett litet munstycke i kröken ner från förgasaren? Eller spränger man motorn då?
eller ja, de är ju visserligen om du vill den ska hålla mer än ett "sprut"..
större insugsplatta förgasarmunstycke luftfilter topp-packningar osv..
ja hade garanterat inte gjort på de viset iaf utan att checka detta först.......
Risken är väl iofs att den kan baktända och förstöra både insug och förgasare..
Men ja kan lova dig att det inte håller många "sprut" nästintill hur lite
du än trycker in i insugsplattan om du inte förordnar detta =)
Det där med turbo och enkel trim på olika sätt och vis samt effektivare
soppa eventuellt räcker sjukt gott och vääääl så tankar på lustgas
är bara extra jobb då du aldrig kommer kunna använda dig av maximal
sprut-effekt på gasen pga vrid osv osv endå.. Dessutom hade inte motorn hållt i längden oavsett hur du hade gjort, bara förlängt livstiden med ögonblick.. Praktiskt taget^
Hur som helst vill jag gärna ta del av detta projektet och kommer gärna
med olika tips konstant om ja får ta del av äran i form utav bilder på projektets "gång"
*edit*
hrm.... bara en tanke som slog mig, slog rätt hårt =)
vad har du funderat på för slags cyklar, enbart fiddy/cross stuket
eller du är öppen för förslag? =)
Du nämner i ditt första inlägg att du ännu bara är i det sk. idèstadiet..
När väntas idéerna bli verklighet? (om det blir verklighet?)
• ο β ε ο •
- Bad_and_ugly
- Posts: 2295
- Joined: 2004-05-16 21:46:13
- Contact:
Lifan är skit!!!!
De har gått i konkurs så det finns inga reservdelar.
jag känner några som jobbade med lifan motorcyklar, och när dom fick in en ny motorcykel eller minicross som skulle byggas ihop så fick dom byta väldigt väldigt väldigt mång muttrar därför att det inte fanns en enda låsmutter eller låsbricka.
Ojj vad mycket text (Förlåt)
De har gått i konkurs så det finns inga reservdelar.
jag känner några som jobbade med lifan motorcyklar, och när dom fick in en ny motorcykel eller minicross som skulle byggas ihop så fick dom byta väldigt väldigt väldigt mång muttrar därför att det inte fanns en enda låsmutter eller låsbricka.
Ojj vad mycket text (Förlåt)
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.