Showbelysning till bil

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Showbelysning till bil

Post by Bad_and_ugly »

Hej 64bits elektronik-elit!

Var ett tag sen jag gjorde någon tråd här i forumet senast, men nu har min bror anlitat mig till att styla hans lilla projekt, en nissan 200 som ska ha tung stereo och lite trevlig belysning lite var stans..

Efter att jag byggde nummerplåtsbelysning på hans tjejs bil (toyota mr2) med 12 vita LED's med lyckat resultat så väcktes ett intresse för fler lysdiodinstallationer på bilarna som det skruvas med i garaget, allt från innerbelysning, instrumentering till neon och belysning av fälgarna inifrån osv började föreslås.

Men nu är det EN idé som vi enats om att jag ska försöka konstruera. Det är en rinnande ljus effekt som skall monteras längs trösklarnas undersida och även under front och bakspoilern. Det är tänkt att RGB-dioder ska användas och monteras med ca 2cm mellanrum.
Dessa lysdioder ska då styras med antingen en mikroprocessor eller förprogrammerad logik, kanske någon form av PWM-styrning för att få en dimmande effekt osv.

Lite maffigt projekt kanske för en som lagt elektronikandet lite smått på hyllan för att äta, jobba och sova, men kom gärna med tips, idéer och kanske även några förslag (dock inte färdiga massproducerade stylingkits, detta är custombygge)
Kan inget om mycket
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Ska du ha PWM så blir det tre kanaler per lysdiod. Kommer behövas många synkroniserade microcontrollers alternativt en med jäkligt många ben.
Finns i.o.f. FPGAer med >1000 ben, lite overkill kanske.
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Multiplexing av dioderna skulle lösa problemet med de många anslutningarna. Kräver dock lite mer av mjukvaran.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Illuwatar wrote:Multiplexing av dioderna skulle lösa problemet med de många anslutningarna. Kräver dock lite mer av mjukvaran.
Hur ska man PWM:a då? Nån holdkrets? Känns som det blir rätt komplext. Den måste ju kopplas ur när ny uppdatering görs.
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

Men man kan kanske göra som dom gör på tivolin. dom har en bit av ljus slingan där alla dioder styrs var för sig sedan upprepar detta sig helatiden så säg att du tar ett stycke på 20 cm som du sedan upprepar runt hela bilen.

Annars blir det en otrolig mängd kablar att gömma i bilen
stybbz
Posts: 21
Joined: 2004-12-02 14:13:11

Post by stybbz »

Hej det är jag som har bett min bror fixa lite annulunda belysning.
Jag hade tänkt kanske 5cm mellan varje och 2m långt på sidorna = 40 st dioder. Tar man 4 st i kluster blir det bara 10st kluster med 4 dioder i varje. Är det rgb (flerfärgade?) så blir det alltså 20 kluster på varje sida och sidorna ska kopplas parallelt. Hoppas det klarnar upp lite eller kanske det rörde till det :P

Tack på förhand
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

stybbz wrote:Hej det är jag som har bett min bror fixa lite annulunda belysning.
Jag hade tänkt kanske 5cm mellan varje och 2m långt på sidorna = 40 st dioder. Tar man 4 st i kluster blir det bara 10st kluster med 4 dioder i varje. Är det rgb (flerfärgade?) så blir det alltså 20 kluster på varje sida och sidorna ska kopplas parallelt. Hoppas det klarnar upp lite eller kanske det rörde till det :P

Tack på förhand
Så du hadde tänkt ha en separat ljuseffektskrets per färg?

Jag tänkte snarare på en enda krets samt en separat PWM som styr färgerna på lysdioderna där man kan ställa in färg manuellt etc.

Sen även på ljuseffektkretsen var det tänkt att man skulle med en strömbrytare kunna tända alla lysdioder.

Kanske även om man får till en rinnande ljus effekt att man med en annan knapp kan pulsa ut stråk med tända lysdioder längs slingan, samt att kunna loopa dessa (retur från sista lysdioden i slingan).

Man borde väl kunna bygga en rinnande ljus effekt med enkel logik?

Helst gärna en justerbar oscillator så man kan ändra hastigheten :)
Kan inget om mycket
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

rinnande ljus kan du fixa med rätt enkel logik (en tänd åt gången == räknare, hälften tända i flytande block == skiftregister)

Om vidare förklaring behövs så bara fråga, jag kan rita upp ett schema när jag har tid över nån gång, typ i jul :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply