Dimmer

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Dimmer

Post by mcrj »

Kan man använda dimmer på en bordsfläkt

http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a ... =SE-412036

Eller är risken stor att bränna sönder den?
Mac mini
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det är olika från produkt till produkt, de flesta dimmers jag stött på klarar INTE att driva motorer, och de få jag sett som klarar motorer klarar inte vilka motorer som helst.

Den där motorn har nog effekt i lägsta laget för att drivas på en dimmer, Det är möjligt att det funkar om du samtidigt kör en 60W glödlampa på samma dimmer men jag garanterar inget.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Ok misstänkte det
men man kan inte bränna sönder nåt om man provar?
Mac mini
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

En fläktmotor är induktiv, den kan skicka tillbaka spänningsspikar i dimmern om man inte har något som fångar upp dom, som ghlargh sa, en glödlampa parallellt med fläkten borde göra susen. Skulle kanske gå att ta en mindre växelströmskondensator istället.
Kan inget om mycket
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag har försökt köra kondensatorkopplade motorer på dimmer, det funkar ju, men i de flesta fall låter dimmern som en 100Hz ringklocka...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Hehehe.

Kan man lägga in ett motstånd för att sänka farten
min låter som en höfläkt på lägsta.
Mac mini
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

du kan inte använda elektronisk dimmer utan måste jaga fatt på en som klarar av järnkärnetrafo. brukar köra dom till tex kanalfläktar.

Har du en motor på 100W behöver du ha en dimmer som klarar minst 200W

Men för att få det o funka på en bordsfläkt kan vara ganska knepigt. såvida du inte lastar bort en del efekt.
Post Reply