Cigg tändaren i bilen

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
Elitemodd
Posts: 298
Joined: 2004-11-21 21:12:39
Location: Vilda väsby
Contact:

Cigg tändaren i bilen

Post by Elitemodd »

Hej

Jag undra om det går att få så att strömmen alltid är på i ciggutaget i bilen.Nu tänds den ju bara om man vrider på tändningen.

mvh elitemodd.
Jag vägrargöra små chassin
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

Sätt kablarna till ciggutaget direkt på batteriet.
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Derfl@ wrote:Sätt kablarna till ciggutaget direkt på batteriet.
Du bör nog inte ens bara pilla på en sladd i en bil om du säger så. Att ha osäkrat i en bil är bland det dummaste du kan ha.

Elite: Har du nån säkring på vettig ampere där det alltid ligger ström på? Isf kopplar du plusen dit och det bör inte vara den som startmotorn eller nåt liknande går på.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Elitemodd
Posts: 298
Joined: 2004-11-21 21:12:39
Location: Vilda väsby
Contact:

Post by Elitemodd »

-SE- wrote:
Derfl@ wrote:Sätt kablarna till ciggutaget direkt på batteriet.
Du bör nog inte ens bara pilla på en sladd i en bil om du säger så. Att ha osäkrat i en bil är bland det dummaste du kan ha.

Elite: Har du nån säkring på vettig ampere där det alltid ligger ström på? Isf kopplar du plusen dit och det bör inte vara den som startmotorn eller nåt liknande går på.
Nja osäkrat vill jag ju inte ha,jag har ju 3 st slutsteg å grejer så jag vet att det måste vara säkrat m.m.Men det går inte att få uttaget alltid strömfört utan att dra nya kablar?
Jag vägrargöra små chassin
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

jo de ska du kunna få, det beror på vilken bil det är dock, men oftast så kan du juh dra från säkrings dosan, eventuellt från tändnings låset, brukar finnas konstant plus där, dock är det olika från bil till bil.
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

McTw1st wrote:jo de ska du kunna få, det beror på vilken bil det är dock, men oftast så kan du juh dra från säkrings dosan, eventuellt från tändnings låset, brukar finnas konstant plus där, dock är det olika från bil till bil.
Ja det brukar finnas konstant plus på tändningslåset, men som jag sa så bör man ta det från en säkrad punkt. Exempelvis säkringsdosan.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

-SE- wrote:
McTw1st wrote:jo de ska du kunna få, det beror på vilken bil det är dock, men oftast så kan du juh dra från säkrings dosan, eventuellt från tändnings låset, brukar finnas konstant plus där, dock är det olika från bil till bil.
Ja det brukar finnas konstant plus på tändningslåset, men som jag sa så bör man ta det från en säkrad punkt. Exempelvis säkringsdosan.
Precis som jag sa, och iomed att han sa att han viste om att han skall andvända säkringar så kan han ta de från tändningslåset :) man kan juh altid säkra själv vettu ;) hehe
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

McTw1st wrote:
-SE- wrote:
McTw1st wrote:jo de ska du kunna få, det beror på vilken bil det är dock, men oftast så kan du juh dra från säkrings dosan, eventuellt från tändnings låset, brukar finnas konstant plus där, dock är det olika från bil till bil.
Ja det brukar finnas konstant plus på tändningslåset, men som jag sa så bör man ta det från en säkrad punkt. Exempelvis säkringsdosan.
Precis som jag sa, och iomed att han sa att han viste om att han skall andvända säkringar så kan han ta de från tändningslåset :) man kan juh altid säkra själv vettu ;) hehe
Indeed, men att dubbelsäkra o ha för många säkringar är idotiskt. Finns bara ett ord för det, spänningsfall.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Elitemodd
Posts: 298
Joined: 2004-11-21 21:12:39
Location: Vilda väsby
Contact:

Post by Elitemodd »

Ja det är en volvo 945 :)
Jag vägrargöra små chassin
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

-SE- wrote:Indeed, men att dubbelsäkra o ha för många säkringar är idotiskt. Finns bara ett ord för det, spänningsfall.
Spänningsfallet över en säkring är knappt märkbart.
Kan inget om mycket
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Det är ju bara att sätta en hängsäkring på kabeln.
Mac mini
User avatar
okim
Posts: 43
Joined: 2006-11-30 11:44:25

Post by okim »

-SE- wrote:
McTw1st wrote:
-SE- wrote:
McTw1st wrote:jo de ska du kunna få, det beror på vilken bil det är dock, men oftast så kan du juh dra från säkrings dosan, eventuellt från tändnings låset, brukar finnas konstant plus där, dock är det olika från bil till bil.
Ja det brukar finnas konstant plus på tändningslåset, men som jag sa så bör man ta det från en säkrad punkt. Exempelvis säkringsdosan.
Precis som jag sa, och iomed att han sa att han viste om att han skall andvända säkringar så kan han ta de från tändningslåset :) man kan juh altid säkra själv vettu ;) hehe
Indeed, men att dubbelsäkra o ha för många säkringar är idotiskt. Finns bara ett ord för det, spänningsfall.
Vad grundar du ditt påstående på? Är det bra kontakt mellan varje anslutningspunkt, så blir det minimala spänninsfall.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Elitemodd wrote:Ja det är en volvo 945 :)
På din 945 har du en (två?) pluskablar som är kopplade till brytaren på blink-armen. De är på konstant, då varningsblinkersomkopplaren med sitter där (helt rätt, blinkreläet verkar bara han en blinkande funktion och inte avlastande för brytaren vid ratten, sitter nämligen 2,5mm^2 kablar upp dit som sedan går direkt ut till hö/vä blinkers, den till ena sidan är gul, det är jag till 99% säker på). Sätt någon form av skarv där innan brytaren, koppla till cigguttaget, eventuellt via en brytare (har en kasse volvo originalbrytare om du mot fraktkostnad vill ha snygg finish). Minuspolen på cigguttaget kan du behålla som det är kopplat.

Vet detta då jag strömförsörjer larm/centrallås därifrån på min 745.
DIM kalsonger As String
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

vad är det för bil?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

Elitemod wrote:Ja det är en volvo 945
Stiiig wrote:vad är det för bil?
läst ordentligt? ;D
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
User avatar
Elitemodd
Posts: 298
Joined: 2004-11-21 21:12:39
Location: Vilda väsby
Contact:

Post by Elitemodd »

Stiiig wrote:vad är det för bil?
volvo 945
Jag vägrargöra små chassin
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Glasrörsäkringar -> Crap. Använd bladsäkringar för mindre spänningsfall. Bilar med för låg spänning i är jävligt trista imho.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

12Volt på batteriet

14-16volt på generatorn ungefär (varierar)

de e inte volten som är farlig de e amperen ;)

glas säkringar e i princip samma som bladsäkringar juh...
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

McTw1st wrote:glas säkringar e i princip samma som bladsäkringar juh...
Kontaktytan...

Än en gång, översäkrat är det mest dumma idiotiska fulaste man kan ha i en bil. Säkringarna ska sitta i en säkringsbox, behöver du en till så sätter du den på en ledig plats i säkringsboxen.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
okim
Posts: 43
Joined: 2006-11-30 11:44:25

Post by okim »

-SE- wrote:
McTw1st wrote:glas säkringar e i princip samma som bladsäkringar juh...
Kontaktytan...

Än en gång, översäkrat är det mest dumma idiotiska fulaste man kan ha i en bil. Säkringarna ska sitta i en säkringsbox, behöver du en till så sätter du den på en ledig plats i säkringsboxen.
Än en gång, du måste förklara vad du menar. Om du är elektriker så kan du säkert förklara. Jag är elektriker och ser fram mot en förklaring från dig.
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

personligen så tycker jag Glas säkringar e snyggare oxå går att göra mer med dom tex sätta upp en egen hållare med glas säkringar i plast skydd o sen lägga dioder bakom som lyser igenom plasten och glas säkringen, ser mycket mer på sån "styling" än vanliga säkringar, kontakt ytorna är större om du har vettiga fötter (hållare) på glas säkringarna så ja förstår inte vad du menar med kontakt ytorna.

jag menar en sånhär

Image
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
User avatar
Elitemodd
Posts: 298
Joined: 2004-11-21 21:12:39
Location: Vilda väsby
Contact:

Post by Elitemodd »

Men om jag nu dra kablar från batteriet,skall jag jorda i chassit eller i batteriet.+ hur stor bör säkringen va (amp).

mvh elitemodd
Jag vägrargöra små chassin
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

börja med 3amp, de beror helt o hållet på vad du ska andvända i cigguttaget, du ska jorda i chassit,
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
User avatar
Elitemodd
Posts: 298
Joined: 2004-11-21 21:12:39
Location: Vilda väsby
Contact:

Post by Elitemodd »

McTw1st wrote:börja med 3amp, de beror helt o hållet på vad du ska andvända i cigguttaget, du ska jorda i chassit,
Ja det som jag skall driva är mobilladdare (ibland) Men det som jag ska ha är en lite bildator som jag idag driver via ciggutaget,men det är lite jobbigt att allt dör när man stänger av tändningen på bilen.

Vilken kvadrat är bäst på kabeln 2,5m2 kvadratig??
Jag vägrargöra små chassin
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

kolla vad som sitter nu och andvänd likadan kabel samt säkring osv :) absolut enklast
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
Post Reply