frustrerande motorproblem...

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Köp massor med buntband och självborrande galvaniserade skruv innan du petar i "nya" motorn, så du kan göra ett ordentligt förarbete med att fästa upp kablar och slangar lite snyggt.
Kan inget om mycket
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Bad_and_ugly wrote:Köp massor med buntband och självborrande galvaniserade skruv innan du petar i "nya" motorn, så du kan göra ett ordentligt förarbete med att fästa upp kablar och slangar lite snyggt.
det finns ju redan fästen för sånt. nån typ av chassimonterade buntband som man knäpper upp och lägger i nya kablar bara. Det vart väldigt bra. Tänkte ju byte ut alla tändkablar oh vakum slangar mot vita sen. Troro det kommer bli bra.

Imorogn skall jag åka och göra mallar för fästena till fjäderbensstagen på fjäderbenstornen och börja klura utt nånå snygg form på dom. får se hur det går. skall se om jag hittar nånå som lite snyggt kan kapa ur dom i nån maskin.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

Om du vill så kan du gå in på vwtyp1.com och läsa massa om folk som har turbokonenterat bubblor. Är inte så svårt som man tror. allt du behöver är ju en snurra ett grenrör lite slangar och en progresiv bränsletrycks regulator eller ett extra sprut till bilen.

Så länge du inte laddar mer än 0,4-0,5 bar så kan du köra utan att komp sänka. sen kan du altid gå över på andra bränslen som E85 som tål högre kompresion utan att självantända
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Så här ska det se ut under huven ;)

Image Image
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Trogdor wrote:Så här ska det se ut under huven ;)

Image Image
haha jo om man gilalr viper så...

Nej men hålle rpå plockar ihop en b230 nu!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Vad tycker SBP om att du byter ut b280'n mot en b230?
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

Stiiig wrote:haha jo om man gilalr viper så...

Nej men hålle rpå plockar ihop en b230 nu!
Viper!?
Get out of here you fuckin flies!
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

mohammedbilderna wrote:
Stiiig wrote:haha jo om man gilalr viper så...

Nej men hålle rpå plockar ihop en b230 nu!
Viper!?
Nej men shiiti! tänkte helt mongo! var inte meningen!

Imorogn stoppar jag iaf i nya spisen! dock utan turbo :( men vintern e lång som dom säger!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Du skulle ha volvos raka 24ventilers sexa :)
Kan inget om mycket
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

så där ja... nu är drivlinan klar och det ister en liten fjuttig b230f i under vintern. hade hellre haft E motorn men får klara mig med F under vintern. Blir nog fler byten. bilder kommer en annan dag! min telfoen e sönder
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

E motorn med det värdelösa vakuum insprutningen byter jag mot en F vilken dag som helst.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

DeCaff wrote:E motorn med det värdelösa vakuum insprutningen byter jag mot en F vilken dag som helst.
Hmm jo men det jag är ute efter i E motorn är de smidda kolvarna och stakarna. Det är ju bara toppen jag behöver byta till den jag har fårn F motorn sen e det klart för lite överladdning! men det blir väll ett projekt för vintern. Har en del E motorrer på G så jag tar bara allt under toppen från E motorn. renoverar med nya lager och allt som borde bytas! får ett snyggt volvo rött block. Jag menar skall man vara seirös så skall det fan vara från grunden. Komemr bli skönt att regga bilen med E motorn iaf. Med tanke på skatten jag hade på den med v6an! blir nog inge större än en rädblockare i denna bil! Men den räblockaren skall fan visa att den går kan jag lova!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Här är lite bilder! Inge givande bilder men iaf. tagna i lördags.

"Nya" motorn:
Image

Där står den å länktar. Så synd att sommaren är över...
Image

Ja det är verkligen synd att sommaren är slut. Fast jag tror denna kommer göra sig bra i snön sen. kan ju inte garranter att den kommer gå rakt på vägarna men snyggt kommer det va.
Image

fan va skitig den blir när man skruvar.
Image
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Det sitter inga smidda stakar i E motorn, den enda motorn som kom med smidda stakar var b23et.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

DeCaff wrote:Det sitter inga smidda stakar i E motorn, den enda motorn som kom med smidda stakar var b23et.
Nu har du helt fel. Alla e motorere överhuvudtaget from -86 tror jag har smidda stakat och kolvar och är turbo färdiga...
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

Turbo färdiga...... Ja det beror ju på vad de har för komp. men låter välldigt dumt att köra en motor som har lågkomp utan turbo. blir nog en ganska klen motor då.... fast skördetröska behöver nte så många hästar heller :o
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Nej B230E har 10:1 i komp, men man får väll köra på volvos standardlösning, 2 extra topplockspackningar.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

DeCaff wrote:Nej B230E har 10:1 i komp, men man får väll köra på volvos standardlösning, 2 extra topplockspackningar.
Hömm kul... Så nbär det börjar ladda upp mot 1 bar så skickar du ut båda genom sidan...
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Det är iaf vad som står i manualen till min turbosats till B21.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

DeCaff wrote:Det är iaf vad som står i manualen till min turbosats till B21.
whatt? den maualen vill jag verkligen se... Är det verkligen volkvo standard? IN MY AS! möjligvis om du ha en platta i samam form som packiningen emellan 2 packiningar.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Sen måste man väl ha en längre kamrem? Eller kompenserar spännrullen?
Kan inget om mycket
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Bad_and_ugly wrote:Sen måste man väl ha en längre kamrem? Eller kompenserar spännrullen?
spänrullen kan göra så du kan ha +/-1.?cm på toppen
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Stiiig wrote:
Bad_and_ugly wrote:Sen måste man väl ha en längre kamrem? Eller kompenserar spännrullen?
spänrullen kan göra så du kan ha +/-1.?cm på toppen
Heh, då finns det ju marginaler iaf, så du slipper köpa en special racing deluxe-kamrem för massor med dyra pengar.
Kan inget om mycket
Post Reply