frustrerande motorproblem...

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

frustrerande motorproblem...

Post by Stiiig »

haha kanske finns någon här som vet något :D vem vet!
Har haft fullt upp med motorn i min 760 senaste tiden. Kan fan inte förstå vad som är fel. det började med att jag skickade en topplockpackning i min förra motor. Så jag byte till en som sades fungera. Men då jag satt i den så händer inte så mkt mer än att den startat och går på tomgång. så fort man skall til å varva den minsta lila så dör den! Har felsökt tamefan allt på den! Kanske borde säga tt det är en PRV6a i den. dvs samma v6a som sitter i delorean bilarna.

Skall rpova med ett nytt batteri imorogn då jag hela tiden får stå med starthjälp på för å starta den. kan vara ganska krävande grejer detta. vore ju synd om denna feting skall stå stilla.

Image
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
dunderklumpen
Posts: 142
Joined: 2007-06-27 10:45:03

Post by dunderklumpen »

Om den dör när du ska varva så verkar det som att du har fel förgasareinställningar. Men om det fungerade innan du bytade packning så borde inget speciellt hända. Tjuvluft?
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Förgasare i en 760..? :)
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

dunderklumpen wrote:Om den dör när du ska varva så verkar det som att du har fel förgasareinställningar. Men om det fungerade innan du bytade packning så borde inget speciellt hända. Tjuvluft?
hmm... det existerar inga förgadare på dessa skönheter! och jag bytte aldrig packning jag byte motor!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Du kanske köpte en defekt motor?

Annars kan du kanske ha pajat nån komponent från insprutningen när du monterade den andra "nya" motorn.

Om jag inte minns fel så är det renbault som konstruerat v6-motorerna? Oljekanalerna till topparna till dessa sägs vara för trånga, så de sätts lätt igen och toppen skär..
Kan inget om mycket
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Bad_and_ugly wrote:Du kanske köpte en defekt motor?

Annars kan du kanske ha pajat nån komponent från insprutningen när du monterade den andra "nya" motorn.

Om jag inte minns fel så är det renbault som konstruerat v6-motorerna? Oljekanalerna till topparna till dessa sägs vara för trånga, så de sätts lätt igen och toppen skär..
vet självklart att jag inte pajat något till insprutnignen!
Du har nästan rätt ang motorn! den är av märket PRV (Peugeot, Renault, Volvo) och har tillverkats i över 900 000 ex fram till 1998. fast from -91 och framåt sitter den endast i Delorean bilarna. Och det med trånga oljekanaler än sant. endast helsyntetisk olja och byte av filer och olja var 500e mil e rekomendabelt på dessa monster.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

säg inte det är den fule röde jäkeln du köpte innan som blivit så snygg? ::)
• ο β ε ο •
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

Bytt motor. men hur mycket av de gammla givarna o kablage har du flyttat över?
Har ingen större aning om skilnaderna på den motorn du har nu och den gammla.

Volvo det borde inebära att du har någon modell av Bosch Motronic boxarna i. Har du kollat felkoderna???

Du säger du har felsökt det mesta. Antar att du har kollat ditt bränsletryck. (Borde ligga runt 3bar)
Sitter det en eller två Lambda sensorer på den? kan vara så att du har råkat skifta dem? alternativt spridarbankerna (eller kablaget till dem) Är ganska säker på Motronic systemets map inte tar hänsyn till lambda sensorn förens den får någon signal från TPS givaren (Trottelläges givare) och har man då skiftat lambdasensorerna så kan det bli lite pankaka av det.

om du nu har behållt befintlig TPS från den gammla motorn kolla att den har samma värden som den som var orginal. kolla att den levererar samma resistans värden o inte går bakvänt.

Sedan om bränsletryck finns och lambda sensorer är rätt monterat, Tps funkar normalt, Då har du bara hallefektsgivaren och luftmassemätaren kvar.

Hallefektsgivaren fungerar eftersom vi ser att motorn startar på tomgång. luftmasse mätaren kan du faktiskt koppla bort o prova o starta utan. de flesta motronic boxar tillåter att du gör det. Likaså TPS givaren men dock inte båda samtidigt.

Men den viktigaste frågan. vilket kablage använder du och cad för skilnader finns det på motorerna.
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Stiiig Blir problemet löst är du skyldig oss en bild från insidan och en film från utsidan där du visar hur den fläskar på! 8)
• ο β ε ο •
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

delwing wrote:säg inte det är den fule röde jäkeln du köpte innan som blivit så snygg? ::)
Vilken då? Jag har adir gägt en röd volvo! En silvrig 740 Och en mattsvart rollad 460 och min vita 760 är de enda i volvo väg jag ägt förutom 240 traktorn då...
delwing wrote:Stiiig Blir problemet löst är du skyldig oss en bild från insidan och en film från utsidan där du visar hur den fläskar på! 8)
Klart som fan :D Får se hur planerna med DVD å nya basar blir :d
RCC wrote:Bytt motor. men hur mycket av de gammla givarna o kablage har du flyttat över?
Har ingen större aning om skilnaderna på den motorn du har nu och den gammla.
Hela elsystemet och spridarna. Spjällhus givaren, hallgivaren. rpm givaren är från gamla motorn! Det är alla jag kunde hitta. Och motorerna var det ingen skillnad på! förutom att den ena gått några mil mer.
RCC wrote: Volvo det borde inebära att du har någon modell av Bosch Motronic boxarna i. Har du kollat felkoderna???
Bosch sitter det överallt. felkoder går att kola med volvo grejer from -89+
Finns dock en slad man kan kopla på det nånstans men vet ej vad den sitter :(
RCC wrote: Du säger du har felsökt det mesta. Antar att du har kollat ditt bränsletryck. (Borde ligga runt 3bar)
Sitter det en eller två Lambda sensorer på den? kan vara så att du har råkat skifta dem? alternativt spridarbankerna (eller kablaget till dem) Är ganska säker på Motronic systemets map inte tar hänsyn till lambda sensorn förens den får någon signal från TPS givaren (Trottelläges givare) och har man då skiftat lambdasensorerna så kan det bli lite pankaka av det.
Bränsle trycker är det enda jag inte provat! Och det skall provas imorgon. skulle göra det idag men jag körde runt i cirklar på en stor parkering på tomgången ist... det sitter en lambda på den.
RCC wrote: om du nu har behållt befintlig TPS från den gammla motorn kolla att den har samma värden som den som var orginal. kolla att den levererar samma resistans värden o inte går bakvänt.
Den är bytt och ger samma värden...
RCC wrote: Sedan om bränsletryck finns och lambda sensorer är rätt monterat, Tps funkar normalt, Då har du bara hallefektsgivaren och luftmassemätaren kvar.
Hallefektsgivaren fungerar eftersom vi ser att motorn startar på tomgång. luftmasse mätaren kan du faktiskt koppla bort o prova o starta utan. de flesta motronic boxar tillåter att du gör det. Likaså TPS givaren men dock inte båda samtidigt.
Hallefektsgivaren är kontrollerad. Och LMM är kontorllerad genom att jag dragit ur sladden då den gått... den går bara sämre då.
RCC wrote: Men den viktigaste frågan. vilket kablage använder du och cad för skilnader finns det på motorerna.
Som sagt... det gama kablaget och ingen skillnad på motorerna!
tack för alla förslag :D skall göra ett större försök imorgon och skruva ur pumpen ur tanken om det skulel vis sig att den pumpar dåligt. kan vara filtret i tanken som inte mår så bra med.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

detta e säkert en riktigt dum fråga men har du provat med att rengöra insprutet?
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
User avatar
dunderklumpen
Posts: 142
Joined: 2007-06-27 10:45:03

Post by dunderklumpen »

Stiiig wrote:hmm... det existerar inga förgadare på dessa skönheter! och jag bytte aldrig packning jag byte motor!
Hehe förlåt mig. Jag har bara mekat mopeder så jag chansade hej vilt!
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

McTw1st wrote:detta e säkert en riktigt dum fråga men har du provat med att rengöra insprutet?
Jag har inte rengjort just något? vilken del menar du?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

jahaja... nu har jag provtryckt retur slangen på bränsle systemet och kommit fram till att bilen inte går nå vidare med 2hg tryck i returen! det skall vara 3 bar :D det är liksom en 15del av vad det skal vara.. känns ju bra! skall plocka ur pumpen ur tanken idag å se vad jag kan göra åt saken!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Stiiig wrote:jahaja... nu har jag provtryckt retur slangen på bränsle systemet och kommit fram till att bilen inte går nå vidare med 2hg tryck i returen! det skall vara 3 bar :D det är liksom en 15del av vad det skal vara.. känns ju bra! skall plocka ur pumpen ur tanken idag å se vad jag kan göra åt saken!
låter skitbra, lycka till =)
glöm inte filmen samt bilderna efteråt bara ;D
• ο β ε ο •
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

Känsliga motorer i 760, väldigt viktigt med service!

Sitter ju Renault motor i.

Har en 760 turbo på ingång själv :) Jag valde turbo eftersom den inte har 6/V6.
Get out of here you fuckin flies!
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

mohammedbilderna wrote:Känsliga motorer i 760, väldigt viktigt med service!

Sitter ju Renault motor i.

Har en 760 turbo på ingång själv :) Jag valde turbo eftersom den inte har 6/V6.
asså det är en PRV motor. dvs Peugeot, renault, Volvo motor. inte endast renault. vilken turbo valde du=?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

jahaja... nu har jag börjat arbetet för en ny motor, En ny PRV! Men medans jag väntar på motorn så gör jag lite arbete med motorutrymmet. har tvättar rent det och tejpat massa kablar så det ser lite vårdat ut. Är riktigt nöjd med motorutrymmet. ingen som helst rost under smutsen!

ja här har vi en bild på "monstret" dvs den gamla motorn... Stripapde ner motorn totalt sen. sen ser man bakändan på lillebrors traktor också :D
Image

Här har jag presis slitit ur motorn. Ser förjävligt ut! har också dragit tejp över massa kablar som hängde löst mot torped väggen! fan hur prydligt det vart.
Image

ja nu har det tvättats :D fan vad najs det vart! jävligt nöjd kan man säga. Avfettning och högtryckstvätt!
Image

Tvättade fälgarna lite också :D
Image

jahaja :D det var väll lite jag gjort idag :D får se hur det går sen då nya motorn kommer. blir väll en del detaljer på motorn sen. Slangar å sladdar på motorn skall vara svarta/vita även så detaljer som ventilkåpor komponenter och div annnat svart/vitt :D blir nog najs !
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Fan vad nice Stiiig, du är min favorit-volvoraggare! :)
Du får spela in lite filmer och visa vad pärlan går för ;)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Ser ut att vara en automatlåda?
Kan inget om mycket
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Bad_and_ugly wrote:Ser ut att vara en automatlåda?
hömm... korekt!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Stiiig wrote:
Bad_and_ugly wrote:Ser ut att vara en automatlåda?
hömm... korekt!
Så kan vi ju inte ha det. ;)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Des wrote:
Stiiig wrote:
Bad_and_ugly wrote:Ser ut att vara en automatlåda?
hömm... korekt!
Så kan vi ju inte ha det. ;)
hmm jorå det kan vi nog visst det :D finns planer på m90 låda men det blir framåt somamrne isf ;) är ju inge manligt att bränna däck under vintern ändå ;) dessutom är de så jävla skönt att drifta runt i rondellerna med automat :D haha!

Men det som kommer ske närmaste tiden är väll:
[] Tvätta och lackera en del grejer på nya motorn.
[] Sätta i och sätta igång nya motorn.
[] Köpa nytt ljud (ersättter GAS10" och 6x9orna och 5.25 i dörrarna)
[] byta ut den löjliga bordern.
[] Skriva Ståhl i old english med vit text 30cm höga på bakrutan.

här kommer lite godis:

Så här såg den ut senast jag tittade :D haha! jävlar vad hög den är frma utan motor.
Image
Last edited by Stiiig on 2007-09-04 23:03:10, edited 2 times in total.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

Hur många häst utvecklar en såndär egentligen? (I nuvarande skick alltså)
Planerar du att trimma den ännu mer senare eller är det fullt tillräckligt för den gamle volvon ;)
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Derfl@ wrote:Hur många häst utvecklar en såndär egentligen? (I nuvarande skick alltså)
Planerar du att trimma den ännu mer senare eller är det fullt tillräckligt för den gamle volvon ;)
haha orginal utvecklar den inte mer än 130 något. Planer finns ju på turbo front osv. Men det är sånt jäävla jobb. Finns ju färdiga kitt för dessa motorer från delorean att lätt fixa upp dem i eldsprutande monster på 300 kusar men det kostar lite. Men en kul ide utan större modifikationer är ju dubbal lätttryckare. Altså inget större laddtryck än typ 0.4-0.5 bar. Men det kommer nog på en jäävla sprätt på den där hinken. Får se hur det bli. vinternr är lång!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
Post Reply