problem med generator + laddregulator till MC

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

problem med generator + laddregulator till MC

Post by übermensch »

Har en 3-fasgenerator på min MC, men har lite problem med laddningen. Generatorn har 6 anslutningar, 3 av dem vet jag är fas och en ytterligare vet jag är magnetiseringen. De två övriga vet jag inte vad de är till för(ska läsa när jag tar kort sen).

När jag kopplar 12V direkt på magnetiseringen, utan regulator, så får jag efter likriktarbryggan ut ca 20V vid lågt motorvarv, dvs, alldeles för högt.

Regulatorn jag har är märkt med D+, D- och DF, dvs, den har tre anslutningar.

Jag har provat att ansluta D+ till 12V och D- till magnetiseringen och "fel-lampan" till DF, men det ger ingen spänning på magnetiseringen eller diagnoslampan.

Jag har provat att koppla 12V till fellampan och sedan vidare till D+, DF till magnetiseringen och D- till jord, men det ger heller ingen spänning på magnetiseringen.

Varje gång jag kopplat har jag dubbeklkollat anslutningarna så att de verkligen har kontakt, för att utesluta sådana frustrerande fel.

Inser att det hade underlättat med scheman/bilder, men har inte möjlighet att lägga upp det just precis nu, men återkommer med det om ingen lyckas klura ut det ändå ;)
In cars several processors are connected by a bus
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

www.sporthoj.com

Gå in i forumet o teknik o mekhörnan. Dom kan svara på alla dina frågor du vill ha svar på

Nasse@sporthoj
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

RCC wrote:www.sporthoj.com

Gå in i forumet o teknik o mekhörnan. Dom kan svara på alla dina frågor du vill ha svar på

Nasse@sporthoj

Funderade på det först, men har alltid blivit avskräckt av namnet, det är ingen sporthoj det handlar om nu(Ural med Chang Jiang 750 sidventilsboxer monterad, ~24hp på dryga 300kg torrvikt) ;)


Hittade förresten lösningen, någon annan som råkar ha samma huvudvärk över laddnignen på något gammalt fordon kan säkert ha nytta av den. Hade missat att det fanns en till utgång på likriktaren.
http://www.buchanan1.net/charge.shtml
In cars several processors are connected by a bus
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

Ja vist kan dom reta dig för att du inte kör en Rächer maskin men vi är hjälpsamma. o du kör ju faktiskt en kult maskin. Finns en till på SH som kör en ural
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

RCC wrote:Ja vist kan dom reta dig för att du inte kör en Rächer maskin men vi är hjälpsamma. o du kör ju faktiskt en kult maskin. Finns en till på SH som kör en ural
Tänkte mer på att det är fel kategori hoj öht :). Men i framtiden vet jag vart MC-frågorna hamnar!
In cars several processors are connected by a bus
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

Du är så välkommen.
Post Reply