Bygga om hemtelefonen

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
robin.
Posts: 315
Joined: 2003-01-05 20:34:27
Location: Strängnäs

Bygga om hemtelefonen

Post by robin. »

Hallå! Har fått nog av min jäkla hemtelefon som låter som en tok varje gång det ringer, och det är fanimej aldrig till mig.. Så nu har jag bestämt mig för att bygga om den så att den blinkar istället för att låta. (Kan tillägga att det var riktigt länge sen jag höll på med något liknande, så det lilla jag kunde har jag i princip glömt bort..) Har testat att sätta dit en liten lysdiod på sladdarna som gick till högtalaren förut, men den lyser inte tillräckligt starkt när det ringer.. (Blinkar till lite gör den dock) Så min fråga är alltså, finns det något relativt lätt sätt att förstärka signalen? Har en sån resistor som behövs för att koppla in 2 AA-batterier till dioden så det blir lagom med kräm till dioden :P (Har dissikerat ett projekt från tekniken i 9:an..)
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Hmm. Ghlargh, HIT! Vi behöver korrekta siffror :D

Men jag har för mig det var klart mer än 10V, upp mot 30V i telefonledningen vid ringsignal. Då borde man ju kunna utnyttja det till en lampa med lite resistorer och grejer. Mindre svårt där. Men frågan är om lampan lyser hela tiden, tror det var 3-5V vid kopplingston. Vet inte riktigt, men du skulle kunna skrota en såndär ringklocka som man sätter i telejacket, du vet en sån där gammal och se vad du hittar för kul grejer i den och ev. mäta spänningen när det ringer. Finns nog 100 sätt att göra detta på.

Lycka till!

BTW, finns färdiga sånnahär lampor.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

A: optokopplare och förstärkarkrets istället för LED i din nuvarande koppling.

B: transistor med basresistor direkt på högtalarutgången.

C: Spänningssensor på ringledningen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
robin.
Posts: 315
Joined: 2003-01-05 20:34:27
Location: Strängnäs

Post by robin. »

Haha ok, det lät som något jag kanske ska vänta med att göra tills jag läst på lite mer.. För tillfället så är inte högtalaren inkopplad i varje fall, och hör telefonerna i andra delar av huset ringa så.. :P Tack så mycket för hjälpen!

-SE-: Att köpa en färdig är väl inge skoj? ;) Roligare om man gjort det själv, gärna med lite tejpade sladdar som hänger ut så det ser riktigt bonn-meckat ut :P
Post Reply