Temperaturövervakning

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Temperaturövervakning

Post by Gnuet »

Tjenare alla goa' grabbar.

Nu är det så att farbror Gnutten gått och blivit akvarienörd.

Jag har fått en akvarieställning för 6st 180liters-kar som jag vill göra lite hightech-lösningar till. Bland annat har jag redan fixat datorstyrd belysning dag och natt.

Men jag vill väldigt gärna övervaka temperaturen i de olika karen också, vad jag förstått så är det väl inte så svårt - men jag är värdelös på att löda osv. Någon form av 1-Wire lösning har jag varit inne och kollat på, kruxet är bara att det måste få plats på 1 USB->COM-adapter. Så är det ens möjligt för mig att övervaka 6st olika temperaturer med EN usbport?

Den som knäcker den här nöten får väldigt gärna bygga mig kablarna och sälja mig dem också ;)
iDon't care about your problems.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

DS18S20 är en vanlig tempsensor med 1-wire stöd. Finns att sampla från maxim om man vill. Kan enkelt köra 6st sensorer.

Madmodder har en bra guide också under "moddar och byggen"
http://madmodders.se/

EDIT: Det är inte speciellt svårt att pilla ihop. Nackdelen är väl att du nästan måste ha en lödstation. Jag hade gärna gjort det men har inte tillgång till någon just nu heller.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Ok, men som sagt. Eget bygge är i princip uteslutet. Kontrakterar hellre någon då :)
iDon't care about your problems.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Känner du ingen som har en lödkolv då? Det behövs inga direkta kunskaper, bara en lödkolv.


Hur gjorde du med belysningen? Jag antar att det sitter något lysrör över varje tank? Har planer på något liknande fast för UVB-rör.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Ah well, samplar ett par fråm Maxim. Får se ifall jag orkar på mig det ändå då. Men nån skulle ju kunna vara jätte jätte jättegullig och bara löda ihop själva adaptern åt mig då :) Kablarna får jag nog ihop själv ;)

Ja, det är vanliga lysrörsramper det kommer bli. Tar en grendosa med 6 kontakter på och kopplar till den USB-kontrollerade grendosan som i sin tur är ansluten till Mac minin som leker cron bara. Supersimpelt, men ack så skönt att slippa alla dessa jävla skruvtimers...

Jag utfäster en belöning à 100SEK för en färdiglödd adapter.
iDon't care about your problems.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Aha du kör via USB. Det var inte alls dumt! Har en linux-burk som skulle kunna köra cron för det också.

Delarna till en adapter utan DS18S20 kostar 65kr + 35kr frakt så man tjänar ju inget på att bygga en åt dig :P
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Ne, och eftersom att jag ändå ska vara i det rummet en hel del vill jag inte ha saker som väsnas - därav vaet av redan tyst och bra Mac mini.

Alla akvarierna kommer t.ex. köras med bottenfilter på en sjukt tyst luftpump.

Argh, det blir la nog att bygga en själv då... fan, där får man för sin lathet :P Får shoppa lite på Elfa dårå...
iDon't care about your problems.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Fortfarande ingen som vill bygga en åt mig?
iDon't care about your problems.
Post Reply