Fråga ang. en mig svets.

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

RCC wrote:
Ghlargh wrote:Att byta till 13A när du har 1,5 kvadratmillimeter kabel är precis lika olagligt som att byta till 16A. Enligt den tabell som gäller för svenska elinstallationer är 10A det maximala säkringsvärdet för 1,5mm^2

.
Där har du faktiskt lite fel. eller en hel del fel! För att få säkra en kabel med 13A så får den vara max 100 meter lång och minst ha en area av 1,5 kvadratmillimeter. Sedan hur gammla elsäkerhetsföreskrifter du har vet jag inte.

Men har man inte allt för gammla ledningar o inga längre sträckor kan du givetvis säkra om till 13A. har du gängsäkringar så passar 13A säkringen rätt in i en 10A Pass kontakt (Röd färg).

Men däremot att sätta i en 16A säkring på samma kabel vore ingen bra ide även om uttaget sitte en meter i från centralen. (Iofs godkänt i flertalet länder) Men inget jag skulle göra. inte ens som nödlösning. Har du centralen i närheten av där du skall svetsa? be isf någon elektriker att sätta upp ett 3 fas uttag under centralen. Gissar på att det kan kosta ca 1000-1500 Kr om han gör det på sin fritid
Säkerhetsföreskrifter är för noobs. 1.5mm2 ska vara 10A, inget annat. Känn bara på kabeln, den blir allt fisljummen när du belastar den med tillochmed mindre än 10A, och då är det väl ingen hit att ha 13A? Varma kablar ger mig dåliga vibbar. Så ett specialmonterad 16Auttag med 2.5mm2 vid centralen, eller trefasuttag är att rekommendera. Helst trefas då det är väl det som följer reglerna mest och sen ha en omvandlare.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vänta nu ett litet tag, först säger du att man ska följa elföreskrifter, sen tipsar du om att låta en elektriker göra jobbet på sin fritid...

För att få göra fasta installationer som är godkända enligt lag och försäkringsbolag måste du arbeta under en försäkring för elinstallation, denna är inte giltig om du inte har ett giltigt kvitto från elfirman som tecknat försäkringen.

Att låta en elektriker göra en installation på fritiden är exakt lika olagligt som att låta din 3årige brorson göra jobbet, kan jobbet inte spåras med kvitton är det inte en laglig fast installation...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

Ja Du ära helt rätt att man skall ha ett kvitto på instalationen o det får man inte om man får det gjort utan kvitto.
Men skall man vara riktigt jobbig så är det oxå så att som anläggningsinehavare så måste man tillse att instalationen upfyller gällande krav i Starkströmsföreskifterna. Hur många villaägare tror du vet det eller ens bryr sig om att de har ett ihoptejpat vägguttag)

Men som elektriker så kan jag säga att när man ligger på gränsen för vad en 10A säkring klarar så brukar man trycka i en 13A GII säkring eller an 13A Automat. Sedan så får man faktiskt säkra ända upp till 20A i motorinstalationer om de är kompleterade med ett överlastskydd.

Men enligt SS 424 14 06 och SS424 14 04 Så är 13A helt ok.

Om jag hadde orkat hade jag scanat in sidorna till er.

Tommy Midroc Electro
Post Reply