Elcentralbygge [Bildtråd]

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Elcentralbygge [Bildtråd]

Post by -SE- »

Hade inget att göra så jag tänkte jag gör en liten bildtråd över en elcentral jag byggde EXTREMT långsamt under X antal veckor. Jag började bygga under juli och blev klar i slutet av vecka 43. Den skulle nämligen vara med under ett lan under höstlovet. Under det långsamma projektet ändrades en del grejer på den också efter hand. Tanken var först en mer avancerad elcentral där man kunde avaktivera jordfelsbrytaren, men det fanns inte tid till det så därför struntade jag i jordfelsbrytaren.

Bild 1
Skåpet den skulle byggas i. Smutsigt, rostvatten, massa hål och kabelgenomförningar. Vissa hål täcktes med bultar och planbrickor, dessa togs sedan väck och ersattes med funktionella saker.

Bild 2
Insidan.

Bild 3
Rengjort och brytaren för kontaktorn är monterad.

Bild 4
Kontaktorn monterad och testas temporärt med en sladd till vägguttaget.

Bild 5
Säkringar inköpta och monterade med 1.5mm2 EKK. Både säkringarna och kablarna byttes senare mot 16A och 2.5mm2. Tidigare säkringar var på 10A, alltså hela 18A som gick till spillo vilket jag inte gillade. Säkringarna kommer senare användas till golvvärmen i badrummet och toaletten (skilda rum) så dem kommer ändå till användning.

Bild 6
Fötter tillverkade i slöjden. Aluprofil från nårra gamla upphängningar till världskartor från SO-salarna. Blankpolerade även dessa på en svarv med polerrulle.

Bild 7
Fötter monterade. Här skymtas även trefasintaget som jag inte tagit nårra bilder speciellt på.


Bild 8
För att utnyttja platsen i skåpet mer så flyttades DIN-skenan nårra centimeter upp. Täckplåten är utkapad i 1.5mm tjock aluplåt, detta hjälpte min far mig med. Fästena för denna plåt gjorde jag av M6-stång och satte fast med låsmuttrar.

Bild 9
Hål för strömbrytaren som ni tidigare såg på luckan är nu borrat på alu-plåten. Även uttagens innanmäten är monterade samt hål borrade för kablarna till dessa.

Bild 10
Allt monterat och här visas slutresultatet. Ett par dagar efter att denna bild togs använder elcentralen som sagt på ett lan för att driva 30 datorer. Inget blev varmt och allt fungerade bra.

Observera att detta inte är alla bilder som jag tog och att många grejer inte visas såsom detaljer som ändrades under projektets gång.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Snyggt bygge, påminner lite om min 2.0

http://ghlargh.com/lanel/elcentraler/elcentraler.html
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Ghlargh wrote:Snyggt bygge, påminner lite om min 2.0

http://ghlargh.com/lanel/elcentraler/elcentraler.html
Ja just det! Jag glömde ju skriva det viktigaste att jag kom på hela projektet efter att ha sett dina elcentraler och att jag fick mycket inspiration från 3.0:an, men att jag sedan kom över ett sånt skåp av en slump. Dock är mitt mycket mindre än ditt verkar det som.

Funderade även på det Ghlargh, du har 5 centraler. Använder du bara en åt gången, eller flera samtidigt? Och om du använder dem samtidigt, är det inte så att många lokaler har färre uttag med högre Ampere istället för många 16A? Tänkte du borde haft en specialbyggd 63A till dina =). Typ med ett 63A intag och 4st 16A uttag.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag har delar liggande för att bygga en omvandlare från 63 -> 2*32 och 2st 32 -> 2*16, ska smäcka ihop dessa nån gång tänkte jag.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

Fint bygge!

Men en sak jag undrat över ett tag, vad händer om nånting går fel och en persons dator går sönder?
För om man hyr från ett företag har ju de en försäkring för sånt eller hur funkar det?
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

En persons dator kan inte gå sönder pga elcentralen om den inte är helt knasigt byggd.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Tvivlar på att företag som hyr ut sådana saker har försäkringar som täcker skador på inkopplad utrustning.
Vad händer om ett ben på ett bord går av och din dator faller i golvet? Ersätter lokaluthyraren din dator?
Tror att det anses som en vanlig olyckshändelse om inget allvarligt slarv gjorts.

På det temat kan jag ju tipsa om att dra åt jordledning och nolledning extra noga i centralen och kablar till centralen.
Om jorden lossnar har du en potentiell livsfara, om nollan lossnar och du har ojämn last är det nästan säkert att vissa datorer kommer gå sönder.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Ghlargh wrote:om nollan lossnar och du har ojämn last är det nästan säkert att vissa datorer kommer gå sönder.
Hur tänker du nu? Om nollan lossnar så bryts väl bara kretsen? Utveckla det där lite, det lät intressant =)
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Du kopplar dina saker mellan fas och nolla, tre faser som vardera har 400V mellan sig och 230V mot nollan.

Nu tar du bort nollan i ledningen till centralen, nu är alla dina saker kopplade som ett Y mellan faserna och sammankopplade i mitten.

Tänk dig att du har tre laster, två glödlampor på 15W och en spisplatta på 3000W (bara för att dra det till sina extremer)
I jämförelse är spisplattan en kortslutning och 15W-lampan en öppen krets.
Nu har du helt plötsligt 400V över dina 15W-lampor som omedelbart går sönder.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Måste ju bero lite på var nolledaren lossnar. Om den lossnar i intaget så är uttagen fortfarande sammakopplade med nollan, men om det lossnar från ett av uttagen så borde det inte spela någon roll, right?
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Naaaizzzz! Enda som saknas är ett slicktest ;D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

ADiS wrote:Naaaizzzz! Enda som saknas är ett slicktest ;D
Haha.

Kan lägga till en grej så att folk inte frågar vad det på ovansidan är för något: Det är budget-bärhandtag. Morsan skulle kasta nårra gamla garderobsknoppar så jag norpade nårra i brist på annat.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

Ghlargh wrote: Tror att det anses som en vanlig olyckshändelse om inget allvarligt slarv gjorts.
Ja, det jag menar är att vem kan se att ingen slarv gjorts.
Det leder mig utsökt in på min nästa fråga, måste man ha behörighet för att bygga en sånhär sak som kan vara potentiell livsfara?
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Snyggt bygge =)

Men rätta till jordkabeln från dörren, känns som den bara är i vägen när man stänger.
derfl@ wrote:Ja, det jag menar är att vem kan se att ingen slarv gjorts.
Det leder mig utsökt in på min nästa fråga, måste man ha behörighet för att bygga en sånhär sak som kan vara potentiell livsfara?
Japp man måste ha behörighet.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

Damn skulle va så skoj att knåpa lite.. :(
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Zezo wrote:Japp man måste ha behörighet.
BZZZZZZ! FEL!

Du får bygga i princip vad du vill med en stickpropp på så länge du har nödvändig kunskap och inte monterar det permanent, dvs. det får inte skruvas fast och ledningen från uttag till apparat måste ligga löst.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Jag trodde det var begränsat till 230V, eller är jag ute och cyklar? (Ja jag är en lågströms pillare.)
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

Ghlargh wrote:
Zezo wrote:Japp man måste ha behörighet.
BZZZZZZ! FEL!

Du får bygga i princip vad du vill med en stickpropp på så länge du har nödvändig kunskap och inte monterar det permanent, dvs. det får inte skruvas fast och ledningen från uttag till apparat måste ligga löst.
Kvalificerar sig elcentralen ovan in i den normen?
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Den har stickpropp, 5-polig sådan och hanterar 230V, inte 400. Vad som gäller enligt lagar och försäkringar skiter jag fullständigt i, jag tror på vad jag kan.

Förövrigt så har min fader som är diplomerad bilelektriker godkänt den, och jag ska även prata med en riktig elektriker jag känner som ska godkänna den.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Zezo wrote:Men rätta till jordkabeln från dörren, känns som den bara är i vägen när man stänger.
Inte alls, det är gott om plats för den =) Däremot är den lite väl utragen på den bilden.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Ghlargh wrote:
Zezo wrote:Japp man måste ha behörighet.
BZZZZZZ! FEL!

Du får bygga i princip vad du vill med en stickpropp på så länge du har nödvändig kunskap och inte monterar det permanent, dvs. det får inte skruvas fast och ledningen från uttag till apparat måste ligga löst.
Okej, slarvigt av mig, däremot får man pilla med stickproppar, precis som du säger osv om man har nödvändig kunskap alt. begränsad behörighet.

När jag såg ordet elcentral så kom jag in på andra tankar, i min ögon (nu på morgonen) så ser detta mer ut som en grendosa med automatsäkringar till, och inte en elcentral, har inte starkströmsföreskrifterna till hands, så jag kan inte se vad som definierar en elcentral.

Ber om ursäkt.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Zezo wrote:
Ghlargh wrote:
Zezo wrote:Japp man måste ha behörighet.
BZZZZZZ! FEL!

Du får bygga i princip vad du vill med en stickpropp på så länge du har nödvändig kunskap och inte monterar det permanent, dvs. det får inte skruvas fast och ledningen från uttag till apparat måste ligga löst.
Okej, slarvigt av mig, däremot får man pilla med stickproppar, precis som du säger osv om man har nödvändig kunskap alt. begränsad behörighet.

När jag såg ordet elcentral så kom jag in på andra tankar, i min ögon (nu på morgonen) så ser detta mer ut som en grendosa med automatsäkringar till, och inte en elcentral, har inte starkströmsföreskrifterna till hands, så jag kan inte se vad som definierar en elcentral.

Ber om ursäkt.
Praktiskt sätt är ju en elcentral just det ::)

EDIT: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21099381

Elcentral kallas den, portabel sådan. Det är i stort sätt samma sak fast jag har inga trefasuttag och ingen jordfelsbrytare, detta för att min ska användas till framförallt lan, och då är trefasuttag onödigt och jordfelsbrytare ett helskotta.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

DeCaff wrote:Jag trodde det var begränsat till 230V, eller är jag ute och cyklar? (Ja jag är en lågströms pillare.)
Du cyklar.

Du får själv hantera saker för 230/400V som inte är fasta installationer om du har nödvändig kunskap. Saken är den att eventuella dödsfall etc. är ditt ansvar då sådana innebär att du inte hade nödvändig kunskap.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

Jag gillar nödvändig kunskapsregeln :)

Om det funkar har du nödvändig kännedom, går det sönder, kan du inte ;D
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

derfl@ wrote:Jag gillar nödvändig kunskapsregeln :)

Om det funkar har du nödvändig kännedom, går det sönder, kan du inte ;D
Att undvika skador redan innan = ännu bättre =)
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
Post Reply