Koppla elgitarr till dator

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
IsseBisse
Posts: 120
Joined: 2006-01-24 15:47:48

Koppla elgitarr till dator

Post by IsseBisse »

Var inne och köpte en Stereo-adapter från 6,3 mm till 3,5 mm på Clas Ohlson idag och jag undrar om jag skulle kunna koppla in min elgitarr i mic-uttaget, köra signalen genom ngn mixer på datorn och sedan spela upp det i mina högtalare. Är det så enkelt och finns det några bra program (helst gratis) för detta, gärna med lite inställningsmöjligheter för ljudet.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Självklart borde det fungera så enkelt, men jag har en känsla av att det inte behöver bli så bra om man gör så.. :/
IsseBisse
Posts: 120
Joined: 2006-01-24 15:47:48

Post by IsseBisse »

Varför inte? Behöver man ha ngt program för att det ska fungera och vet du ngt som kan mixa ljudet?
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Alltså jag kan INTE sånt där, men jag har en känsla av att köra signalen direkt in i ljudkortets digitalizer inte alltid är 100%.
IsseBisse
Posts: 120
Joined: 2006-01-24 15:47:48

Post by IsseBisse »

Okej, blir väl till att testa sig fram. Fortfarande interesserad av mixer-program om ngn annan vet ngt.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Cubase är bra för nästan allt men kostar mkt pengar.
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

kr1sse wrote:Cubase är bra för nästan allt men kostar mkt pengar.
Jojo... Men att..... ::)
• ο β ε ο •
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Det verkar inte vara några problem:
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=67190

Passar på att flytta tråden till teknikforumet, där den passar bättre.
In cars several processors are connected by a bus
IsseBisse
Posts: 120
Joined: 2006-01-24 15:47:48

Post by IsseBisse »

Fick det att fungera nu men det lät inte alls bra. Har ett Creative Sound Blaster Xtreme Gamer-ljudkort och Logitech z-2300. Ngn som har tips på ngt, inte alltför dyrt, tillbehör som skulle kunna få det att låta bättre?
User avatar
Pescados
Posts: 1
Joined: 2007-12-02 1:55:09
Location: Malmö

Post by Pescados »

En Line 6 Pod eller en Behringer V-amp hade funkat bra.
De är ju bra till så mycket annat oxå men är riktigt bra om man vill leka lite.
Går säkert att hitta begagnat för 500:-
User avatar
Axxion
Posts: 15
Joined: 2007-12-20 11:47:47
Location: Östersund

Post by Axxion »

Är själv gitarrspelande, har testat samma sak.
Dock tror jag det blev en del kopplande fram & tillbaks
på min gamla dator.

Hursomhelst, så skulle jag nog rekommendera
dig till att gå till din lokala musikaffär och fråga
efter en sån här: http://digidesign.com/index.cfm?langid= ... emid=23596

Den jag syftar på av alla dessa är Mbox2-Mini,
bör ligga kring 3000kr hos musikaffärer runtom i Sverige.

Tänk också på att det följer med lämplig
mjukvara till den, prisvärt helt klart ;)
Gigabyte-GA-P35-DS4(rev. 2.1)|Intel Q6600| Corsair 6400C5DHX 4 GB RAM|Sapphire Radeon HD3850 512MB|WD Caviar SE16 500GB SATA + WD MyBook 300 EXT|Windows Vista Home Premium 64-Bit|CoolTek 600Watt-Modular|
User avatar
Bananamoon
Posts: 331
Joined: 2005-04-01 11:17:17
Contact:

Post by Bananamoon »

Det finns många felande länkar i att köra en gitarr rakt in i mic in eller line in på ett "vanligt" ljudkort. För att få någorlunda godtagbart resultat behöver du ett enkelt ljudkort som är avsett att koppla in gitarrer och andra instrument i.

Du kanske kan beskriva lite mer noggrannt vad du vill göra och vilka prylar du har att tillgå? Vill du spela in? Eller bara ha datorn som gitarrförstärkare?

Det billigaste alternativet jag kan komma på är Jam Lab från M-Audio. Kostar ca 650kr. Titta på den.
Macolm: iMac 20" 2,4 Ghz - 4Gb RAM
Angus: Athlon64 3000+ s939@2,65Ghz - 1Gb - 8600GT - 250Gb - DVD-RW - 17" TFT - Vista
Darkstar: PII 400 Mhz - 384Mb - 6Gb+250Gb - nVidia 8 mb :) - SuSE 10.1
Bloggen
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Bananamoon wrote:Det finns många felande länkar i att köra en gitarr rakt in i mic in eller line in på ett "vanligt" ljudkort. För att få någorlunda godtagbart resultat behöver du ett enkelt ljudkort som är avsett att koppla in gitarrer och andra instrument i.

Du kanske kan beskriva lite mer noggrannt vad du vill göra och vilka prylar du har att tillgå? Vill du spela in? Eller bara ha datorn som gitarrförstärkare?

Det billigaste alternativet jag kan komma på är Jam Lab från M-Audio. Kostar ca 650kr. Titta på den.
?

Enda felande länken jag kan se är att preampen suger på de flesta vanliga ljudkort.

Fixa asiodrivisar + preamp så funkar det fint.
Guitar rig är ett trevligt program att sitta och öva med. Men itne gratis. :-/
User avatar
Bananamoon
Posts: 331
Joined: 2005-04-01 11:17:17
Contact:

Post by Bananamoon »

OK. En, som jag anser det, viktig felande länk är:

- Fel ingångsimpedans på ljudkortet för instrumentsignaler.
Leder till att det ofta blir väldigt mycket störningar. Det gäller även om man kopplar dem direkt till ett mixerbord. Därav använder man DI-boxar när man ska göra så. Även om man har ett SSL-bord för 2,5 miljoner.

Och då tycker jag nog att en allmänt trevligare och bättre lösning är att skaffa ett enkelt USB-ljudkort som har en ingång avsedd för gitarr. Klart!

Då slipper man hålla på med DI-boxar samt oroa sig för latency och liknande problem som kan uppstå om man vill köra till exempel Guitar Rig eller Amplitube.

Men, jag kanske underskattar detta ljudkort, problemen med fördröjning är kanske inte så stora, och då funkar det ju bra med en preamp/pod/v-amp eller liknande. Det blir nog ungefär samma pengar.

Se kostar inte jamlab 650kr heller som jag sa tidigare, men kan få den mycket billigare.

Nåväl, jag har kanske för höga krav. Det skulle vara intressant, som sagt, att höra vad trådskaparen vill kunna göra med gitarren och datorn. Det är ju egentligen det som avgör vad som kan anses "funka". Vill du inte spela in utan bara "få ljud" behöver du ju inte blanda in datorn alls utan köra bara med din pod/v-amp etc om du skulle bestämma dig för att skaffa en sån.
Macolm: iMac 20" 2,4 Ghz - 4Gb RAM
Angus: Athlon64 3000+ s939@2,65Ghz - 1Gb - 8600GT - 250Gb - DVD-RW - 17" TFT - Vista
Darkstar: PII 400 Mhz - 384Mb - 6Gb+250Gb - nVidia 8 mb :) - SuSE 10.1
Bloggen
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Men det va ju det jag sa, bara preampen som är problemet. :)
Har testat vanliga micpreampen i min gamla laptop med både singlecoil- och humbuckergitarr och det har funkat hyfsat, självklart ingen inspelningskvalité men öva duger det till.
Det finns inofficiella ASIO-drivisar som funkar till det mesta, så latencyn bör inte va nåt problem.
Har man gura med aktiv elektronik slipper man alla preampproblem.

Men håller med att om man ska spela mycket är det lika bra att skaffa något ritkigt, kostar ju inte mycket precis, mycket roligare så också. Men om han bara vill testa så är det ju värt ett försök med det han har.

Verkar kasst att ett bord fö 25 mille inte har en ordentlig ingång? Jag kan bygga en impedansmatchad preamp för typ 20:-. :P
IsseBisse
Posts: 120
Joined: 2006-01-24 15:47:48

Post by IsseBisse »

Körde ljudet via ljudkortets programvara istället för virtuAmp (som jag testade med först). Får hyfsat ljud och lite effekter också, det räcker. Kanske blir ett sånt där USB-ljudkort för gitarr i framtiden...

Har en fråga bara: är det möjligt att koppla gitarren till datorn och datorn till gitarrförstärkaren (genom högtalarutgången, med hjälp av en adapter)? Och då endast använda datorn som mixer för ljudet. Har en Squier SP 10. Kommer det låta skit om jag kopplar den till datorn istället för mina högtalare? Tänkte att den lär ju vara bättre lämpad för en gitarrs frekvensomfång.
User avatar
Ijey
Posts: 522
Joined: 2005-03-16 10:42:45
Location: Göteborg

Post by Ijey »

Oj min gamla tråd blev länkad till :D
Jag behövde köra volymen på gitarren på högsta för att ljudet skulle bli bra... alltså volymen du justerar på själva gitarren.. prova det om du nu inte redan gjort
Tidigare calle909
Post Reply