spis / ugn gör så att proppar går

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

spis / ugn gör så att proppar går

Post by Mitra »

Hej bor i en lägenhet med en elektrisk spis/ugn av märket indesit.

Hela "spisen" är kopplad till ett uttag som jag kan slå ifrån om jag vill, vilket sedan är kopplat till min jordfeltsbrytare..

Nu är det så att om jag använder spisen så ibland så slår den jordfeltbrytaren och det låter rätt mkt från den när den gör det..

så slår jag på jordfeltbrytaren igen och då funkar spisen kanske ett tag, eller så slår den av den direkt igen..

Kan inte märka om det är en speciell platta och det verkar inte vara ugnen eftersom vi brykar använda plattorna när det går.

hursom en dag så gick jordfeltsbrytare helt så fick byta grej i den. Tänkte om någon vet vad det kan vara för nåt? jag kommer få någon att koamm och kolla på det, men om någon vet något så kanske jag akn göra det själv.. några tips?
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det låter ju som om din spis har ett jordfel.

Förresten, en jordfelsbrytare är inte en "propp".
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

Ghlargh wrote:Det låter ju som om din spis har ett jordfel.

Förresten, en jordfelsbrytare är inte en "propp".
ja du har rätt, inte propp som går.. men men =)

om den har jordfel, är det något jag kan kolla själv eller kan det vara något som kommit i vägen eller så så gör att det blir "fel". Alltså kan det finnas något enkelt idoit fel som kan ha hänt. vatten på kontakten? =)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

Du säger att du bor i en lägenhet. Är det en hyresrätt? Ring hyresvärden. du behöver en elektriker!
Ja är det en bostadsrätt. då behöver du fortfarande en elektriker.

Som elektriker skulle jag undvika o använda spisen
Post Reply