Fixa Laptop T-bord - hur?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Fixa Laptop T-bord - hur?

Post by Deuterium »

Begåvad som man är, hällde jag en halv liter O-boy i min laptop. Fimpa strömmen direkt och öppna skitet till den sista delen för att rengöra och låta torka. Datorn i sig funkar nu tipptopp, men t-bordet krånglar.

Följand knappar funkar inte:

w e z x u 2

Märkt att ifall man trycker tillräckligt många gånger så ibland funkar tangenterna, samma gäller på alla. Vad nu det kan ge tecken på :P

Lät det stå och torka i solen under tiden man var på jobbt idag men det fixa inte biffen.

Tänk ifall man skulle testa med något av följande, stor risk att det pajar helt dock:

1. Skölja ordentligt med ljumet vatten och låta torka under ett dygn.
2. In med det i en värmugn på 50 grader under några timmar.

Vad tror ni med störst sannolikhet kan fixa det?

I värsta fall får jag beställa ett nytt via ebay, kostar inte mer än ett par hundringar med frakt.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

1 fungerade på min mobil, förutom att det blev något glapp i mobilens fastport (där man trycker in laddaren), men det kan ha berott på andra faktorer.
Dyslexi
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Jag extrautrustade mitt första ultra-x flat med oboy jag med. Försökte få till det, men gav till slut upp och konsumerade ett nytt.

Bäst är väl tror jag att plocka bort de tangenterna som inte funkar och göra rent med kanske lite sprit eller annat lämpligt.

Skölja det med vatten och sen torka det gjorde en kompis förr, det gick mindre bra för honom.

Kostar det inte mer än nån 100-lapp med ett nytt så är väl det bästa valet, eller iaf det jag skulle valt.

Förresten, felplacerad.

*flyttar*
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Varför är det alltid Oboy folk spiller i sina tbord? ;D

Jag skulle testat skölja rent med något kul och sen in i ugnen några timmar.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Låter som att det har hamnat oboyrester mellan kontaktbläcken i tgb, under tangenterna. Har du tur, kan du dela på det och ta bort gummimattan (om det sitter en hel matta) eller de små gummiplupparna (vid separata pluppar) under tangenterna. Brukar vara ganska lätt att dela på antingen tangentbordet eller de separata brytarna. Rengör kontaktytorna med t-sprit/t-röd.
DIM kalsonger As String
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Problemet med nya tangenbord är att de använder membranbrytare, det kommer in socker och vatten i membranet. Det går att fixa men är sällan värt jobbet.

Vad man gör är att man tar isär hela tangentboredet, tar ut membranet och försöker ta isär och rengöra de båda sidorna av membranet från allt socker.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Som sista försök kanske du skulle dränka det i T-röd ett dygn och skaka det i vätskan så resterna löses upp och förhoppningsvis rinner ur tangentbordet med T-röden.

Om inga plaster eller gummipluppar löses upp så borde det funka.
Kan inget om mycket
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ett problem med idén att använda T-röd är att sprit inte löser socker speciellt bra.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply