Lp skivor till dator

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
Macray
Posts: 26
Joined: 2006-06-12 20:47:25

Lp skivor till dator

Post by Macray »

Jag skulle vilja ha lite tips å förslag på att föra över lp skivor till dator.
Det är nämligen så här att jag har fått ett jobb att överföra skolans skivor till dator. Då undrar jag vilka sätt kan man göra på.

Mina frågor är alltså

1. Hur ska jag få skivorna över till datorn? Vad fins det för alternativ?

2. Vilket program är bra å lättanvänt så att man kan ta bort brus m.m.

3. Vilket format är bäst att konvertera till ska funka på Pc & Mac i olika spelare? Har funderat på Mp3 med hög kbit.

Tror inte jag glömt nått men det ser vi väl.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Teknikfråga, flyttar.


I utrustningsväg behöver du en RIAA-förstärkare och sladdar mellan den och datorns line-in för att det ska fungera. Försöker du koppla skivspelaren direkt på line eller mic in utan förstärkaren kommer du få väldigt låg ljudnivå och konstigt viktat ljud(bas/diskant kommer låta helfel)

Alternativet är en skivspelare med USB-sladd, som går att köpa idag. Men jag gissar att det inte är aktuellt med så mycket ny hårdvara.

Mjukvarufrågan hoppar jag, det finns de säkert någon annan som kan bättre.

Angående format, MP3 är ett OK val. Undviker du bara ett låst format(wma, aac, ra...) så går det välja i princip vad som helst. Men väljer du ett format som är lossless, ex FLAC, så går det från det att skapa alla tänkbara lossiga(mp3, aac, ogg osv) format vid behov.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

übermensch wrote: I utrustningsväg behöver du en RIAA-förstärkare
RIAA är inblandade i all kopiering... zOMG... 8^D
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

IcePic wrote:RIAA är inblandade i all kopiering... zOMG... 8^D
lolz 8]

Den där USB-varianten på skivspelare kanske funkar jättebra, men ljudkvalitén kan bli lidande för att tonarmen ser inte ut att vara nån tungviktare direkt.. Resonanser och dålig bas borde tyvärr vara resultatet av en plastig skivspelare.. Bättre att skaffa en gammal stereo med phonoingång, en skivspelare, tillhörande kablar och sen en sladd från rec-out på förstärkaren till line in på datorn.
Kan inget om mycket
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Har du fått över några skivor till datorn och hur gick det?

Annars...
Går ju annars att köpa en billig och bra RIAA.
Tänkte så slipper man gå genom massa elektronik i förstärkaren i onödan, sen kör man in i datorn från RIAAn. En reko skivspelare kan du säkert hitta på loppis för en väldigt liten summa, i värsta fall kan du behöva köpa en ny nål.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
Post Reply