Bilens värde vid självservice?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Bilens värde vid självservice?

Post by Mr Einstein »

Om man själv utför service på bilen, oljebyte, luftfilterbyte mm så får man givetvis inga fina servicestämplar i serviceboken.
Hur gör man den dagen man ska sälja bilen och inte har någon fin servicebok att visa upp?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Är det en 240 eller en ny 911?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

nem wrote:Är det en 240 eller en ny 911?
Om jag haft råd med en 911 så hade jag nog haft råd med verkstadsservice också.
Och en sketen 240 behöver ingen servicebok ;D

Jag har en helt vanlig Ford Mondeo årsmodell 2002 och har införskaffat en Haynes service och reparationshandbok för att hålla nere kostanaderna på enklare reparationsarbeten och service.
En vanlig årsservice med oljebyte och oljefilter samt luftfilter går på ca 2000 kronor på verkstad. Jag kan göra det själv för 700 kronor.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Mondeon rasar ganska mycket i pris ändå de närmaste åren, så det gör nog inget om du skruvar själv. Bara du vet vad du gör.

På volvos verkstäder går det att få en stämpel om man gör stora delar av servicen själv. Sedan låter man i princip bara dem hälla på oljan, som man köper själv av billigare återförsäljare än volvoverkstaden.
DIM kalsonger As String
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Dynamitsven wrote:Mondeon rasar ganska mycket i pris ändå de närmaste åren, så det gör nog inget om du skruvar själv. Bara du vet vad du gör.
Det var också min tanke, den här bilen tänker jag behålla ganska länge.
Och köper man ny bil genom en bilhandlare någon gång i framtiden så har dem ändå en servicetekniker som går genom bilen och kollar dess kondition.
Man ser väl ganska lätt om är servad eller inte.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Mr Einstein wrote:Man ser väl ganska lätt om är servad eller inte.
Nja, säg inte det, svårt att se om det är precis dax att serva eller att det var dax att serva för några år sedan. Det som blir om man skippar oljebyten osv. är att det blir ökat slitage på motor/växellåda. Resultatet kan vara att växellådan rasar vid 25000 mil istället för 30 000, t ex. Det är näst intill omöjligt att se om du säljer bilen då den har gått kanske 15-20 000 mil.

Byt gärna bromsservooljan vartannat år för att undvika kondensbildning och sönderfrusna bromssystem.

Och glöm för allt i världen inte intervallerna för kamremsbyte!
DIM kalsonger As String
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

små saker som att byta olja filter tändstift och sånt tror jag itne är nån större fara
det är sånt som dom flesta tycker är ok och många gör själv
men kamrem/kedja och sånt vill man ju som köpare helst se papper på i.a.f
är ju drygt om man köper en bil och får ventil sallad efter en månad :P
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Sorry för halvbump men...

Om du gör servicen själv så spara kvittona på det du har köpt och lägg dom på korrekt ställe i serviceboken, märkta med datum och km ställning för aktuell service. En servicemanual visar på ett visst intresse att få till det rätt från början med...

Då syns det att du har iaf köpt dom sakerna som servicen krävde, och inte bara hävda det. :)
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Herr Thomas
Posts: 425
Joined: 2002-03-08 7:21:51
Location: Huvudstadens pärla; Bromma

Post by Herr Thomas »

Det beror, som i så många andra sammanhang på :-)
SAAB 9-5 har tex en 8-årig motorgaranti men den gäller enbart om bilen servas på verkstad enligt SAAB:s serviceschema och serviceboken är stämplad.
Nu finns väl inte motsvarande förlängda garanti på Forden så där kanske det spelar mindre roll.
För mig spelade det mer roll då jag fick en ny kamkedja på motorgarantin. Utan serviceboken hade jag själv fått betala de 15000:- det kostade att byta kamkedjan.

//TB
Post Reply