Styra bilens belysning.

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Styra bilens belysning.

Post by Stiiig »

om jag vill styra en bils belysning (halv/helljus, blinkers, positionsjus, extraljus, bakljus, backljus, bromsljus mm) vad skall jag använda då?
Vill ha effekter som ett rinnande ljus t.ex oxh olika macron och följder.

hittade på conrad nått som kallades Ljudeffektsgenerator: http://www.conrad.se/?article=191047

Hoppas nån förstår hur jag menar.

EDIT: http://www.conrad.se/?article=197327
Går att ansluta 10stk 5w på. borde det inte gå att koppla reläen på den ist då?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Skriv lite spännande program till en PIC och ha en knapp att bläddra mellan dem. Jobba med reläer, blir nog enklast. Ett PLC kan också funka, det har inbyggda reläer men lär bli dyrare.

Ett tips kan vara att dra ut sladdar till ett lätttillgängligt ställe så att du kan programmera om din PIC.
DIM kalsonger As String
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Dynamitsven wrote:Skriv lite spännande program till en PIC och ha en knapp att bläddra mellan dem. Jobba med reläer, blir nog enklast. Ett PLC kan också funka, det har inbyggda reläer men lär bli dyrare.

Ett tips kan vara att dra ut sladdar till ett lätttillgängligt ställe så att du kan programmera om din PIC.
Hmm då jag varken vet hur man gör eller kan programera PIC så föredrar jag en färdig modul!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Det tog mig en timme att lära mig programera en pic i skolan, dessutom är det roligt till skillnad ifrån vanlig programering då man får fysiska resultat.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Grejen är att han kanske inte kan programmera vanligt heller, blir kanske lite svårt att både lära sig att programmera och programmera picar.

@Stiiig: Skulle det inte varit för att jag är ganska upptagen just för tillfället, kunde jag både fixat kretskort och programmerat åt dig. Antar att det inte finns stora pengar i projektet?
DIM kalsonger As String
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Dynamitsven wrote:Grejen är att han kanske inte kan programmera vanligt heller, blir kanske lite svårt att både lära sig att programmera och programmera picar.

@Stiiig: Skulle det inte varit för att jag är ganska upptagen just för tillfället, kunde jag både fixat kretskort och programmerat åt dig. Antar att det inte finns stora pengar i projektet?
Finns en del pengar i detta projekt. Då jag inte äger bilen utan endast bygger den som tävlingsbil till nästa års DB-race / utställningar.

kan tyvär inte gå närmare inpå på så här öppet. Men det kan bli en slant till dig personligen om du är intresserad av att hjälpa oss med den mer avancerade elen! Ljud och installation av det sköter vi själva. Samt alla motor el! men belysning och Lite sånt smått pil skulle vi mer än gärna uppskatta lite hjälp med. Då många av våra ideer kan koma kräva special gjorta kort och moduler.

Skicka ett PM till mig eller maila på Steel88@gmail.com så pratar vi vidare Dynamitsven!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
Post Reply