Vridmotsånd

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Vridmotsånd

Post by redhat »

Hallå gott folk!

Jag har en liten fråga angående en elmotor (denna). Motorn ska användas till en konstruktionsuppgift i skolan och vi behöver kunna reglera varvtalet, gärna steglöst. Första tanken var någon form av reostat-motstånd, men problemet är att de är alldeles för dyra. Vad kan fungera? De vanliga vridpottar jag kikat på verkar inte klara effekten, men jag kanske gör någon tankevurpa nu.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Släng in en bipolärtransistor?
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

En LM350T, ett motstånd och en potentiometer. Allt som krävs för att kunna leverera 1,2-35VDC upp till 3A reglerat. Räkna dock med att behöva montera en stor kylfläns och ev. fläkt om du lastar den tungt. Din spänningskälla måste också leverera kanske 1V över maximal önskad motormatning pga spänningsförluster i regulatorn. Så ska motorn ha max 12V får ni ha en spänningskälla som levererar 13V.


LM350T finns på kjell&co för 30kr. Finns enklare varianter med, som fixar 1,5A och är lite billigare.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Oj, stort tack grabbar! :D
Man lär sig något nytt varje dag, eller något.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Vill du undvika onödig värmeutveckling kan du använda dig av pulsbreddsmodulering. Fast det kanske är både dyrt och avancerat för det ändamålet..
Kan inget om mycket
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Bad_and_ugly wrote:Vill du undvika onödig värmeutveckling kan du använda dig av pulsbreddsmodulering. Fast det kanske är både dyrt och avancerat för det ändamålet..
Alla motorer fixar inte det. Men helst ska han ju ha en asynkronmotor med tillhörande växelriktare :)
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag måste bara påpeka att en synkronmotor med växelriktare ger mycket finare resultat om man nu ska ha exakta varvtal. :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Ghlargh wrote:Jag måste bara påpeka att en synkronmotor med växelriktare ger mycket finare resultat om man nu ska ha exakta varvtal. :D
Jag skulle föreslå en asynkronmaskin. Men det är lite jobbigare än en synkronmaskin, som i sin tur är jobbigare än en DC-motor ;)
In cars several processors are connected by a bus
Paxmax
Posts: 10
Joined: 2009-02-11 12:37:15
Location: Sverige

Re: Vridmotsånd

Post by Paxmax »

redhat wrote:...Motorn ska användas till en konstruktionsuppgift i skolan och vi behöver kunna reglera varvtalet, gärna steglöst...
Frågan lyder hur exakt skall det styras?

Även om du väljer en spännings-stabiliserad lösning (ex.vis Ubermensch lösning) så kommer kommer den att variera i fart beroende på belastningen.

Hur hårt kommer ni att belasta motorn?
Motorn kan dra upp till en 70W ca vid maximal belastning.
Det hemska med att bli klokare är att man inser hur lite man egentligen vet.
Post Reply