Byggblogg: Hylldator

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Byggblogg: Hylldator

Post by borz »

Detta har förmodligen gjorts tidigare men jag kom på iden då min påg lyckades förstöra min HTPC. Tanken var att placera HTPC'n så högt att han inte kunde nå till den.

En sväng till Ikea resulterade i Lack vägghylla som sattes upp ovanför TV'n. HTPC'n placerades på hyllan och då slog det mig - hyllan är lika tjock som mitt Hiper Media Chassi! Skulle det inte kunna gå att ta komponenterna från chassit och bygga in dessa i hyllan?

Ytterligare en sväng förbi Ikea resulterar i en reservhylla. Fram med Dremeln och 5 minuter senare har jag en tömd hylla. Nu har jag inte mätt något men rent spontant så skall hyllan kunna husera ett micro-atx moderkort, några diskar och ett nätagg.
Fortsätter senare, men lägger upp lite bilder till att börja med!


Image
Image
Image
Image
DDS for life!
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

freent. har alltid funderat på vad dom fyller hyllorna med. Trodde inte det var så seriöst så det var reglat i dom jeklarna.

Bra idé för övrigt. kommer nog bli najs. var ska du placera utgångarna btw?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Stiiig wrote:freent. har alltid funderat på vad dom fyller hyllorna med. Trodde inte det var så seriöst så det var reglat i dom jeklarna.

Bra idé för övrigt. kommer nog bli najs. var ska du placera utgångarna btw?
Reglarna är nog mest för syns skull, mycket skör.

Utgångarna tänkte jag placera i bottnet. Då hyllan sitter precis ovanför TVn så kommar sladdarna att döljas av TVn. Det innebär förstås att jag får löda om kontakterna... vi får se hur det går.
DDS for life!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Hittade två på sweclockers om de kan ge någon inspiration.
http://www.sweclockers.com/album/?id=507
http://www.sweclockers.com/album/?id=2487
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Tack för länkarna... fick lite ideer! :D
DDS for life!
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

En fråga!

Jag behöver ca 84 Watt till denna HTPC. Jag har en transformator som ger mig 60W. Kan jag parallelkoppla två st exakt likadana DC-källor? Alltså att jag köper en likadan och parallelkopplar dessa två.
DDS for life!
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Re:

Post by Gussoh »

borz wrote:En fråga!

Jag behöver ca 84 Watt till denna HTPC. Jag har en transformator som ger mig 60W. Kan jag parallelkoppla två st exakt likadana DC-källor? Alltså att jag köper en likadan och parallelkopplar dessa två.
Nej, det är troligtvis switchade "transformatorer" och jag tycker inte det låter bra att paralellkoppla sådana. Jag är inte bombsäker, men ganska säker på att det är dåligt.
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
e99mran
Posts: 319
Joined: 2002-03-13 0:26:18
Location: Göteborg
Contact:

Re:

Post by e99mran »

borz wrote:En fråga!

Jag behöver ca 84 Watt till denna HTPC. Jag har en transformator som ger mig 60W. Kan jag parallelkoppla två st exakt likadana DC-källor? Alltså att jag köper en likadan och parallelkopplar dessa två.
varför inte bara använda ena till att driva moderkortet och den andra för att driva hd samt cdrom?
Min dröm din verklighet

c2d 8400, 8gig corshair, 3x1tb samsung
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Re: Byggblogg: Hylldator

Post by borz »

Jag tackar för tipsen! Misstänkte att det inte var bra att paralellkoppla men frågar man inte, så lär man sig inte.

Jag kör med 12 volt transformator -> pico-psu -> moderkort, hdd, dvd osv

hdd, dvd och tv-kort kör med kombinerad 12v/6v alltså måste jag få in minst 80 watt in i picopsu:n..


btw spackeln och håller på att torka. Förstärkte hyllan inifrån med glasfiber och spackel ovanpå det. Tnkte göra det lite proffsigare :D
DDS for life!
Post Reply