blinkade diod strip, hjälp!

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
fireas
Posts: 51
Joined: 2006-12-28 18:36:03

blinkade diod strip, hjälp!

Post by fireas »

Tja!

Ska bygga en lång diod-remsa som jag vill kunna styra frekvensen på, de ska blinka med olika frekvenser:D. Tänkte mig 12V matningsspänning och en användning av en NE555 timerkrets från ELFA, vet ej vilken av de jag skall ta:(

Har en ide då jag seriekopplar dioderna(duh...) och sist en transistor(ge gärna tips på vilken) i serie med ett motstånd där jag då kopplar in (till transistorns bas) timerkretsen.

Hur tycker ni jag bör koppla detta och jag vill kunna styra med kHz, räcker timerkretsen?

peace
Jag e jag och ingen annan!
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Re: blinkade diod strip, hjälp!

Post by Dynamitsven »

Hej,
Seriekoppla aldrig lysdioder. Sätt en transistor till en eller så många som transistorn orkar driva (en transistor på 0,1A, ger typ MAX 5 st lysdioder utav svagare typ), parallellkoppla lysdioderna med egna motstånd.

Som jag tolkar det vill du att alla lysdioderna ska blinka samtidigt? Ritade ihop en snabb krets åt dig. 555 funkar som en oscillator med justerbar frekvens. "frekvensväljare" kopplas till valfri konding, vill du ha högre frekvenser (varför?) sätter du in en till konding enligt mönstret hos de som sitter där, 1/10 av värdet på föregående ger 10x föregående frekvensen. Bygg ut med så många transistorer och lysdioder som du vill enligt principen Qn, Dn. 55:an kan nog driva några hundra transistorer. Byt ut resistorerna vid lysdioderna efter behov. Tror att kretsen kan drivas med 5V, snodde ritningen från en som körde med ett 9v-batteri.

Schema enligt nedan:
Image

Mvh Andreas
DIM kalsonger As String
fireas
Posts: 51
Joined: 2006-12-28 18:36:03

Re: blinkade diod strip, hjälp!

Post by fireas »

Ok, jo det är en bra ide! Undrar vilken sorts transistor du tycker jag bör använda, frekvensväljare???:S vid frekvensväljaren är det ett motstånd eller potentiometer? sen har du gjort schemat för 10 kHz som jag förstått det?

Tack för all hjälp förresten!

MVH
Jag e jag och ingen annan!
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Re: blinkade diod strip, hjälp!

Post by Dynamitsven »

fireas wrote:Ok, jo det är en bra ide! Undrar vilken sorts transistor du tycker jag bör använda, frekvensväljare???:S vid frekvensväljaren är det ett motstånd eller potentiometer? sen har du gjort schemat för 10 kHz som jag förstått det?

Tack för all hjälp förresten!

MVH
Ang. transistorval borde vilken npn som hest fungera, Kjell & CO säljer 50-pack BC547B (länk) billigt, annars kan t ex 2N3904 vara en billig ersättare.

Det som jag menar med frekvensväljare, kanske lite oklart, men koppla den ledaren där jag har skrivit "frekvensv ljare" (cadprogrammet svalde inte åäö) till en av kondingarna precis under. Dvs, kopplar du pinne 2 och 6 mot en konding på 100nF som sitter mot jord, borde du få en frekvens på utgången som ligger runt 100 Hz, finliret gör du på 100k potentiometern (dvs, ja, det är en potentiometer) (vid 100Hz (100nF) borde du egentligen kunna justera mellan 10Hz och 1KHz). Skall du t ex ha 10 KHz, rotar du fram en konding på 1nF, och kopplar mellan "frekvensväljare" och jord.
DIM kalsonger As String
fireas
Posts: 51
Joined: 2006-12-28 18:36:03

Re: blinkade diod strip, hjälp!

Post by fireas »

jahaa.. tack = - ) Nu är allting klart, det låter faktiskt som en jättebra idé! tack så jättemycket.! Tror du förresten det finns nåt man kan sätta , som t.ex en display eller liknande, som gör att man kan se vilken frekvens man har eller vilket motstånd man har, någonting liknande som kan visa vilken frekvens jag har.
Jag e jag och ingen annan!
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Re: blinkade diod strip, hjälp!

Post by Dynamitsven »

fireas wrote:jahaa.. tack = - ) Nu är allting klart, det låter faktiskt som en jättebra idé! tack så jättemycket.! Tror du förresten det finns nåt man kan sätta , som t.ex en display eller liknande, som gör att man kan se vilken frekvens man har eller vilket motstånd man har, någonting liknande som kan visa vilken frekvens jag har.
Kom just på en sak till, är det inget som ska vara i konstant drift och inte är någons liv som hänger på kretsen kan du skippa 10k motstånden på basarna på transistorerna, så får du ut inspänning -0,6V istället för den ganska låga spänning som lyckas leta sig igenom 10k-motstånden.

I övrigt kan det blir klurigt med en frekvensräknare, möjligt att du kan sätta ett panelinstrument (ex detta) på utgången från 555:an. Eller så sätter du bara en billig multimeter med frekvensmätning där och låter den stå och visa =).

Vad skall kretsen vara till, btw?
DIM kalsonger As String
fireas
Posts: 51
Joined: 2006-12-28 18:36:03

Re: blinkade diod strip, hjälp!

Post by fireas »

tänkte faktiskt på 10k motstånden, men tror att det blir bättre med de där.:D men de gör ingenting annat?

Det är för ett projekt i skolan, just frekvensberoendet är för att jag ska lära mig lite :D
Jag e jag och ingen annan!
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Re: blinkade diod strip, hjälp!

Post by Dynamitsven »

Grejen är att så länge du switchar med + på kollektorn och inte drar lasten till noll/jord gör det inte så mycket om du skippar basmotståndet. Skulle du däremot ha lasten på kollektorn, noll/jord på emittern och switcha med basen, kommer transistorn att bli en rök och smäll-maskin om du sätter + på basen. Anledningen till att basmotstånden sitter där de gör, är alltså för att skydda basen från stora strömmar och genom det undvika mindre explosioner.

Transistorn hämtar ström från kollektorn och spänning från basen.Det som händer med 10k resistorer är att du får typ 2,5V eller nåt på basen, dvs egentligen kan du ful-driva lysdioderna (om ful-dioder) direkt mellan emitter och jord.
DIM kalsonger As String
fireas
Posts: 51
Joined: 2006-12-28 18:36:03

Re: blinkade diod strip, hjälp!

Post by fireas »

ah!;D då e allt klart, får jag ju skrida till verk snart.. bara en sista fråga, motståndet som sitter till pinne 4 och 8. är det ett 3k motstånd? (står 3k9):S
Jag e jag och ingen annan!
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Re: blinkade diod strip, hjälp!

Post by Dynamitsven »

3k9 betyder 3k plus första siffran efter k, 9, dvs 3900 Ohm eller 3,9kohm. :)
DIM kalsonger As String
fireas
Posts: 51
Joined: 2006-12-28 18:36:03

Re: blinkade diod strip, hjälp!

Post by fireas »

Hej, har böjrat koppla upp och det funkar fint, tack för all hjälp:D Undrar dock ett par grejer:

- Kondensatorn kopplad till pinne 5, vad utgör den för syfte?

- Dessutom, innan potentiometern, tror ni jag kan sätta på en annan potentiometer av mindre slag (tänkte 100k och 1k) en förgrovjustering och en för finjusterning(av frekvens förstås). Tror ni det fungerar?

Tack för all hjälp . haaj!
Jag e jag och ingen annan!
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Re: blinkade diod strip, hjälp!

Post by Dynamitsven »

Pinne 5 heter nåt i stil med "Voltage Control" i databladen. Jag vet inte riktigt vad för spänning den kontrollerar, förmodligen nåt med output. De har iaf en 10nF konding där i exempelkretsarna i databladen, kondingen drar pinnen till jord, dvs förmodligen skall pinnen vara noll då 555:an körs som oscillator.

Du kan ha hur många potentiometrar du vill emellan de två punkterna som den nuvarande sitter på. Koppla enligt nedanstående bild för att få din sk. "finsjustering":

Bild
DIM kalsonger As String
fireas
Posts: 51
Joined: 2006-12-28 18:36:03

Re: blinkade diod strip, hjälp!

Post by fireas »

ok, tack så mycket!!!:D:D ska till labben och testa så fort jag köpt grejerna :D:D
Jag e jag och ingen annan!
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Re: blinkade diod strip, hjälp!

Post by Dynamitsven »

Jag testade koppla upp kretsen och det fungerade fint.
DIM kalsonger As String
fireas
Posts: 51
Joined: 2006-12-28 18:36:03

Re: blinkade diod strip, hjälp!

Post by fireas »

låter lovande:D
Tack för all hjälp, nu ska jag bara hitta en frekvensräknare med stor skärm :D:D tack tack!
Jag e jag och ingen annan!
Post Reply