Slutsteg funkar ej

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Slutsteg funkar ej

Post by Baurken »

Hej.

Jag var ute och provspelade mitt billjud igår när baslådan helt plötsligt slutade funka, Och jag spelade väldigt högt när det inträffade så jag antog att det var en säkring som gått men 80A säkringen i slutsteget är helt och slutsteget har spänning fram.

Men slutsteget drar ingen ström alls. Tycker det vore konstigt att slutsteget går sönder för att man spelar för högt, Borde inte säkringen lösa innan? När jag mätte upp spänningen fram till slutsteget så var den 14V, Kan det vara källan till att slutsteget har dött? För ifall man skulle byta slutsteg så vill man ju inte att det också går sönder direkt..

Mvh Baurken
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Re: Slutsteg funkar ej

Post by Dynamitsven »

Provade du igen när slutsteget hade varit avstängt en stund? Låter som att ett sånt där skydd mot högtalarsprängning har löst ut. Men de brukar återställa sig efter att man har stängt av och satt på steget eller låtit det svalna. Eventuellt kan du ha haft ihjäl din högtalare så att skyddet löser ut så fort du startar steget.
DIM kalsonger As String
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Re: Slutsteg funkar ej

Post by Baurken »

Okej tack för tipset, Ska kolla upp det!

Tänkte på en grej till, Slutsteget skulle inte kunna ta skada av dålig kabelarea? Har 8mm2 matning och 8mm2 jord på den nu, Slutsteget ska teoretiskt sett kunna leverera 2000W men det är ju naturligtvis drömsiffror, Men även om det skulle vara hälften så mycket så är kabelarean för liten. Men det borde väl inte påverka steget eller?
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Re: Slutsteg funkar ej

Post by Dynamitsven »

Förmodligen tar inte ditt slutsteg skada av klen kabelarea. Om du får igång grejorna bör du nog mäta matningsspänningen vid steget när du spelar ovanligt högt. Det som kan hända är att ledarresistansen blir för hög när du drar på och värmer upp ledarna och spänningen sjunker till följd av detta. Ett annat spännande fenomen är kabelbrand. Till din 80A säkring ska du nog ha minst 16mm^2 kabel. För säkerhets skull bör du iaf känna efter hur varma kablarna blir när du mäter spänningen, blir de inte varma efter ett tag kan du nog ta det lugnt.
DIM kalsonger As String
Post Reply