ide kontakt till sata?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Boltmaker
Posts: 109
Joined: 2002-03-29 21:17:21
Location: Smedjebacken ursprungligen,,,

ide kontakt till sata?

Post by Boltmaker »

hej, jag har köpt en dockningsstation till mina gamla hdd:s men till mina fasa var dom tydligen så gamla att inte dockan passade.
nu till frågan, finns det någon kabel som man kan använda i mellan istället? går förmodligen inte att lämna tillbaka dockstationen eftersom förpackningen är bruten som det heter. Så jag hoppas finna en lösning.
det jag har hittat på nätet är detta:
http://www.edcon.se/shop/product_info.p ... ts_id=2797
är det något sådant som jag skall ha kanske?
- IN HOC SIGNO VINCES -
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Re: ide kontakt till sata?

Post by Dynamitsven »

Du måste ha i princip en sån grej som du länkar till. Det går inte sätta en sladd emellan iom att det är helt olika interface (fundamental skillnad: s-ata är seriellt medan ide (p-ata) parallellt). Det måste med andra ord till någon form av "intelligent" krets/adapter som översätter den seriella datan till parallell.

Kjell & CO och Conrad.se har ganska stora utbud av såna adaptrar.
DIM kalsonger As String
User avatar
Boltmaker
Posts: 109
Joined: 2002-03-29 21:17:21
Location: Smedjebacken ursprungligen,,,

Re: ide kontakt till sata?

Post by Boltmaker »

Jag hittade idag det jag sökte, och det gick att fixa med en kabel. Problemet löst, funka klockrent.
Sen om det sitter en krets eller nåt inne i kontakten låter jag vara osagt.
visar en länk vad det var jag använde.

http://www.netonnet.se/art/dator/datort ... 88,4199%29

I och med det, kan vi kanske stänga tråden.
- IN HOC SIGNO VINCES -
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Re: ide kontakt till sata?

Post by Dynamitsven »

Det är väl dumt att låsa tråden utifall att det skulle vara fler med liknande problem som kan låna din tråd?

Det sitter en krets i klumpen med IDE-kontakten på. Sen var det dessutom en IDE-USB-adapter, inte en S-ATA till P-ATA.

Hur hade du tänkt göra med strömförsörjningen? (bara nyfiken)
DIM kalsonger As String
User avatar
Boltmaker
Posts: 109
Joined: 2002-03-29 21:17:21
Location: Smedjebacken ursprungligen,,,

Re: ide kontakt till sata?

Post by Boltmaker »

Strömförsörjningen sköts en extern strömadapter som ingår.
En liten nackdel är att man får bryta strömmen manuellt genom att dra ur elkabeln, för annars står HDD:n och snurrar efter att datorn stängts av, men som sagt det här är ju något man använder sig för en tillfällig inkoppling av något liknande, funkar lika bra med CD & DVD läsare/brännare. 349kr gav jag, och tyckte det var överkomligt eftersom jag fick tillbaka ca 45GB musik på detta viset, och ca 30GB med bilder.
Det är ingen snygg lösning för det blir till att ha enheten att ligga på bordet med sladdar, så man får akta så man inte tar i någonstans för då går det säkert åt skogen.
- IN HOC SIGNO VINCES -
Post Reply