Batterivatten och metall ?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Batterivatten och metall ?

Post by Mind »

Vad jag har lärt mig nångång i en avlägsen tid så är det inte bra att låta destilerat/avjoiniserat vatten (batterivatten?) att ha kontakt med metall.
Men jag kan inte hitta nån vettig information om detta genom google.

Är det någon som kan upplysa mig vad som händer och hur dåligt det är när batterivatten har kontakt med metall innan det åker ner i ett batteri ?
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Re: Batterivatten och metall ?

Post by Dynamitsven »

Ett bilbattery, typ blyackumulator har något utspädd svavelsyra som elektolyt (kolla upp blyackumulator på wikipedia). Anledningen till att man häller i destillerat vatten är att vattnet i den utspädda svavelsyran avdunstar. Vanligt vatten innehåller en massa annat skräp (salter, mineraler och dumheter), som på något vis är dåligt att ha i batterier, om jag inte minns helt fel sätter det sig på blyplattorna och försämrar batteriets förmåga att laddas upp.

Destillerat vatten är med andra ord inte farligt för metaller, enbart destillerat vatten borde t om inte ens leda till att metallen skulle börja rosta (oxidera). Tar du däremot vätskan som finns inuti batteriet, dvs svavelsyran, då kommer oxidationen att ta en hiskelig fart varpå metallen så småningom kommer att lösas upp.

Här bildas det även vätgas, som går att göra roliga och farliga explosioner. Enbart vätgas ger inga vidare smällar, men med rätt inblandning av luft blir det knallgas som smäller något högre. Men lyd ett råd och testa inte. Vätgas bildas även vid upp och urladdning av blyackumilatorer, därför är de känsliga för gnistor och kan i värsta fall explodera så att svavelsyran hamnar i dina eller en kamrats ögon varpå denne riskerar bli blind.

En sammanfattning är alltså att syra är dåligt för metaller och destillerat vatten skulle bara göra metallen blöt.
DIM kalsonger As String
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Re: Batterivatten och metall ?

Post by Mind »

Kanske formulerade mig lite fel, vad händer med destilerade vattnet när det får kontakt med metall ?
Finns väl någon anledning att det bara används plastdelar vid hantering av dest vatten.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Re: Batterivatten och metall ?

Post by Dynamitsven »

Kolla wikipedia Destillerat vatten

Som jag skrev, metallen blir blöt och vattnet blir odestillerat då det beblandar sig med all smuts på metallen. Det står t om i artikeln att metallen inte fräts upp av destillerat vatten medan den skulle gjort det av vanligt vatten.

Destillerat vatten är rent, sterilt H20, helt fritt från salter, mineraler, mikroorganismer, badgäster och partiklar.
DIM kalsonger As String
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Re: Batterivatten och metall ?

Post by Mind »

Destillerat vatten påverkas inte nämnvärt av kontakt med metall då.

Tack för all info.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Re: Batterivatten och metall ?

Post by HLC »

Öh jo? Som han skrev så är inte destilerat vatten rent efter kontakt med metaller.

[edit] Låt mig klargöra, vattnet är inte längre rent, men eftersom den nu bara innehåller partiklar och joner ifrån vad som än metallen redan innehåller, så påverkas inte metallen nämnvärt [/edit]
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Post Reply