Kopplingssvårigheter chassi - moderkort

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
monimoni
Posts: 1
Joined: 2010-02-06 19:35:55

Kopplingssvårigheter chassi - moderkort

Post by monimoni »

Hej. Hoppas denna hamnar under rätt tråd.

Köpt ett paket med chassi samt datordelar som ska plockas ihop. Har lyckats få alla delar på plats men när det kommer till att koppla kablar från chassi till moderkort blir det stopp. Det är knapphändig info i häftet som följde med och jag är rädd att göra fel.
Pkt innehåller:
Fractal Design Define R2 Black Pearl Fläktar:1x 200mm Front, 1x 120mm Bak, Ljudabsorberande, ATX, mATX, mITX, 15 dBA
Chieftec Smart Series 550W PSU ATX 12V V2.3, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 120mm Fläkt
Intel Core™ i7 920 Quad Processor 8MB, Boxed
Gigabyte GA-EX58-UD3R, X58, Socket-1366 CrossFireX, DDR3, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)x16
Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7
ASUS Radeon HD 5850 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort
Hitachi Deskstar™ 7K1000.C 1TB 7200RPM, 3,5", 32MB Cache, SATA 3Gb/s

De kablar jag har problem med är en från chassit som benämns serial ata som jag inte vet var jag ska koppla i.
En kabel som går från nätagg benämn p1 har jag kopplat till atx på moderkortet men ihop med denna kabel sitter en till med 4pin och benämns 4+, ska den också kopplas i tsammans med p1, plats finns precis bredvid.

Jag vågar inte prova starta något innan jag vet att jag gör rätt då jag är rädd att ha sönder hela alltihop :(
Hoppas någon kan hjälpa.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Re: Kopplingssvårigheter chassi - moderkort

Post by Dynamitsven »

monimoni wrote:De kablar jag har problem med är en från chassit som benämns serial ata som jag inte vet var jag ska koppla i.
En kabel som går från nätagg benämn p1 har jag kopplat till atx på moderkortet men ihop med denna kabel sitter en till med 4pin och benämns 4+, ska den också kopplas i tsammans med p1, plats finns precis bredvid.


Den som du kallar Serial-ATA borde se ut såhär och ska kopplas som strömförsörjning till dina Serial-ATA-eheter, dvs din hårddisk och eventuellt DVD-brännare etc:
Image

Sen den som du kallar för P1 skall vara 20-pin, eftersom att det numera finns en ny standard för ATX-kontakt, som har 24 pinnar, går det att välja. Dvs har man ett moderkort med 20-pin kontakt, kopplar man enbart in delen med 20 stift, har man ett nyare moderkort som du har, skall den extra 4-pin delen vara med bredvid. Brukar finnas clips så att man sätter ihop 20-pin och "4+" innan man sätter i dem i moderkortet.

Oroa dig inte för att sätta nåt fel, allt passar bara på ett sätt! Glöm inte koppla in din 8-pin extra 12V-försörjning intill processorn samt eventuell extra strömförsörjning till ditt grafikkort.
DIM kalsonger As String
Post Reply