12V Kylbox + solceller?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

12V Kylbox + solceller?

Post by Fenix »

Vi skall eventuellt ut på en väldigt lång roadtrip nästa sommar och vår resekamrat blir nog min Volvo 240DL sedan. En av de nödvändigare detaljerna är en 12V kylbox. Drivningen av denna med motorn igång är ju inget som helst problem, men vid stillastående, övernattningar osv funderar vi på att ev. koppla boxen till en 30-50W solcellspanel (nåt som ryms i volvons hatthylla) tillsammans med ett mc-batteri.

Hur mycket drar egentligen en hyfsat duglig 12V kylbox och är det någon mening med solceller+mcbatteri?
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: 12V Kylbox + solceller?

Post by Ghlargh »

Jag vet inte om du tänkt på detta, men solceller kanske inte är det bästa alternativet vid övernattningar...

En vanlig 12V kylbox drar rätt rejält mycket ström, ett litet MC-batteri räcker inte länge, inte ett stort bilbatteri heller för den delen. De drar sisådär 50W, konstant.

Dessutom har de ganska dålig isolering så de måste i princip vara på hela tiden för att hålla lagom kallt, de är helt enkelt inte speciellt bra.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Re: 12V Kylbox + solceller?

Post by Fenix »

Nu när du säger det så kan ju solcellerna lika gärna skippas helt och köra på någon form av batteri istället för den tid som bilen inte rullar.

Med tanke på priset på 12V boxar.. är det värt att bygga en egen med ordentlig isolering?
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: 12V Kylbox + solceller?

Post by Ghlargh »

Jag vet inte, jag har gjort ett försök en gång, det gick sådär.

Bra isolering är inte enkelt på något sätt, men det går ju ganska bra att få tag på en billig kraftig peltier, en 90W kostar bara några tior inklusive frakt på ebay (såna brukar sitta i boxarna, de är på 90W vid 15V, c:a 50W vid 12-13V)

Det absolut viktigaste är att pelitern har rejäla kylflänsar på båda sidor, gärna en kraftig fläkt på utsidan och en lite svagare på insidan.

Din avatar skrämmer mig för övrigt, den ser läskig ut.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply