HDMI-kabel + tjock TV?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
Sykox
Posts: 45
Joined: 2005-11-30 22:36:54

HDMI-kabel + tjock TV?

Post by Sykox »

Hej
Vill Koppla min laptop till en tjock TV, har hdmi som tv-out. Finns det någon möjlighet att koppla en hdmi kabel till en tjock tv, kanske med någon extra adapter eller något liknande?
#Sykox
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: HDMI-kabel + tjock TV?

Post by Jonas Axman »

Vet inte om HDMI->tjocktv är någon bra idé. Dels på grund av att de inte lär finnas många konverterare som klarar det och dels att HDMI kan vilja skicka info som inte går att konvertera så.

Har datorn någon VGA-port? Finns massor av sådana konverterare på marknaden men de kostar en slant.

VGA-> S-VHS, RCA osv finns det, har en själv som fungerade fint men med den nackdelen att kontrasten blev dålig i filmer. (att se på filmer där det var mörkt = ingen bild alls) Den är numera pensionerad.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Sykox
Posts: 45
Joined: 2005-11-30 22:36:54

Re: HDMI-kabel + tjock TV?

Post by Sykox »

Datorn har en liten vga-port, om jag nu inte minns helt fel så sänder väl bara vga-anslutningen bilden?

Om nu detta skulle gå hur ska jag då sätta upp min laptop till tjock TVn?
Vilka kontaktdon och sladdar etc behöver man?
#Sykox
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: HDMI-kabel + tjock TV?

Post by Jonas Axman »

Det får vara en liknande denna:
http://www.kjell.com/?item=38107&path=6 ... ,695000000

Vet inte hur kvalitén är på den dock. Men det är tillräckligt för att du skall veta vad det är för något jag menar i vart fall. :)

Det stämmer att VGA-porten bara sänder ut bild. Det du får göra då är att ha en kabel från hörlursutgången som delar upp sig i två RCA-kontakter. (höger/vänster kanal)
http://www.pixmania.se/se/se/168111/art ... o-han.html

Det är ingen högklassig uppsättning du får av detta, men det kan visa en bild och ge ifrån sig ljud om inte annat.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Post Reply